Malaria

Av Airam68
16 nov. 2015 21:33
Visningar: 545
Som jag uppfattat det så är det liten risk att drabbas av malaria om man håller sig i området Colomo-sydkusten-Kandy och sover med myggnät och använder myggmedel/skyddande kläder. Men nu träffade jag en bekant som nyligen varit där och hon och hennes dotter hade tagit malariaprofylax. Hur gör ni andra som ska dit eller ni som varit där? Vill helst inte ta läkemedel som inte är nödvändiga.

Hälsningar
Maria
16 nov. 2015 22:07
Enligt vårdguiden och det vaccinationsstället jag talade med så är Sri Lanka helt fritt från malaria sedan förra året. Har inte hittat nån annan information men å andra sidan inte letat mer än så. Men vi kommer inte äta något malariaprofylax iallafall. :)
17 nov. 2015 19:49
Risken för malaria är nog minimal numera. Däremot verkar det som att denguefeber har ökat vad jag förstår. Myggmedel och myggnät är bästa skyddet.
21 nov. 2015 21:57
Varit på SL två ggr i år och ingen har pratat om Malaria. I våras var det minimalt med mygg. Men nu okt/nov var det desto mer. De flesta hotell är utrustade med myggnät och modernare myggmotståndare som t ex "plugg-in".