Lurad vid bilhyra i Alicante flygplats

23 nov. 2012 10:20
Visningar: 4894
Vi hyrde i tre dagar. Med vagnskada etc. av Budget, debiterat av Avis.
Sedan hade man dragit från vårt konto 333 Euro som nu visar sig vara för två nya Pirellidäck, arbete och skatter. Bilen hade nu gått 3000 mil och det tyckte väl att det var dags att byta däcken....Vi lämnade en hel och ok bil och körde väldigt lite.
Nu tänker jag driva detta till sin spets och få rätt, nu får Avis i Sverige hjälpa till.
Man tappar fullstädnigt förtroendet för att hyra bil, i deras avgift ska underhåll ligga.
Av Pkaffe
7 feb. 2013 13:12
Kan bli svårt och rätt kämpigt att ta det med Avis här i Sverige då de inte riktigt har ett sammarbete jorden runt.
Kolla med erat försäkringsbolag/reseförsäkringsbolag vad ni kan få för hjälp där.
Ett bra tips att komma ihåg är att alltid ta bilder på bilen och dess skick när ni hämtar ut den och gärna med representanten i närheten när ni gör det.
Hyrde en bil utav Avis i Ukraina och de ville sedan ha betalt för att byta ut rutan pga. ett stenskott men eftersom jag kunde bevisa att det redan fanns där när jag hämtade ut bilen så tystnade de.
Kan ju tillägga att jag har ett Avis kort och det hjälper inte alltid.
Stockholm hade ett litet mindre helvete med att förklara för Avis i Ukraina att de inte kunde ta betalt för den skadan.
När det gäller däck så är ni inte ersättningsskyldiga i annat fall än där däcket har blivit sönderskuret eller fått en annan skada som resulterar i punktering.
Om däcken är slitna så är det Avis huvudvärk och inte eran, ni kan t.o.m begära att de sätter på nya däck när ni hämtar den om ni tycker att de är för dåliga.
Ni hyr bilen utav den anledningen att alla normala slitagekostnader hanteras utav biluthyraren.
7 feb. 2014 10:23
Hyrde bil på Furteventura jan. 2014 för ett dygn. (74E) Väl hemkommen fanns det en faktura i min mail
med dragen summa på 183E från vårt konto. Vid påpekande av detta fick jag till svar att bilen lämnats på fel hotell. (Bilen skulle lämnas på ett hotell. Om ingen AVIS representant var där skulle nyckeln lämnas i receptionen) Vi följde vårt skrivna kontrakt till punkt o pricka. Kände att man inte var så intresserad av att göra rätt för sig. Ringde då till Konsument Europa i Karlstad där man hänvisade mig till min kommuns konsument rådgivare i första skedet. Gjorde detta omgående på en måndag. Hon ville ta över ärendet.
På tisdagsmorgonen hade jag pengarna åter och en check på 25E skickat till mig att använda vid vår nästa bilhyra. Man hade ju råkat göra ett fel, och bad om ursäkt. Så ett tips är. Koppla in din kommuns konsument-
rådgivare då tar det skruv. Dessutom finns konsument Europa med gratis juridisk hjälp vid frågor.

B J.