Malaga

25 sep. 2013 16:50
Visningar: 15317
Hej. Har alltid velat åka till Malaga av ngn anledning , hur brukar vädret vara i November? Är flygplatsen i närheten? Är det över huvud taget värt att åka dit?
28 sep. 2013 23:13
Flygplatsen rätt nära. Väder: kan vara underbart +20 eller regn +12. Jag skulle ej enbart åka till Malaga utan åka runt lite på Solkusten.
30 okt. 2013 00:17
Vi är här nu, eller 5 mil öster om Malaga i Nerja,
Underbar by där vi har ett hus som svärföräldrarna äger.
Vi har sedan vi kom i fredags legat på stranden, solen är inte brännhet som det kan vara i juli augusti men ändå är det 25-26 grader.
Vattnet i havet är kallt i mina ögon...

Att åka en bit in i november får man har med sig att vädret kan vara annorlunda. Det börjar bli lite kallare och regn kan förekomma.

Vi älskar denna delen av Spanien och försöker komma ner ett par gånger om året.
I morgon ska vi shoppa lite i de outletsen som ligger precis vid flygplatsen .

Lycka till med planeringen!
Kristina
Av Desires
30 okt. 2013 16:29
Jag tycker inte att själva staden Malaga är den mysigaste staden i detta område, utan det är Nerja! - Precis som Kristina här ovan säger, och det tar bara ca 45 min med bil dit (går säkert bussar också). Torremolinos och Fuengirola är inte alls lika charmiga, de platserna är mycket mer turistiska o "fulare" med höghus o dyl. Lilla staden Nerja är så söt, med låga vitkalkade hus (de får ej bygga mer än 3 våningar), smidesjärn, blommor, trånga gränder och branta klippor med små stränder som avlöser varandra. Titta in här på min reseblogg så kan du se många foton från Nerja http://www.desires.se/#post164.
30 okt. 2013 17:06
Ja som de andra säger här ovan och dessutom kul att hyra bil och på egen hand åka lite här och var som upp till Sierra Nevada och bakom där i småbyar och på små vägar. Granada och Alhambra och Nerja, Mijas och Marbella och Gibraltar.......finns mycket att se och uppleva.
Mvh
30 okt. 2013 19:21
Ja jag vidhåller nog att öster om Malaga där hittar du det
Pittoreska o speciellt här i Nerja med tex mysiga Frigillana en liten bit upp i bergen.
Vill man ha typiska turist ställen, hotell komplex vid stranden då är det väster om o tex Fuengirola .

Kristina
Av Jonnyx
31 okt. 2013 11:07
Jag trycker nog Malaga är den mest levande och intressanta staden i hela södra Spanien. En mycket trevlig stadskärna, med bodegor, teatrar och ett myllrande folkliv. Dessutom är staden ett nav i kommunikationerna både vad beträffar flyg, tåg, buss, vägar och båt. Inlandet är också intressant dels Sierra Nevada, men Sierra de Las Nieves innanför Marbella är också högintressant med små vita byar utan en turist så långt ögat når. Nerja är jag inte ett dugg imponerad av, verkar bara vara en avlägsen avkrok i mina ögon.
Av Myszan
10 dec. 2013 23:08
Röstar för Nerja! Pröva paellan på stranden!
4 feb. 2014 22:04
Ja Ayos Paella på Burriana går inte av för hackor...
Håller inte alls med att Nerja skulle vara en avkrok, Tvärtom!
Det finns precis allt och på ett alldeles lagom sätt. Ungdomar har sina discon som dom är på, restauranger i massor och fina små gränder att strosa på kvällarna i.
Hur gick det Royan123,kom du iväg?
/Kristina
Av Jonnyx
5 feb. 2014 11:21
Just nu har vi faktiskt regn här på kusten, det senaste snöfallet här firade igår 60 års jubileum. Den 3-4 Januri för 60 år sedan var senaste snöfallet, då var hela malagaprovinsen snötäckt och floden Guadalmedina i Malaga frös till.
Bilder från då: http://www.slideshare.net/mercedesortega/malaga-nevada-1954

Titta gärna på mina lite nyare bilder från södra Spanien:
http://www.pinterest.com/jonnyx1/
De flesta är från Costa del Sol.

Där finns däremot inga från Nerja som jag i och för sig har besökt, men det var för mycket pensionärsreservat för att tilltala mig.
Av Staul
11 feb. 2014 19:44
Vi var i Spanien fr 23 okt till 3 dec och hade bara regn 1 eftermiddag. Vi har i 3 år bott i Torre del mar ca 3,5 öster om Malaga och 17 km söder om Nerja. Torre del mar är inte så mycket turister som i Nerja. Det finns lägenheter att hyra på homeway och Rentalia mm. Det är mycket billigare att leva när du kommer öster om Malaga och det finns många utflyktspunkter att besöka. Du har en fin bergsby som heter Competa och Frigiliana uppe i bergen. Kan också rekommendera Ronda en fin stad norr om Malaga uppe i bergen.
Kan tala om att vi badade i havet den 23 november 2013. I höst blir det nog Carihuela en liten fiskeby precis söder om Torremolinos. Smidigt att åka buss från Torre del mar in till Malaga.