Manchester-Liverpool, tåg och öppettider

Av Lisil
3 feb. 2015 10:06
Visningar: 4006
Hej! Jag ska till Manchester i slutet av februari. Funderar då på att ta mig till Liverpool för en dag. Undrar då om någon har något tips kring tågbiljetter - är det smart att boka på plats eller billigare att boka via Internet i förväg?

Och sen undrar jag om någon har koll på öppettider i England under söndagar. Den dag jag tänkt för Liverpool-resan är nämligen en söndag men jag kom på att om allt är stängt är ju det en dum idé. Vet att mycket är öppet i London men är osäker på hur det är i andra städer. Någon som kan hjälpa? :)
3 feb. 2015 15:20
Ett köpcenter som Liverpool One (mitt i smeten) har öppet 11-17 på en söndag. Övriga affärer i centrum har liknande tider (finns ju undantag) och pubar/caféer fullt öppet.

Tåg är det bara att gå ned och fixa. Lokaltåget fr Manc till Lime Street station funkar utmärkt.

Museeum kan diffa (t ex Beatles eller Museum of Liverpool) men 10-14 är c:a-tider.
Av Lisil
5 feb. 2015 10:15
Tack för svaret! :)

Funderar dock ändå på att förboka på internet. Det verkar gå att få tag på enkelbiljetter till specialpris för 4 pund enkel väg nämligen... Vet iofs inte hur mycket det brukar kosta men :)
8 feb. 2015 18:21
Citerat från Lisil:
Tack för svaret! :)

Funderar dock ändå på att förboka på internet. Det verkar gå att få tag på enkelbiljetter till specialpris för 4 pund enkel väg nämligen... Vet iofs inte hur mycket det brukar kosta men :)
Boka biljett i förväg så blir det billigare. Tänk bara på att du måste ha samma kort du bokar den med i maskinen för att hämta ut biljetterna på stationen sedan (och välj rätt station i Manchester att hämta ut dem i). Mycket smidigt. Så korta sträckor brukar du kunna välja bland avgångarna (vilket inte är självklart på större linjer med rusningstidsbiljetter).

https://barabrittiskt.wordpress.com/2014/01/13/aka-tag-i-england-skottland-priser/

Oroa dig inte över öppettiderna. Minsta stad i England har något kul att kika runt i på söndagarna.
Av Lisil
13 feb. 2015 15:48
Tack Barabrittiskt! Har du kanske tips på någon bra sida att boka ifrån? :)
22 feb. 2015 18:14
Citerat från Lisil:
Tack Barabrittiskt! Har du kanske tips på någon bra sida att boka ifrån? :)
www.nationalrail.co.uk använder jag oftast. Jag tycker thetrainline missar vissa förbindelser ibland (Gatwick till västra England utan att passera London hittar de inte alltid fastän Reading är en knutpunkt t.ex.).
Av Lisil
23 feb. 2015 17:34
Tack för era tips Brian123 & Barabrittiskt! :-)