Mallorca/Palma

Av Tiger56
28 apr. 2013 10:26
Visningar: 3128
Hej
Ska resa med min äldre mamma med Ryan Air till Mallorca/Palma.
Vart är det bäst att bo? Vilket område? Hur tar man sig ifrån flygplatsen? Ngt tips på bra boende? Tacksam för all hjälp!

Hälsn agneta
Av Babbo
28 apr. 2013 17:11
Hej Agneta,
Det beror lite på om ni är ute efter en sol & badsemester vid en fin strand eller en semester inriktad på stadsliv. Stort hotell eller litet pensionat? Och vilken säsong.....

Ska ni bo i centrum så finns hotell Jaime III som är väldigt bra, fräscht och nära till allt (utom strand). Flygbussen (egentligen en lokalbuss) stannar nästan utanför. Annars finns en taxikö på flygplatsen att ställa sig i ;-). Tänk på att Palma airport är väldigt stor. Din mamma kanske behöver transport ifrån gaten, för det är LÅNGT att gå. Det kan man beställa ifrån flygbolaget. Det kör runt många små eltransporter där så det är inget problem.
Av Tiger56
28 apr. 2013 18:32
Hej hade det gått att få både sol och bad och stadsliv hade det varit toppen:-)
reser 19 juni med ryan air. kan man beställa transport även av ryan air?
Litet hotell är att föredra,
tacksam för mer info.

hälsn agneta
Av Tiger56
1 maj 2013 13:32
Försöker igen, ngn som vet?
Av Babbo
1 maj 2013 15:16
Här kommer länkar till Ryanair när det gäller assistans. Ryanair är bundna av EU-avtal, lika för alla bolag. Helst ska man beställa assistans i samband med bokningen, men det går att ringa också.
För er del gäller (ja, om nu din mamma har svårt att gå långa sträckor):
"Alternativ 1: (CODE: WCHR) Passageraren behöver assistans (avgång & ankomst) genom flygplatsen och till gaten"
http://www.ryanair.com/se/fragor/hur-meddelar-jag-ryanair-om-mitt-tillstand-eller-begar-sarskild-assistans
http://www.ryanair.com/se/fragor/kontakta-kundtjanst

Jag tycker det är så svårt att rekommendera var man ska bo.....vi har så olika syn på vad som är en fin ort eller ett bra hotell ;-). Och på Mallorca så får man ofta välja bra strand eller genuin ort.

Förutom Palma, så brukar vi bo i Soller, Puerto de Soller eller i Colonia Sant Jordi. Oftast kombinerar vi flera orter för att uppleva det bästa av ön, och alltid ett par dagar i Palma.
I Puerto de Soller ligger hotell Es Port som är väldigt fint, dock rätt dyrt. Stranden i Puerto de Soller är inte så fin, men närheten till Soller (en kort spårvagnsresa) är ett plus.

Jag vet inte om ni kan tänka er rena charterorter med allt vad det innebär. Alcudia har en väldigt fin strand men "that's it". Puerto Pollensa har en fin strand och om man hittar ett hotell med havsutsikt så kan det kanske vara något? Dock inte speciellt genuint.
När det gäller orterna i närheten av Palma så är en del gamla hotell ifrån charterns början, men en del områden restaureras för fullt. Har bott i Illetas på vintern och det var inget jag gillade. Playa de Palma åkte vi fort igenom......
Men som sagt det är så olika vad man söker och vad det får kosta. På Mallorca finns allt ifrån ett rum på ett Hostal för €25 till en svit för hur mycket som helst. Och hur viktigt det är med närheten till Palma. Oavsett så måste ni åka in till Palma en dag (inte söndag då mycket är stängt och helst inte under siestan...)
2 maj 2013 11:11
Hej!
jag bodde med min mormor och morfar och mamma i hotell cala mayor, och det var hur bra som helst , stranden låg 20 meter bort.
Maten var hur bra som helst! Hotellet var även lugnt och fräscht med någon dag kunde dom ha någon show eller liknande och det var min mormor och morfar som tog med oss dit och de hade varit där innan och dom tycker väldigt mycket om det.
Sedan var det bara 2km till ett jätte stort köpcentrum, och buss in till palma fanns utanför hotellet, bussresan tog ungefär 15 min.
rekommenderar starkt ifall du åker med din mamma!