Madeira nästa vecka! Vilka levadavandringar skall man göra?

Av Perraxx
3 jan. 2012 14:04
Visningar: 14882
Hejsan! åker till Madeira för första gången nästa vecka och ska självklart testa på det här med att vandra. Vet inte vart vi hamnar då vi åker ospecat men vad jag förstår fungerar bussarna rätt så bra där. Kan någon ge mig tips på några bra levada-vandringar så vore det toppen. Vi blir bara borta en vecka så vi hinner kanske inte med så väldans många.
Tack på förhand
mvh
Per
Av Perraxx
3 jan. 2012 16:39
Aha, ok vad bra tack Bosse!!
Av Desires
3 jan. 2012 16:44
Hej!
Ja Madeira är verkligen en fin ö med många vackra levadavandringar!
Har själv precis skrivit ett inlägg om Madeira på min reseblogg
där jag också länkat till Laplanders o andras informativa diskussionsinlägg om levadavandringar på Madeira.

Här är en annan sida om levadavandringar på Madeira
http://sv.wikiloc.com/spar/vandra/portugal/madeira

Annat vi tyckte var sevärt - kring huvudstaden Funchal - var att åka linbanan upp till Monte, där ligger flera jättevackra botaniska, tropiska trädgårdar, som jag tyckte var sevärda! Att sedan åka utför kullerstensgatorna i korgslädar, påputtade av tobogganförarna var annorlunda men kul! (Kälkarna uppfanns 1850 som en form av transportmedel).
Här är länk t mitt inlägg om Madeira om du vill se foton mm
http://www.desires.se/#post141
Av Perraxx
3 jan. 2012 17:37
Tack för tipsen! Jo linbanan har jag hört talas om, så den ska vi prova! Vad jag har förstått är det rätt dyrt på Madeira stämmer det? Finns det några "local" matställen eller är det bara flådiga restauranger som gäller. Är van att äta så att säga "spartanskt" när jag reser!
Letade runt lite på nätet och hittade den här: http://tjwalking-madeira.com/busguide.htm laddade hem en bussguide där som verkar väldigt bra, vet inte om den är up to date dock!
Av Moth63
3 jan. 2012 18:57
Finns två olika linbanor där :-)
Av Moth63
3 jan. 2012 23:12
Resturant Otapasol är jättebra, ligger i gamla stan
6 jan. 2012 17:23
Citerat från moth63:
Inte för att skrämma med det händer lite tråkigheter också http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-47235854:kvinder-sagde-ikke-hvor-de-gik-hen.html?forside
Ja det är lätt att man mitt i den grymt vackra naturen glömmer bort att det många gånger är en hårfin gräns mellan njutbar vandring och blodigt allvar.

vandringsrutterna är ofta farliga på sina ställen även på de tillrättalagda lederna så det gäller att ha koll på vart man sätter fötterna,att vandra efter mörkrets inbrott är bara att glömma så det gäller att starta tidigt på morgonen så man hinner hem fram i tid.
Bosse.
Av Perraxx
9 jan. 2012 01:44
mm jo jag läste någonting om en fallolycka där runt nyår! Läskigt
Av Perraxx
20 jan. 2012 00:01
Tillbaka från madeira nu och kan bara säga, läckert! Finns dock några uppdateringar på en del levadavandringar som bör nämnas. levada dos santos med början monte/babosa är ingenting för höjdrädda. Dåliga räcken eller inga alls. Man kan dock fortsätta på lite lugnare leden upp till romeiros. levada do furado (ribeiro frio till portela) är nu snyggt uppbyggd med räcken hela vägen där det är lite smalt. Skulle nog säga att den är ganska säker. levada dos piornais är oxå säker om än svindlande vid socorrido valley, i alla fall för mig. Gick även ned stigen från eira do serrado ner till nunnornas dal och den var läcker.

Vill bara avsluta med att säga att madeira är fantastiskt!!
20 jan. 2012 17:51
Citerat från perraxx:
Tillbaka från madeira nu och kan bara säga, läckert! Finns dock några uppdateringar på en del levadavandringar som bör nämnas. levada dos santos med början monte/babosa är ingenting för höjdrädda. Dåliga räcken eller inga alls. Man kan dock fortsätta på lite lugnare leden upp till romeiros. levada do furado (ribeiro frio till portela) är nu snyggt uppbyggd med räcken hela vägen där det är lite smalt. Skulle nog säga att den är ganska säker. levada dos piornais är oxå säker om än svindlande vid socorrido valley, i alla fall för mig. Gick även ned stigen från eira do serrado ner till nunnornas dal och den var läcker.

Vill bara avsluta med att säga att madeira är fantastiskt!!
Verkar som om du har haft en fin Madeiraresa,det är lätt att bli förtjust i Madeira för det är ju verkligen fantastiskt vackert där och det jag tycker är bäst av allt är nog att man kan åka dit och vandra och fiska på vintern när vi inte har den möjlighetan här hemma.
Bosse.