Med Kroatien som bas.

1 mars 2016 11:41
Visningar: 343
Vi sitter lite här hemma och funderar lite på Kroatien till sommar., tanken var att utgå från Dubrovnik och därifrån även beta av Montenegro och Bosnien Hercegovina.
Resan ska vara under 2 veckor.
Har någon några tips? Funderar även på hur det är att hyra bil och köra runt i tre olika länder? Körkort?

Tacksam för alla tips!
1 mars 2016 14:15
Körkort behöver du för att köra bil ja! :)
Det är vägtullar i Kroatien på de stora vägarna om jag minns rätt.

Plitvice är fint, ligger mellan Zagreb och Split. Men det är kanske åt fel håll för er!
1 mars 2016 17:22
Citerat från Ixploretheworldcom:
Körkort behöver du för att köra bil ja! :)
Det är vägtullar i Kroatien på de stora vägarna om jag minns rätt.

Plitvice är fint, ligger mellan Zagreb och Split. Men det är kanske åt fel håll för er!
Klart man bar körkort! Men kan man köra på sitt svenska där?
1 mars 2016 17:38
Ja det ska gälla i hela Europa/EU i alla fall.
Vill man kan man skaffa ett Internationellt Körkort ifrån Motormännens Riksförbund men det har begränsad användning. Jag hade det när jag bilade i Afrika och visade det istället för mitt vanliga körkort för diverse korrupta poliser osv.
1 mars 2016 17:39
Vi gjorde halva er resa för ett par år sedan, dvs utgick från Dubrovnik och gjorde Montenegro.
Det går bra att hyra bil i Dubeovnik och sedan ta med den in i Montenegro och Bosnien.
Svenskt körkort gäller.

Vi besökte Kotor och Durmitor, men hade gärna sett mer av Montenegro om vi haft tid.
Tips och bilder hittar du i min reseberättelse här:
http://4000mil.se/index.php/dubrovnik-och-montenegro/
Av Desires
2 mars 2016 15:16
Du har fått så många bra svar här, men jag tillägger lite tips om Kroatien bara:

Gillar ni natur så är definitivt Plitvice nationalpark något jag kan rekommendera, själva bodde vi i Zadar vid det tillfället, men hade hyrbil. Plitvice är den finaste (och största) av nationalparkerna jag upplevt i Kroatien, den ligger ca 10 mil från Zadar. . Består av ett jätteområde med 16-tal sjöar och skummande vattenfall. Man kan vandra här en hel dag om man vill. Man går på plan mark utmed stigar och broar i väldigt vacker natur med fina vattenfall, skogar, blomsterängar, grottor och källor med knallturkost vatten som speglar sig i olika nyanser i solen. Plitvice var verkligen värt ett besök, det var den nationalpark som vi tyckte gav oss den största och vackraste upplevelsen. Foton mm här http://www.desires.se/#post51
Av Nedas
2 mars 2016 22:18
hej
Dubrovik är en jätte bra startpunkt.. går bra att hyra bil och köra med svensk körkort. tänk på att ha med pass eftersom det är gräns till både Bosnien och Montenegro. Besök gärna Mostar i Bosnien och HErcegovina och ta gärna en raftingtur eller utflykt till Pocitelj ( du hittar mer info på google om det ) om ni är intresserade av det. I norra Montenegro finns ett ställe som heter Igalo där det finns läkande gyttja som är väldigt bra att lägga sig i några timmar :-) preventivt också.. det är bara att ta med badkläder och gå till en strand där :-) Kotor är vacker och ta gärna en utflykt till klostret POD OSTROGOM är värd att se.

Hälsningar NEda från Aktiva Dagar