Madeira? När!

26 aug. 2012 17:57
Visningar: 38649
Hej

Någon som varit på Madeira och vilken månad? , Vilken månad är bäst ?

Vi funderar på Januari, feb eller Mars eller är det för kallt då?

Någon som har råd och tips, var inte blyga .. Jag vill ha massa information om den vackra ön i Portugal-.....:)

// Antigone
Av Desires
26 aug. 2012 18:53
Madeira är en naturskön ö med fina vandringsleder och vacker miljö! Jag själv tycker ej/tror ej det är för kallt de månader du nämner. Ska vara ca 18-19 grader då i medeltemperatur - men det är ju individuellt vad man tycker om det. Något varmare i andra halvan av året.
Här kan du kolla http://www.solresor.se/resa-till/portugal/madeira/Fakta/

Vi var där för för några år sedan, i oktober. Hade ca 20-23 grader i luften då. En del regnskurar hade vi nog, men oftast ganska snabbt övergående.

Men se till att det finns uppvärmda pooler på hotellet ni väljer, för den tiden är det nog oftast i poolerna ni kommer ta er ett dopp. Annars badar man helst i stora havsbassänger, Lidobadet utanför Funchal är mest känt, i detta område ligger också många hotell.

Förutom att vandra där tycker jag att man absolut ska ta linbanan upp till Monte, där ligger en väldigt vacker tropisk trädgård - åk sedan ner med "korgslädarna" därifrån - visst är det turistiskt, men annorlunda!
Och naturligtvis jättefin utsikt därifrån.

På Madeira finns många söta byar som är sevärda, t ex Camara de Lobos, en söt liten fiskeby som Winston Churchill målat av. Eller Ribera brava. Byn Prazeres på sydvästra Madeira anses vara en av de mest pittoreska byarna på ön, omgiven av berg, gröna dalar och naturstigar.

Fler tips och foton från Madeira hittar du här på min resesajt http://www.desires.se/#post141
Av Annl
26 aug. 2012 19:37
Jag har varit på Maderia i april och det var perfekt klimat - lagom varmt och gott.
27 aug. 2012 20:12
Mars månad funkar jättebra om man inte kräver tropisk värme,har själv haft allt mellan 18 0ch 27 grader där den tiden på året men räkna med kanske 18-22 grader i skuggan.

Madeira är ju inget regelrätt sol o badresmål även om det går utmärkt att sola o bada där också om vädret är fint men vädret växlar ofta och det blåser rejält ibland.

Själv älskar jag Madeira och att få åka dit i mars o tjyvstarta sommaren med några levadavandringar och fina utflykter är ju inte helt fel.
Håller med om tempererad pool eller inomhuspool är värt sin vikt i guld för havsvattenbassängerna vid lidobadet är verkligen svinkalla vintertid.

Finns massor av tips både från mig o många andra om du söker på Madeira i sökrutan uppe till höger.

Men är det något speciellt du undrar om så ska jag försöka svara så gott jag kan.
mvh. Bosse/laplander
Av Tj
28 aug. 2012 07:10
Var där i december månad....perfekt tyckte jag. 23-27 dagtid, lite kallare kvällstid.
Packa en ryggsäck med lite gott att tugga på o trava längs en gammal levada,utsikterna är svåra att slå.
Madeira är ett av de finaste ställen jag har varit på.
//Tj
Av Katir
5 okt. 2012 13:07
Vi är på Madeira varje år, i år var vi där i Mars det var mellan 24 och 28 grader och lika varmt i 2 veckor.
Nu har jag glädjen att få fira Nyår för första gången, vilket ska vara helt fantastiskt
Av Gmariah
16 jan. 2014 02:19
Någon som vet hur mycket det kostar att åka med korgstolarna nerför Monte? Jag antar att de inte kör runt en gratis... Och vad kostar det att åka med linbanan upp?
1 maj 2015 11:26
Någon som varit där i juni? Hur är vädret då?