Mauritius mars 2016

24 jan. 2016 12:05
Visningar: 4991
Är på väg till Mauritius nu i mars (2016). Undrar om det finns någon som har erfarenhet av ön.. Flyget är bokat, men boendet är öppet. Vi kommer att vara där 2 veckor, och tänkte att vi skulle dela på vistelsen med ev 2 olika boenden. Boendet bör inte vara all inclusive..gillar nämligen att gå ut och äta på lokala restauranger, variera maten..prova på olika restauranger.
Boendet får vara av medelklass...inte low budget..ej heller lyx. Har någon något tips på dylikt boende?
Vad bör man se och uppleva på ön, vad får man absolut inte missa?
Gillar äventyr och snorkling, upplevelser..
Tacksam för svar
Av Humlis
24 jan. 2016 14:16
Hej, ön är liten - man tar sig runt nästan på en dag med bil/taxi. Det är fantastiskt vackert, vi bodde i Flic en Flac i ett jättefint stort "radhus" invid en pool, bara 150 m från en härlig strand. Ca 4000 för en vecka med plats för minst sex personer.
http://www.blocket.se/stockholm/MAURITIUS_fin_etagelgh_100_m_fran_strand_POOL_60225422.htm?ca=11&w=1&last=1&direct=1.

Vi åkte på delfinsafari, min man tog en grundkurs i dykning och vi åkte till den stora botaniska trädgården.
Maten är jättegod överallt, det är lugnt och tryggt, vänliga människor. Man kan gå längs stränderna - det finns typ allemansrätt, vill man ta del av de lyxiga resorterna kan man göra det genom att köpa en dagbiljett för en ganska billig penning. Black River Gorge är en vacker ravin och över huvud taget är Mauritius ett ställe man kan åka runt med lokalbussen och bara njuta av.

En fantastiks restaurang i Flic en Flac ( en bit utanför) är Domain Anna. Missa inte den, spektakulär miljö och mycket god mat till humana priser!

Ha en fin vistelse, ni kommer inte att bli besvikna!
27 jan. 2016 23:54
Vilken bra tråd! Jag har också bokat flyg och är osäker hur jag ska lägga upp boendet, vill också dela på två orter. Kunna gå ut och äta på kvällarna. Åker med en 7-åring. Följer denna tråd med stor nyfikenhet! :)
15 feb. 2016 07:47
Exactly as described on the website. This wonderful beach home situated over three floors is part of a beautifully maintained and secure complex with 24 hrs. security. It is well equipped with a large fridge/freezer, microwave,washing machine, bedrooms are with AC/fan.TV and internet available.Clean,modern,spacious and well equipped apartment. There is a swimming pool and a secure parking area in the compound. It takes 5 minutes walk to the fantastic sand beach and it is near to all other amenities.
We were only 4 adults staying but it could indeed easily sleep 6. Ideal for a family. It was such a relief to arrive and know immediately that we had made the right choice. We were welcomed in a wonderful way by José,who picked us up at the airport,rented us a car,gave us support and advice and he was always available by phone . You can check this apartment on http://www.a1-villa.com Do not hesitate to contact me for more information
15 feb. 2016 08:42
Hej Susanneh!

Hur har det gått för dig? För oss slutade det med tre hotell. La Palmerai på östsidan (nära till små öar för utflykt och till Belle mare), Lux grand gaube i norr (fiskeby där man hittar 2 rest utanför resort) och Merville beach hotel på nordvästra sidan vid Grand Baie/preybere. Grand Baie massa restauranger, folkliv och shopping. Ca 30 min därifrån till huvudstaden Port Louis.

Vi åker 16/3. Tar gärna tips om du hittat nått spännande :)

/Lina
2 apr. 2016 08:59
Citerat från Linacavalli:
Hej Susanneh!

Hur har det gått för dig? För oss slutade det med tre hotell. La Palmerai på östsidan (nära till små öar för utflykt och till Belle mare), Lux grand gaube i norr (fiskeby där man hittar 2 rest utanför resort) och Merville beach hotel på nordvästra sidan vid Grand Baie/preybere. Grand Baie massa restauranger, folkliv och shopping. Ca 30 min därifrån till huvudstaden Port Louis.

Vi åker 16/3. Tar gärna tips om du hittat nått
spännande :)
/Lina
Linacavalli!!
Hur var resan?? Hur var merville beach hotel? :)
8 apr. 2016 20:12
Nyss hemkommen från ett underbart Mauritius. Vår resa började med 20h försening. Detta gjorde att vi missade ett dygn i söder. VI hade bokat två nätter på Chillpill Guesthouse, men det blev endast en natt här, tyvärr. Ett lugnt och gemytligt ställe, precis vad vi behövde efter allt strul med förseningen.
Nästa boende fanns vid Flic en flac. På vägen dit åkte vi via några sevärdheter...bla 7 colured earth, Black River... Flic en flac var toppen...med en underbar strand. Casela äventyrspark var också något som jag rekommenderar om man vill ha lite spänning i tillvaron.
Nästa boende var på norra sidan, Mont Choisy.. Där bodde vi på ett jättefint hotell, men det var beläget lite väl långt från centrum. Där åkte vi lokalbussen till olika ställen, billigt och bra. Härifrån gjorde vi också en härlig katamarantur till St Gabriel.
SIsta stoppet var vid Belle Mare. Här fanns mest exklusiva lyxhotell. Här passade vi på och besöka den omtalade ön Ile aux Cerfs, såå vackert..
Summa sumarum...Mauritius är en underbar ö, dit jag garanterat kommer att åka igen.
14 juni 2016 13:56
Hej, Jag och mina två killar på 23 och 26 år tänkte åka till Mauritsius under två veckor i mars nästa år. Har dock ett par frågor för att få koll på budgeten innan allt ska bokas.
- Vad kostar en lunch ute på en restaurang?
- Vad kostar en middag ute på restaurang?
Vänlig hälsning
Marie-Louise
17 juni 2016 13:19
Susanneh Kan jag fråga dig. Kan du berätta hur du har bokat din resa? Bara flyg sedan så bokade du hotell separat? Jag vill boka en resa dit i juni 2017och gifta om mig med min man och börjar titta runt lite.
Har tittat via Ving men då är man låst på ett ställe och hotell. Jag vill se mer.
Hur mycket betalade du hela resan du och din man?
Berätta gärna allt om du har tid och vilja :)

Hälsningar
Isabella
17 juni 2016 18:07
Citerat från Isabella45:
Susanneh Kan jag fråga dig. Kan du berätta hur du har bokat din resa? Bara flyg sedan så bokade du hotell separat? Jag vill boka en resa dit i juni 2017och gifta om mig med min man och börjar titta runt lite.
Har tittat via Ving men då är man låst på ett ställe och hotell. Jag vill se mer.
Hur mycket betalade du hela resan du och din man?
Berätta gärna allt om du har tid och vilja :)

Hälsningar
Isabella
17 juni 2016 18:07
Citerat från Susanneh:
Citerat från Isabella45:

Susanneh Kan jag fråga dig. Kan du berätta hur du har bokat din resa? Bara flyg sedan så bokade du hotell separat? Jag vill boka en resa dit i juni 2017och gifta om mig med min man och börjar titta runt lite.
Har tittat via Ving men då är man låst på ett ställe och hotell. Jag vill se mer.
Hur mycket betalade du hela resan du och din man?
Berätta gärna allt om du har tid och vilja :)

Hälsningar
Isabella
Visa mer
17 juni 2016 18:08
Hej Isabella!

Jag bokade endast flygstol med Finnmatkat (svenska Fritidsresor)..sen bokade vi boendet via booking...vi började i söder 2 nätter (nära flygfältet), sen Flic en flac i väster, vidare till norra delen Mont Choisy..och till sist östra sidan (så att man har nära till flygfältet).
Flygstolen fick vi för knappt 1000 € /person.
Boendet blev ca 1200€ för två veckor och två personer...och vi var helt nöjda med standarden...
VI tog taxi mellan orterna där vi bodde, passade ofta på att åka via sevärdheter på vägen...vilket vi tyckte var toppen. Kom ihåg att pruta, även taxiresorna.
I söder bodde vi på CHILLPILL BED & BREAKFAST, härlig plats, lugnt och skönt efter flygresan, hemtrevlig atmosfär. Nästa ställe var Flic en flac, vilket jag rekommenderar...underbar strand. DÄr bodde vi på ett lägenhetshotell, SEA VILLA APART HOTEL, som var toppen, :) Känner ni för lite äventyr åk gärna till Casela...en natur och äventyrspark.. :)
På norra sidan bodde vi på Coral Azur Hotel, Mont Choisy...underbart vackert hotell, med aktiviteter och finess...men där borde man kanske ha all inclusive...dåligt med shopping och restauranger...men med all inclusive så är det toppen..det ingick turer med en glasbottenbåt, likaså olika aktiviteter så som kanoter, trampbåt o dyl... Rekommenderar även en katamarantur till Gabriel Islan/Flat Island...såå vackert.. Vill man bo i norr så kanske jag ändå skulle rekommendera Grand Baie...där finns allt, vacker lagun, shopping och restauranger... Dock går det bra att förflytta sig med tex buss...billigt :)
Östra sidan...ok fin på sitt sätt, men mest Lyxhotell ...vi gjorde en fin utflykt till Ile aux Celfs...en underbart fin ö..rekommenderas..

Med facit i hand skulle jag satsa på väst och norr...och avstånden är korta så det går lätt att förflytta sig...såvida man inte åker in i Port Lois under rusningstid...;)
Fråga gärna om det är något speciellt du vill veta...hjälper gärna till.. För övrigt, en underbar ö, väldigt grön och vacker..vita stränder, turkost vatten...över 30 grader vid flic en flac då vi var där.

Hälsningar Susanne
17 juni 2016 20:53
Åh tack så hjärtligt för denna stora beskrivning!!! 💖

Vi har tid tills det är dags att boka så jag återkommer.

Önskar dig en fin midsommar och sommar

//Isabella
23 jan. 2018 22:47 (redigerad)
Har aldrig bott å använt oss av Air bnb.. är det att lita på? Ngt man ska tänka på? Tips på vackra gemytliga ställen. Gärna boende i bungalows//ställen på stranden. Vi är två vuxna m våra vuxna barn
24 jan. 2018 20:23
Le Palmerai var fantastiskt mysigt och fint! Vår favorit @Majsarna

Hade missat din fråga @Pontus. Merville var ok men inte mer, trevlig stämning och sköna människor men sådär standard, myror på rummet och getingar på balkongen :) Bra med närhet till Grand Bai!
24 jan. 2018 20:23
Le Palmerai var fantastiskt mysigt och fint! Vår favorit @Majsarna

Hade missat din fråga @Pontus. Merville var ok men inte mer, trevlig stämning och sköna människor men sådär standard, myror på rummet och getingar på balkongen :) Bra med närhet till Grand Bai!
24 jan. 2018 21:44
Citerat från Linacavalli:
Le Palmerai var fantastiskt mysigt och fint! Vår favorit @Majsarna

Hade missat din fråga @Pontus. Merville var ok men inte mer, trevlig stämning och sköna människor men sådär standard, myror på rummet och getingar på balkongen :) Bra med närhet till Grand Bai!
Tack snälla!! Lite lagom turistigt? Hur bodde ni?
Av M4sta86
28 juni 2018 14:24
Citerat från Majsarna:
Citerat från Linacavalli:
Le Palmerai var fantastiskt mysigt och fint! Vår favorit @Majsarna

Hade missat din fråga @Pontus. Merville var ok men inte mer, trevlig stämning och sköna människor men sådär standard, myror på rummet och getingar på balkongen :) Bra med närhet till Grand Bai!
Tack snälla!! Lite lagom turistigt? Hur bodde ni?
Ska troligtvis boka resa ner till Mauritius jan/feb 2019, vi är 4 personer och ska boka via Airbnb isåfall. Gjorde det senast i Mexico, fungerar klockrent.. hög standard till låga kostnader, jämfört med hotell iallafall.. finns något för alla.. allt från ett billig B&B till lyxvillor med privata pooler osv..
Att tänka på..innan vi bokade vårat i Mexico skrev jag rätt många gng med den som ägde/ansvarade för boendet för att dubbelkolla så allt är i sin ordning, jag läste på recensioner där också.. Vi var supernöjda med vårt boende i Playa Del Carmen, 12 nätter för 4 personer med egna sovrum samt badrum i ett hotellkomplex med 2 pooler, 14000:- .. nybyggt dessutom..så går att hitta pärlor..
För vår del lutar det väl åt Flic en Flac eller Grand Baie..