Manila-malapascua-bohol

Av Lindag
18 apr. 2014 19:09
Visningar: 2332
Hej, har försökt leta reda på hur man tar sig bäst från malapascua till bohol? Någon som har koll?

Planen är att vara två -tre nätter i manila (jag vet att många tycker detta är onödigt men jag vill verkligen) och sedan åka ut till malapascua i 4-5 dagar för avkoppling och dyk och sen avsluta med 1,5 vecka på bohol och på öarna omkring. Vad tror ni om detta? Hur tar jag mig från malapascua till bohol?

Tacksam för hjälp,
22 apr. 2014 01:59
Hej linda

ja att ta sig till malapascua flyger du till cebu city, tar taxi till north bus terminal, tar bussen upp hit (tar ca 4-5 timmar) kostar ca 300 peso.. du bör försöka att vara i maya senast 2 för att det ska vara folk och att du inte ska behöva betala extra för privat båt..

jag har varit på bohol och jobbar på malapascua.. jag skulle rekomendera att stanna på malapascua längre, bättre strand och mycket mer relax och laid back.. bohol är mycket mera turistigt..

sen när du ska till bohol så får du ta dig tillbaka til cebu city och sen tar du färjan till bohol.. det kan du göra på en dag utan problem.. men det är en heldag

hör av dig om du har fler frågor
Av Lindag
22 apr. 2014 09:40
Tack Daniel för bra info,

Tycker du att man ska skippa Bohol för någon annan ö? Jag funderade på baracay först pga vacker strand men där är det ju verkligen turistigt?
Av Php
22 apr. 2014 21:39
Hej

Tycker du gör rätt i att stanna i Manila några dagar, det är halva nöjet med att resa till Filippinerna tycker jag! Makalös bra shopping om man gillar att shoppa vill säga... Fantastiskt utbud till bra priser, testa mall of asia, öppet o fint köpcenter nära flygplatsen. Även om det inte är det största i Manila så räcker det till...
3 av de 15 största köpcentren i världen finns i Manila :)

Själv har jag varit i Filippinerna 3 gånger senast i dec/januari i år. Alla tre gångerna har jag besökt Boracay. Visst det är turistigt men om man inte har varit där så är det klart värt ett besök! Det finns flera fina stränder på ön som är större än man tror. Beroande på vilken tid på året man åker är det allt ifrån mycket folk till lite..

www.myboracayguide.com har bra info om ön

Sen ang. Cebu. Tyvärr har jag inte varit på Malapascua men nästa gång... Då tänkte jag även försöka besöka Bantayan som också ligger på norra Cebu, kanske kan vara värt ett stopp för dig också!?

Sen lite längre söderut finns Moalboal. Vi var där nu i januari, även om det inte är min personliga favorit av alla ställen jag varit på i Filippinerna var det ändå helt ok. Bra dykning sa många & faktiskt en del svanskar på plats.

Ett tips är att inte försöka hinna med så många ställen som möjligt, det blir kanske lite stressigt?
Räkna närmare en heldag för transport mellan de olika ställena.

För övrigt var vi på Bohol & Panglao 2011, vi gillade verkligen chocolate hills på Bohol men bodde på panglao.se (svenskägt) en bit från stranden (alona beach) men barnen älskade poolen...
Panglao är helt ok men det är omöjligt att jämföra med Boracay som är så mycket bättre/finare.

Men håller du dig till Cebu + eventuellt Bohol/Panglao så har du många fina ställen nära varandra utan att behöva flyga mellan...

Om du har bokat flyg hem från Manila och avslutar på Bohol kan du ta flyget till Manila via Tagbilaran (på Bohol) om du vill.

mycebuguide.com har bra info om cebu

Mvh :)
24 apr. 2014 21:43
vi åkte clark-cebu-malapascua-bantayan-bohol/alona-cebu-boracay

alla ställena var så olika så kan inte säga riktigt vad som är bättre än det andra, men malapascua är helt klart en hit om man inte är en rastlös själ.

men om du skall ta dig från malapascua till bohol så tar du bankabåten från malapascua till maya, där tar du antingen buss ( gjorde vi ) eller taxi ( som de flesta gör ), sedan går det snabbfärja från cebu till bohol, väl där var det taxi till alona - jag kan tipsa om en bra chaffis på Bohol

du kan läsa på vår blogg ( min och dotters ) från vår fili resa. Tyvärr dock omvänd ordning men hong/kong filipinerna väljer du www.enenkelresamedoss.blogspot.se
Av Lindag
5 maj 2014 10:30
Tack för tipsen!

Förstått att det tar tid att resa runt, så det kanske räcker med två stopp.

Eftersom vi är fyra st som åker med olika viljor så blir det nog manila- malapascua- boracay.

Tack för alla bra svar, det är alltid skönt att höra från några som åkt före!

Mvh Linda
5 maj 2014 19:30
Hej

Finns många förslag och inga är rätt eller fel, beror på en själv. Här är min syn. Tänk också på att en del som svarar vill ju locka till sig kunder eftersom de jobbar där.....

Vi tog taxi från Cebu upp till Maya. Enklare än bussen, men dyrare förståss. Boracay är mycket turistiskt men bra. Kan finnas problem med alger i vattnet. Alona är också turistiskt, en fjärdedel av Boracay kan man säga, men vi gillar faktiskt Alona bättre än Boracay. Beror på vilken ålder man är och hur mycket turistiskt man vill ha. Bantayan kan du skippa om ni inte enbart vill sola och bada. Finns nästan inget att göra, tyvärr också mycket förstört sedan stormen i höstas.

Malapascua räckte med 5 dagar för oss. Är man inte dykfantast finns inget att göra där heller, men en mycket fin ö är det. Ni går runt den på en timme.

Är ni på Alona en längre tid kan man ju även besöka Siquijor som ligger 1.5 h söderut.

Men tänk på att allt resande tar tid i Filippinerna. Spräng er inte med resande. Ta det lugnt.

mvh
Sebastian
5 maj 2014 21:27
Ja Sebastian och alla andra;
7107 öar att välja bland. Alla med sin olika attribut och inneboende charm. Vilken upplevelse och utmaning det vore att besöka dem alla.
Hittills har vi under två år lyckats besöka 11 av dem. Vår absoluta favorit är Malapascua. Första året var vi där fem dagar. Nu i år tio. Nästa år skall vi vara där i minst femton. Det är väl så här: Palmerna, stränderna , vattnet, maten och boendet. Det finns överallt. Det som skiljer är atmosfären. Atmosfären skapas inte minst av människorna. Att vi ser Malapascua som vårt främsta paradis, handlar förutom om det ovan nämnda och inte minst dykningen, om människorna på ön. Att leva så nära lokalbefolkningen, att vandra runt i deras byar på vita sandstigar och att prata och umgås med dem är för oss Malapascua mer än någonting annat. Alla de sjutusen innevånarna på ön blev utan hus och hem efter Youlanda. När vi kom dit i mars i år frågade vi; hur kan ni fortfarande vara så glada och le lika mycket; Svaret var; "We are so happy that everybody survived. That is something to be happy about. Nu har all de sjutusen hus och hem. Mycket tack vare facebooksidan "Help Malapascua" och andra insatser. Fortsatta insatser behövs. Bara att resa dit är en insats i sig. Och det gör inte ont. Bara gott! Malapascua är fortfarande ett paradis. Sargat men på väg med människor vars leenden och vänlighet aldrig slocknar! Åk dit!
Av Php
5 maj 2014 21:43
Bra info från alla, rolig & intressant läsning! :)

En liten tanke kan vara att avsluta med Manila, då slipper ni släpa med er alla saker ni kommer shoppa på er :)
Sen om ni väljer att åka till Caticlan istället för Kalibo när ni ska till Boracay så får ni bara ta med er 10kg incheckat bagage/person (med Cebupacificair, man kan tänka mig att det gäller för alla bolag till just Caticlan, de väger allt bagage & även alla människor).

Ett litet tips &så är facebook gruppen ' Philippines Sweden ', med 760 medlemmar & även många som bor i Filippinerna så får du garanterat fina svar på dina frågor, & slipper vänta..

Hoppas på en finfin resa! :)

:)
Av Lindag
7 maj 2014 12:28
Kanon tips från alla verkligen.

Väger människor? Haha gud va roligt det lät, bäst att gå ner i vikt innan resan då!!

Men kan man inte köpa till extra bagage?
Av Php
7 maj 2014 15:45
:)

Nej det går inte köpa till extra bagage till Caticlan, de kör endast med propellerplan dit, från små till ganska stora plan. Det är kort landningsbana..
Man får en jättefin överflygning över hela Boracay innan man landar, riktigt vackert!
Till kalibo kan du köpa extrabagage, olika mycket per person om man vill, du väljer antal kilo när du gör bokningen.

Oavsett om ni väljer Kalibo eller Caticlan så rekommenderar jag att boka pickup vid flygplats & sen hjälp med bagage, transport till färjan, alla 3 avgifterna redan betalda, ni går före alla i kön & får åka med deras egen båt. Billigt & mycket smidigt! Boka & betala i förskott. Lite peso i dricks för de som hjälper till att bära väskorna uppskattas.
Kolla in http://southwesttoursboracay.com/

Mvh :)
:)
Av Lindag
8 maj 2014 16:23
Okej jag förstår, tack! Kanske blir att vi åker till kalibo då istället?

Ska boka i förtid, låter smidigare!
Av Mythai
20 feb. 2018 15:14
Citerat från Danielholmstedt:
Hej linda

ja att ta sig till malapascua flyger du till cebu city, tar taxi till north bus terminal, tar bussen upp hit (tar ca 4-5 timmar) kostar ca 300 peso.. du bör försöka att vara i maya senast 2 för att det ska vara folk och att du inte ska behöva betala extra för privat båt..

jag har varit på bohol och jobbar på malapascua.. jag skulle rekomendera att stanna på malapascua längre, bättre strand och mycket mer relax och laid back.. bohol är mycket mera turistigt..

sen när du ska till bohol så får du ta dig tillbaka til cebu city och sen tar du färjan till bohol.. det kan du göra på en dag utan problem.. men det är en heldag

hör av dig om du har fler frågor
Daniel, har du någon koll på om man kan ta nattbåt till Bohol? Ska starta på Malapascua Island, men jag måste tillbaka till cebu för att ta mig till bohol förstår jag ???
24 mars 2018 04:24
tyvärr kan du inte ta båt från malapascua till bohol, som du sa så måste du ta dig tillbaka till cebu city och sen ta båten därifrån.

ryktet säger att dom ska börja flyga till malapascua med sjö plan, men det har dom inte börjat med ännu.
22 jan. 2019 11:01
Hej!
Tänkte ställa en fråga ang. Malapascua.
Vi ska dit nu i mars. Behöver man boka boende i förväg, eller går det lika bra att ta ett boende när man kommer dit. En fråga till. Funkar det att resa Manila-Cebu-Malapascua på en dag? Med tanke på att båtarna inte går så sent från Maya. Kommer säkert på fler frågor snart, då återkommer jag.
Tack på förhand.
Mvh Stefan
24 jan. 2019 05:45
Tjenna

ja att ta sig till malapascua flyger du till cebu city, tar taxi till north bus terminal, tar bussen upp hit (tar ca 4-5 timmar) kostar ca 300 peso.. du bör försöka att vara i maya senast runt 15 för att det ska vara folk och att du inte ska behöva betala extra för privat båt.. men båtarna fortsätter att gå men mera sällan, värsta fall privat båt 1500-2500 peso. beroende på om det är dagsljus eller inte.
annars brukar det gå att förhandla med killarna utanför flygplatsen och ta bil direkt upp till maya, du ska betala runt 2000-3000 beroende på förhandlings färdigheter.

angående boende så i mars bör det inte vara några större problem då det inte är någon peak (dvs påsk eller kinesiskt nyår osv) men vissa resorter kan vara fulla men det finns alltid boende. men det kanske inte blir den resorten ni helst vill ha om ni inte bokar, men är ni flexibla så kör på att boka på plats
24 jan. 2019 05:45
Tjenna

ja att ta sig till malapascua flyger du till cebu city, tar taxi till north bus terminal, tar bussen upp hit (tar ca 4-5 timmar) kostar ca 300 peso.. du bör försöka att vara i maya senast runt 15 för att det ska vara folk och att du inte ska behöva betala extra för privat båt.. men båtarna fortsätter att gå men mera sällan, värsta fall privat båt 1500-2500 peso. beroende på om det är dagsljus eller inte.
annars brukar det gå att förhandla med killarna utanför flygplatsen och ta bil direkt upp till maya, du ska betala runt 2000-3000 beroende på förhandlings färdigheter.

angående boende så i mars bör det inte vara några större problem då det inte är någon peak (dvs påsk eller kinesiskt nyår osv) men vissa resorter kan vara fulla men det finns alltid boende. men det kanske inte blir den resorten ni helst vill ha om ni inte bokar, men är ni flexibla så kör på att boka på plats
24 jan. 2019 16:23
Hej!
Tack för snabbt svar. Perfekt att fråga någon som jobbar där nere.
Nej, tyvärr dyker varken frun eller jag. Vi bara snorklar, men visst ser det magiskt ut att dyka. Det blir till att boka boende på plats. Bara ha inrikesflygen bokade. Vi har varit i Filippinerna 2 ggr innan. Mindoro, Boracay och Palawan. Men då rest med en grupp. Tänkte stanna på Mindoro 6 dagar ( har filippinska vänner där som vi hjälper/sponsrar).
Malapascua ca: 5 dagar och Bohol ca: 5 dagar. Sedan blir det ett par dagar i Manila.
Kommer inte på någon fråga nu, men frun gör det säkert när hon kommer hem 😀
Vi hörs!