Malapascua till Cebu flygplats

Av Parrot
17 aug. 2015 08:47
Visningar: 1246
Vi tänker resa till Filippinerna i januari och undrar om det kan vara troligt att man kan ta sig från Malapascua på morgonen till Cebu flygplats och hinna med ett flygplan som går inrikes kl 14.30? Måste man boka egen transport tro eller kan man hinna med de gemensamma som går?
3 sep. 2015 10:20
Det är på håret..

jag har gjort resan många ggr och tar man första båten brukar du vara i cebu 12-13 (tror det tidigaste jag lyckats med var 11:30) sen ska du fortfarande med taxi från North Bus terminal till flygplatsen och har du otur tar det lång tid där med.. beroende på trafik.

jag skulle säga är det inrikes till ett annat resmål i fillipinerna att det inte skulle göra super mycket att ni missar det. satsa
men är det på utresa med flygbiljetter ut ur landet på spel så skulle jag inte satsa på det.

hoppas det hjälpte något

hör av dig om du har fler frågor om malapascua, har bott här snart i 3 år

mvh
Daniel
Av Parrot
5 sep. 2015 08:26
Hej Daniel och tack för ditt svar :)

Vi har nu bestämt oss för att inte chansa utan vi tar en övernattning i Cebu istället och flyger vidare dagen efter istället.
Har du tips på egen transport till bra pris från Cebu city till Malapascua och tillbaka? 2 vuxna och ett barn.

/Desire
Av Moltas
5 sep. 2015 13:19
Citerat från Parrot:
Hej Daniel och tack för ditt svar :)

Vi har nu bestämt oss för att inte chansa utan vi tar en övernattning i Cebu istället och flyger vidare dagen efter istället.
Har du tips på egen transport till bra pris från Cebu city till Malapascua och tillbaka? 2 vuxna och ett barn.

/Desire
Det går alldeles utmärkt att åka lokal buss till och från Malapascua (Maya).
Kostar i stort sett ingenting. Tar lite extra tid men vem har inte det på semestern?

//M
Av Parrot
6 sep. 2015 16:33
Hej Moltas!
Jo, jag har förstått att det är väldigt billigt att åka lokalbuss till och från Malapascua och att det kan ta lite tid, men reser man med en 4-åring så kan det ibland vara skönt att förkorta vissa resor om det går till en rimlig peng. Har du tips på vad det borde kosta att ordna eget och vart kan jag vända mig isåfall? Vad tjänar man tidsmässigt?

/Desire
Av Moltas
6 sep. 2015 16:54
Citerat från Parrot:
Hej Moltas!
Jo, jag har förstått att det är väldigt billigt att åka lokalbuss till och från Malapascua och att det kan ta lite tid, men reser man med en 4-åring så kan det ibland vara skönt att förkorta vissa resor om det går till en rimlig peng. Har du tips på vad det borde kosta att ordna eget och vart kan jag vända mig isåfall? Vad tjänar man tidsmässigt?

/Desire
Tyvärr har jag ingen aning. Jag tror dock att fyraåringen kommer att tycka att resan är spännande med buss.
En snabb googling ger svaret att det kostar runt 3000 - 5000 pesos och att tiden blir c:a 2,5 - 3 timmar med taxi och 4- 4,5 med buss.
Bussen kostar 200-300 pesos.

//M
Av Mammao
17 sep. 2015 21:49
Citerat från Danielholmstedt:
Det är på håret..

jag har gjort resan många ggr och tar man första båten brukar du vara i cebu 12-13 (tror det tidigaste jag lyckats med var 11:30) sen ska du fortfarande med taxi från North Bus terminal till flygplatsen och har du otur tar det lång tid där med.. beroende på trafik.

jag skulle säga är det inrikes till ett annat resmål i fillipinerna att det inte skulle göra super mycket att ni missar det. satsa
men är det på utresa med flygbiljetter ut ur landet på spel så skulle jag inte satsa på det.

hoppas det hjälpte något

hör av dig om du har fler frågor om malapascua, har bott här snart i 3 år

mvh
Daniel
13 okt. 2015 03:16
Ja bussen kostar 180 peso. jag åkte nu i helgen, lämnade maya 8:30 och var i cebu runt 14.. så det tar sin tid
plus båt till malapascua som är ca 100 peso per person, plus ev taxi i cebu mellan hotel och "northern bus terminal" det kan gå snabbare men det är ganska mycket väg arbeten runt bogo för tillfället. så jag skulle inte våga

egen transport så kostar det normalt runt 4500 peso, och tar normalt 30-45 min båt och 3,5 timmar bil.. plus att du kommer direkt dit du vill, dvs flygplats eller hotel.

ja visst att det är en upplevelse att åka lokal buss men inte om ni har ett flyg att passa..