Malariatabletter?

Av Afat
10 feb. 2014 10:57
Visningar: 3174
Funderar på att åka på charter till Gambia i mars, en vecka. Undrar om det är någon som åkt utan att ta malariatabletter? Är det ett måste? Tänkte mest sola och bada.
Av Kboggio
10 feb. 2014 20:35
Alltså jag är inte speciellt insatt i Gambia och deras situation med malaria. Antar dock att det är som i andra delar av afrika och att du någonstans läst eller blivit rekommenderad att äta tabletterna. Läs på lite om malaria, tänk efter om ditt liv är värt det. Ett myggbett är väldigt lätt att få, malaria kan du ha biverkningar av i åratal efter. Min sambo var nära på att dö i malaria för några år sedan för att hon inte hade läst på om tabletter osv. Än idag på somrarna kan hon få sjuka vallningar. Hon kan ringa mig när hon är och handlar och be mig att skynda dit för att hon är påväg att svimma. Hon kan sova med öppen dörr mitt i svenska vintern och inte ha problem med det.. Tänk efter innan vad som är mest värt det, ditt liv eller att slippa behöva ta tabletter varje dag?
Lycka till :)
10 feb. 2014 22:39
Även om du äter tabletterna så kan du få malaria! Den som säger något annat ljuger, då jag själv är ett levande exempel på detta ;).

Känner folk som rest med cykel i Afrika längre än ett år och bott i tält i det vilda utan att äta pillren som inte fått malaria samt likt mig som rest med cykel på samma sätt och knaprat piller och fått malaria.

Mitt råd varesig om du tar pillren eller ej är att läsa på om bieffekterna och söka upp en klinik om du tro att du fått sjukdomen.

Finns positiva och negativa saker med pillren, förutom de negativa biverkningarna som vissa får så kan de även dölja malarian och försena symtomen vilket inte heller är bra, men å andra sidan skyddar de delvis med.

Ps. malariaprofylax är betydligt billigare på plats.

Oavsett hur du gör, ha en trevlig resa!

Mvh Daniel
11 feb. 2014 06:02
Hej

Ät malariaprofylax!
Visserligen ger det inte ett 100% skydd men det minskar risken att få malaria. Vi äter Malariaprofylax ca 4 månader varje år och känner inga biverkningar. (Malarone som köpes lokalt till halva priset och heter Malanil i Kenya.

Det brittiska National Travel Health Network and Centre (NaTHNaC) har en bra sida som redovisar risker i olika länder. Länken för Gambia:
http://www.nathnac.org/ds/c_pages/country_page_GM.htm#general

Peo