Madeira eller Azorerna

Av Quincy1
2 mars 2014 20:59
Visningar: 4816
Vi har funderat på att åka till Madeira i höst men nu har jag börjat kika lite på
Azorerna istället och då blev det svårt :) Madeira har vi varit på förut men aldrig Azorerna. Finns det någon som kan jämföra dessa ställen.?
Tycker om att gå ut och äta på olika restauranger på kvällarna och gärna ha lite butiker att kika runt i ibland. Gärna natur men inte bara...
Av Desires
2 mars 2014 22:17
Jag har varit på båda dessa platser, de är verkligen helt olika.

På Madeira var jag nyligen för 2:a gången. Madeira är för mig, blommor, promenader i vacker natur, levadavandringar, tropiska trädgårdar, restaurangliv och en del shopping - ja här finns ju även en gammal stad som är mysig att vara i - och shoppa i om man känner för det!
Här kan du se foton från vår senaste resa där.http://www.desires.se/#post178

Azorerna var vi på för många år sedan, närmare bestämt ca 10 år sedan. Då upplevde vi Azorerna som att komma tillbaka till 50-talet, vet ej om det stämmer fortfarande. Vi hade bil där hela tiden (2 veckor) och åkte runt och såg många vackra platser och omgivningar där, titta in här så kan du se många foton därifrån. //www.desires.se/#post79
Annan bra länk om Azorerna http://www.azorerna.nu/
Azorerna är också en övärld med orörd natur, vackra växter och sköna vyer. Samtidigt finns även en del för de mer aktiva, som t ex delfin- och valsafari (men dyrt och inga valar kunde ses - DEN gången alla fall), havsfiske, vandring, dykning och många golfbanor. Men precis som på Madeira måste du hyra bil för att se alla dessa vackra områden. Älskar man att bada i havet (som jag gör!) gör man det i fina havsbassänger både på Azorerna och Madeira.
Det vi tyckte var lite tråkigt då för 10 år sedan i Ponta Delgada, var att restaurangerna var som hål i väggen, man kunde inte sitta ute och äta någonstans då, kanske det ändrats nu. För oss är det en del av semesterlivet när vi är utomlands - att sitta utomhus och äta på någon mysig taverna.

Har ni inte varit på Azorerna kanske ni ska välja det ändå... Det är verkligen annorlunda och inte lika mycket turister eller lika turistigt som Madeira - jag tycker båda dessa öar är sevärda, på olika sätt.

Vi var bara på ön San Miguel i Ponta Delgada, har hört av andra att man för att få se det bästa av Azorerna ska man besöka fler öar där. Lycka till med ditt val av resa, det blir nog bra vilket du än väljer!
Av Quincy1
3 mars 2014 17:46
Tack Desiree för snabbt svar.
Har kikat på dina bilder och texter på din sida och det var fint och intressant.
Vi får se var vi hamnar, har ju också gått och funderat på Sardinien, (ända sen
förra året men vi kom aldrig iväg :))
Hälsningar från Susanne
Av Desires
4 mars 2014 10:35
Hej igen Quincy!

Fundera inte längre på Sardinien, åk dit! Skulle jag välja mellan Azorerna, Madeira eller Sardinien - blev det nog det sistnämnda!

Sardinien är väldigt vackert, där har du ju egentligen allt detta du vill ha! Men nödvändigt att hyra bil och åka runt där, annars missar man det finaste! Eftersom ni ska åka i höst (under högsommaren tycker jag det är för mycket turister i Alghero) kan ni - om ni vill - ta billigt flyg med Ryan Air till Alghero, om du inte hittar en flygstol med något av charterbolagen. Alghero är en trevlig stad med en fin gammal stadsdel där det finns många mysiga utetavernor, och små butiker o marknader.

Vi hyrde lägenhet i Lu Bagnu första veckan (nära Castelsardo), mycket pittoresk stad! Vi bilade runt nordvästkusten med sina milslånga underbara sandstränder - nästan inget folk här mitt i juli! Besökte mysiga byar som Bosa, Santa Teresa m fl.

Ja Sardinien är en favorit hos mig - Även Korsika som du lätt tar dig till från Santa Teresa. Titta in här om du vill se många foton o tips från Sardinien http://www.desires.se/#post36
Av Quincy1
4 mars 2014 18:29
Ok det var ett rakt svar ;) Bra. Får se om jag lyckas övertala gubben, han verkar ha fastnat för Madeira.
Hur som helst så ska du ha stort tack för dina uttömmande svar och rekommendationer.
Hälsningar Quincy /Susanne