Malaysia och Thailand

Av Jegr
3 sep. 2015 21:58
Visningar: 141
Vi är en familj på fem, tre barn 3,4 och 6 år som ska till Malaysia och Thailand i februari och mars 2016. Vill gärna ha tips på bra och prisvärt boende på Langkawi. Vilken strand är finast där? Öar runt om som är finare/ värda en dagsutflykt alt övernattning?
Hur är vattnet kring Langkawi när det gäller snorkling/dykning?

Vi kommer att åka vidare till Koh Lipe efter det. Tar gärna emot tips på boende där också. Ytterligare öar i närheten som man bör besöka?

Vi är i första hand ute efter sol och bad men gör gärna mindre dagsutflykter. Vad får vi inte missa?!

/Jenny
Av Sierra
7 sep. 2015 10:16
Bästa området att bo på Langkawi är vid Cenang Beach. Där finns boende i olika prisklasser, restauranger och lite shopping. vattnet lämpar sig inte för snorkling då det är grumligt. Ni får vänta till det kristallklara vattnen vid Lipe.

På Lipe passar Pattaya Beach bäst då ni har små barn. Vattnet är lugnare där i lagunen mot söder och vinden ligger på från nordost. Ni hittar många boenden på agoda.com

Notera att ni får stanna endast 15 dagar (14 nätter) i Thailand om ni kommer med färja från Langkawi. Detta om ni inte har Tourist Visa.

Info om Langkawi: http://www.reseguiden.se/reseguider/langkawi-on-som-erbjuder-det-mesta-5278
Info om Lipe: http://www.reseguiden.se/reseguider/koh-lipes-basta-strander-4396
7 sep. 2015 13:33
Vi är också på väg till Malaysia och Thailand i feb/mars 2016. Två vuxna och ett barn 5 år. Kollat mycket på just Langkawi - Koh Lipe. Hittade bra priser på flyg till och från Kuala Lumpur. Dock tycker jag att vettiga boenden (a/c krav tex) är rätt mkt dyrare än om man jämför Thailand i övrigt (typ Koh Lanta ). Har jag fel?

Jag hade inte hittat infon om bara 14 dagars visum om man kommer med båten från Langkawi. Vi tänkte flyg till KL- Langkawi - Koh Lipe - Koh Lanta/krabi - KL igen men kanske bättre att vända på turen då?

Är också intresserad av andra ställen kring Koh Lipe - Langkawi som kan vara värda att besöka. Vi har åkt en hel del kring Koh Lanta, Krabi, Phuket osv. Sugen på någonting nytt.

Tack!

Susanne
Av Sierra
7 sep. 2015 15:30
Sannelenn,

Du har inte fel.
Priserna på Lipe´s boenden har blivit högre de senaste åren pga öns popularitet jämfört med övriga Thailand.

Planerar ni att vara längre än 15 dagar i Thailand är det kanske bäst att vända turen. Det finns i och för sig möjlighet att köpa ytterligare 30 dagars uppehållstillstånd på ett Immigration Office. På er tänkta rutt finns dessa i Krabi Town, Phuket Town och i Patong på Phuket. Pris 1900 THB/pers.

Langkawi:
Förutom vad Langkawi erbjuder så kan ni göra en dagsutflykt med båt till Pulau Payar, 45 min söder om Langkawi, där vattnet lämpar sig väl för snorkling. Dock erbjuds ej boende där.
2 tim 45 min med färja söder om Langkawi ligger den större ön Penang. Det kräver övernattning om ni åker dit pga färjans tidtabell.

Lipe:
Närmaste ö från Lipe är Bulon, 1 tim norrut med speedboat. Detta förutom de öar i Lipe´s närhet dit du kommer på snorklingsturer med longtail. Adang som ligger nära Lipe har fin beach och även ett litet matställe. Där kan man även bo i bungalows.
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/jag-gjorde-en-svang-over-till-adang-fran-lipe-koh-lipe-thailand-469975