Mauritius över jul & nyår - upplöst av regn och sedan bortblåst?

7 jan. 2014 23:57
Visningar: 4077
Hej alla!

Jag planerar en resa med familjen till Mauritius över jul och nyår 2014 men har noterat att den tiden är i regnperioden som beskrivs som varm och fuktig och med risk för häftiga skyfall och översvämningar och rent av orkaner.

Så ni med faktisk erfarenhet av Mauritius i december/januari, hur brukar det i praktiken vara?
8 jan. 2014 21:46
Kan tänka mig att det är snarlikt Seychellerna och i så fall har du om du har tur helt ok dagar med kortare skurar. Om du har otur ihållande regn och översvämningar... Orkaner är som jag förstår det ganska sällsynta men kan förekomma.
9 jan. 2014 10:11
Tack Gunilla. En dusch om dagen är inget problem, inte heller en eller annan dag med dåligt väder. Det jag är rädd för är många dagar med gråmulet väder. Har nu sett att antalet regndagar och nederbörd skiljer sig stort mellan syd/ost och nord/väst. Någon med egen erfarenhet av detta? Det ser fint ut på ostsidan och boalternativen är billigare - kanske inte utan anledning?
9 jan. 2014 14:25
Och vad gäller för publika/privata stränder? Å ena sidan läser jag att alla stränder är publika på Mauritius - dvs själva strandremsan är allmän mark, upp till en meter ovanför högsta vattennivån. Så man kan åtminstone promenera i vattenbrynet. Å andra sidan läser jag att vissa stränder är publika, som den här officiella myndighetssidan:

http://beachauthority.intnet.mu/information.html

Vad gäller egentligen?
4 feb. 2015 18:34
Hej!
Kom ni iväg och hur var vädret, prisläget?
Susanne