Manchester - mer än bara fotboll?

Av Ziesta
26 jan. 2011 20:55
Visningar: 4365
Hej,

Har sökt lite grann efter tips men mycket verkar handla om fotboll i Manchester.. Visst finns det väl annat att roa sig med där under en weekend? :-) Tacksam för tips om allt möjligt.. mysiga kvarter, shopping, sevärdheter, restauranger, boende..
27 jan. 2011 10:39
Ok, om det är just Man U/City du vill se må det vara hänt - Manchester är en ganska tråkig stad - annars skulle jag tipsa om att åka fem mil bort till Liverpool.

Trevligare stad, mer avslappnat folk, roligare utbud.
Av Ziesta
27 jan. 2011 16:08
Nä, vi ska inte se fotboll alls faktiskt.. utan gå en matlagningskurs..
Så då kanske man skulle fundera på att ta en tur till Liverpool också.. Vet du om det är enkelt att ta sig därimellan? Vad hittar man på i Liverpool? :-)
28 jan. 2011 12:37
Det är bara att hoppa på lokaltåget direkt till Lime Street Station.

Hela Liverpool city center har blivit uppfräschat eftersom man delvis var kulturhuvudstad i Europa 2008 och dessutom jubilerade år 2007.

Säg vad ni är intresserade av så kan jag skriva ned förslag - bodde där 2007 och har varit där på flera trippar tidigare och efter.
Av Ziesta
28 jan. 2011 13:39
Aha, vad bra.. då borde det ju inte vara några problem att ta en liten utflykt dit. :-)

Det är jag och mamma som åker, så är intresserade av lite allt möjligt. Shoppinggator? Finns det några kvarter som är speciellt trevliga att strosa runt i (typ lite mer alternativa med roliga butiker, kafeer etc)? Några speciella sevärdheter man inte bör missa? Vet du om det finns någon Beatles-rundtur eller dylikt? Var ska man bo om vi väljer att övernatta där? Har du någon favoritrestaurang / pub?

Tack! :-)
28 jan. 2011 17:27
Det lät spännande - man tänker ju inte precis på England som ett matlagningsland... Vad är det för kurs ni ska gå?
29 jan. 2011 09:19
Boende: Du har t ex Beatleshotellet Hard Days Night Hotel om det är din cup of tea. Annars är Malmaison ett ganska trevligt hotell även om restaurangen är lätt överskattad Vill ni bo centralt är det Marriot som gäller.

Shopping kan antingen göras i Liverpool One och själva cite eller Met nedåt Whitechapel Road.

Bästa frukosten finns på Puccini's i Cavern Quarters där den gamla cluben The Beatles lirade på finns. Här finns även bra pubar men det är också här många turister hamnar.

Skulle slå ett slag för Rope Walks uppåt Seel Street. Där ligger bland annat Alma de Cuba i en gammal kyrka och är kanske den häftigaste restaurangen/klubben jag sett. Här ligger dessutom barer/klubbar/restauranger koncentrerat. En riktigt bra teppanyaki som heter Sapporo ligger här som exempel.

Inte långt ifrån ligger London Carriage Works och 60 Hope Street som är två RIKTIGT bra restauranger.

Nedåt floden Mersey ligger Albert Docks där det både finns flera museum, restauranger och barer och är ganska avslappnat.

Gillar man pubar skulle jag kunna nämna hur många som helst men några favoriter är Thomas Rigby's, Dr Duncan's, The Excelsior, The Vernon, The Philharmonic, Ma Boyles Oyster Bar, Fly in the Loaf och Pig and Whistle. Den sista kanske inte är "cool" på något sätt men var en av de pubar som låg närmast där jag bodde.

Det finns ett bra musikliv och många små och stora band lirar ofta i stan.

Caféer... Tja, de största är Caffè Nero, Costas och Starbucks, men de bästa Coffee Union och Puccini's... Ja, finns många små som är bättre än de stora drakarna.

Liverpool har dessutom två katedraler på toppen av Mount Pleasant.

www.visitLiverpool.com

Bara det första jag kom på så där.
Av Ziesta
2 feb. 2011 11:10
Robbowan: Tack för alla tipsen! Ska printa ut och ta med! :-)

Annli152: Aha, ja då kanske vi skulle ta en idag i Manchester också iallafall. Har du några speciella shoppingtips i Manchester? Gator? Ska kika på Scotland Tours sida. Tack för tipset.
Av Sjalen
10 feb. 2011 12:22
Citerat från ziesta:
Nä, engelsk mat är ju mer ö-känd.. :-) Vi råkade hitta ett ställe som har (vegetariska) matlagningskurser med alla möjliga teman och kunde inte låta bli.. (Indiskt, Italienskt, Franskt, Mexikanskt, Marockanskt..). Den vi ska gå heter Around the World. Vet inte alls vad vi kan förvänta oss så det ska bli spännande!

http://www.cordonvert.co.uk/
http://www.seedlingshowcase.com/cv08/cv.aspx?page=16
Cordon Vert drivs av UK Vegetarian Society som är mycket stora - veggomat är en jätteindustri i England efter alla galna kor och mular och klövar. Min man har gått första modulen och var jättenöjd. Men ska ni inte bo i Altrincham då? Det är ju där de har sin kurs med övernattning? Då har man hamnat i Cheshire där gräddan av Manchesters kändisar bor när det gäller både fotbollsstjärnor och TV-stjärnorna ur Coronation Street och annat som spelas in i Manchester. När min man var där såg de diverse kändisar på den lokala puben på kvällarna :)

I Manchester är du annars nära den underbara staden Chester med sina shoppinggallerior från 15-1600-tal och annat kul. Man är också på gränsen till vackra Peak District National Park :)

Engelsk mat är förövrigt hur bra som helst nuförtiden (och även tidigare - det var efter andra världskriget de hamnade i världens dip av förklarliga skäl) när det gäller att äta ute men framför allt nu är råvarorna alltid otroligt mycket bättre än de deprimenade svarta blomkålshuvuden och annat man hittar i svenska snabbköp. Jag saknar verkligen alla marknader i minsta stad med färska grönsaker och lokala ostar....gaaaah.
Av Ziesta
10 feb. 2011 14:29
Sjalen, vad kul att din man gått kurs där och att han var nöjd! Jag hoppas att den vi valt inte är alltför avancerad för vi är inte alls i matbranschen utan gör det mer för skoj skull. :-) Ja, vegetarisk mat är ju jättestort i England.
Jo, vi ska bo i Altrincham en natt innan kursen... så det blir nog en tur till någon lokal pub då för att spana på kändisar. :-)

Hur tar man sig från Manchester till Chester?
Av Sjalen
14 feb. 2011 15:09
Citerat från ziesta:
Sjalen, vad kul att din man gått kurs där och att han var nöjd! Jag hoppas att den vi valt inte är alltför avancerad för vi är inte alls i matbranschen utan gör det mer för skoj skull. :-) Ja, vegetarisk mat är ju jättestort i England.
Jo, vi ska bo i Altrincham en natt innan kursen... så det blir nog en tur till någon lokal pub då för att spana på kändisar. :-)

Hur tar man sig från Manchester till Chester?
Min man är heller inte i matbranschen men älskar att laga mat.

Det går säkert bussar också men jag vet att det går tåg till Chester minst var tjugonde minut. Satsa på direkttågen som tar en timme för en del tar en och en halv...