Marocko

Av Evaka
27 juli 2009 13:06
Visningar: 1239
Tänker åka till Marocko i oktober närmare bestämt Marrakesh. Tar gärna emot tips om vad man ska se och göra där.samt vad ska man INTE göra/se upp för.
Av Fredden
27 juli 2009 16:41
Hej,

Marrakesh är ett fantastiskt resmål och relativt säkert.

Det finns många sevärdheter i stan och gott om shopping i basarområdet. Stan är dock inte så stor så efter ett par dagar kan det vara bra att ha ngt annat inplanerat. Jag skulle rekommendera en guidat tur i Sahara (med kamel om du kan acceptera öm bakdel ett par dagar, annars med terrängfordon).

Den största "faran" för en turist är nog att gå viljse i de trånga gränderna, kan vara bra att hålla sig nära kända landmärken strax innan mörkrets inbrott som kommer snabbt.

Hör gärna av dig om du har föer frågor..
Av Joli8
15 sep. 2009 19:13
Hej :)

Du gör helt rätt att åka till Marrakesh och inte fastnar i Agadir som så många andra göra. När vi åkte till Agadir så blev vi rätt besvikna, men våra två dagar i Marrakesh vägde upp missnöjet 100 gånger om.

Om du inte har boende finns det en gata med vandrarhem nära det franska konsulatet. Bra priser, tror vi gav 250 kr för fyra personer/natt.

Detta låter underligt, men det är sant. Köp fikat du vill ha på bagerierna, konditorierna och ta med det till det café du vill sitta på. Beställ en kaffe och du får fika på ditt medtagna utan några höjda ögonbryn. Vi lärde oss detta av en marockan. Kaffet är super, men det marockanska teet är svårt att inte bli förälskad i. Och då är jag normalt sett inte tedrickare :)

Bankomat finns vid marknaden för att ta ut pengar.

Alla priser är överdrivna. Pruta rejält. Visa känslor *skrattar*
Det är ingen marockan som ger 10% dricks utan bara några kronor, om ens det. Ge det du själv känner för att ge. Trött på att resebyråer tipsar turister att dricksa bort halva reskassan.

VIKTIGT: Det kommer att komma fram folk till dig som vill guida dig, och det vill de sedan ha betalt för. De tar även provision från alla affärer som du vill handla ifrån. HERBS vill de också sälja, bluff och båg *skrattar*. Om du tittar eller tar bilder på de som visar upp sig på marknaden så vill de ha pengar. Bara så att du är medveten om det.

VIKTIGT: Du är i ett arabland och inte ute vid stranden. Om du inte vill bli sedd som en strippa, ta med dig toppar som täcker axlarna och kjolar, byxor som är längre än knäna. Jag fick gå i samma sunktröja i 4 dagar för att jag nästan bara hade med mig trådlinnen. Du kommer tacka mig efter detta *skrattar*. De går själva i kaftaner, så du förstår nog kontrasten.

Kläder finns inte att shoppa, men mycket vacker inredning. Jag handlade själv en hel del inredning :). Ser att du bor i Götet, gå in på marrakeshbutiken som ligger innanför vallgravarna. Kaserntorget 6.

Annars har du denna sida att kika på: http://www.marrakechinredning.se/

Ha nu en kanonresa :)

Julia
15 sep. 2009 23:02
Utöver att besöka bazarområdet på dagen, skulle jag rekommendera att ni går dit ibland så att ni är där när det mörknar
och stannar kvar efter mörkrets inbrott. I mörkret upplever man böneutropen, färgerna, ljuden, dofterna, folklivet intensivare och starkare än i dagsljus. Lite av den "Orientaliska Magin" blir mer påtaglig och tycker jag - fascinerande. - Första gången jag var i ett bazarområde när det mörknade var i Casablanca. För många år sedan - när M. Jacksons "Thriller" just var utkommen. Märklig kontrast med folklivet i bazarområdet och att samtidigt höra "Thriller". Självklart köpte jag en kasett med musiken med mig hem. Efter det ser jag alltid till att besöka bazarområden även på kvällen.
Ha en jättefin resa till Marocko.

Mvh,
Tuareq