LURAD

6 juli 2015 13:57
Visningar: 600
2014-07-07 22:00

Stiffeman
Hejsan.
Jag och min fru åkte med TSS nu i maj 2014. Resan i sig själv var bra men AKTA er. Besöken hos matt-,skinn- och smyckestillverkarna ska man akta sig för. Jag köpte en ring till min fru som enligt tillverkaren D JEWELS kostade ca 40.000. Vi betalade efter en del prutande 10.000 kronor. Väl hemkommen värderade vi ringen och fick då reda på att den var värd 5.000. Enligt DN så har detta hänt vid massor av tillfällen. Likaså enligt Konsument Europa. En kvinna hade köpt smycken för 160.000 som var värda 78.000.
TÄNK ER FÖR INNAN NI HANDLAR men res gärna.
har läste detta och undrar vad kan man göra om man blev lurad så?
Hälsning Nikita013
Av Hille2
6 juli 2015 15:18
Enligt min mening - ingenting
6 juli 2015 19:35
om du handlar på avbetalnig och vil inte betala resten,då kan de inte göra någott heler?
Av Tubbe
6 juli 2015 22:22
Hej,

Var ett tag sedan du reste men såklart tråkigt att bli lurad.
Du är inte den förste och säkert inte den siste.
Det vimlar av trådar här på R.G där TSS ( som är det senaste namnet ) är inblandat på något sätt.

En del röster här på RG tycker att de "lurade" får skylla sig själv vilket jag inte tycker. Jag tycker att TSS har ett stort ansvar för det är utan tvekan de som skickar är sina kunder till de oseriösa säljarna.

Därför blir det lite märkligt att du skriver res gärna men handla inte vilket faktiskt supportar TSS

/ T
6 juli 2015 22:53
Hej Tubbe
det var inte jag som skrev Res görna, utan jag kopierade texten från Stiffeman,
och undrade: Vad kan man göra om man blev Lurad?
Sedan fick svar: inngenting
och undrar: om man handlar på avbetalning, men betalar man 30% av värde, och sen man upptäcker i Sverige att detta är inte värd så mycket, , då ska man inte betala resten.
Eller?
Tack för svar
Av Tubbe
6 juli 2015 23:53
Citerat från Nikita013:
Hej Tubbe
det var inte jag som skrev Res görna, utan jag kopierade texten från Stiffeman,
och undrade: Vad kan man göra om man blev Lurad?
Sedan fick svar: inngenting
och undrar: om man handlar på avbetalning, men betalar man 30% av värde, och sen man upptäcker i Sverige att detta är inte värd så mycket, , då ska man inte betala resten.
Eller?
Tack för svar
Hej,

Ja det var inte lätt att förstå att det var ett citat.

Man kan alltid göra något men om det ger något är jag väldigt tveksam till.
Men jag skulle kunna gissa lite ...

Affären gjord i Turkiet så det borde vara turkisk regelverk som gäller vilket gör det lite extra klurigt.
Och det borde vara fritt att sälja en vara till vilket pris som helst om köparen inte blir tvingad till en affären.
Sen att säljaren har påstått ett värde på varan som sen inte sen stämmer enligt köparen är säkert inte helt ovanligt och blir nog att betrakta som hörsägen om det inte finns något intyg på vad varan som är värd och det kan kopplas till varan.
Och ur neutral synvinkel vad är det som säger att den svenska värderingen är rätt.
För 5000 kr skulle jag betala och ta det som "läropengar". Jag skulle inte ens orka att bestrida det.

Svar på frågan så tror jag inte att det finns något att göra. Finns ovanstående intyg så kanske men det kräver säkert mycket arbete och kontakter om man inte är i juridikens värld själv.

Men det bästa är möjligen att inte åka mer med TSS som är den stora boven. Men troligen kommer deras priser att öka om de inte kan skicka resenärer eftersom de får betalt för var buss som de skickar.

/ R
Av Birgere
6 juli 2015 23:56
Citerat från Nikita013:

och undrar: om man handlar på avbetalning, men betalar man 30% av värde, och sen man upptäcker i Sverige att detta är inte värd så mycket, , då ska man inte betala resten.
Eller?
Tack för svar
Gör du så har du snart kronofogden efter dig. Mao synnerligen dumt
7 juli 2015 09:11
citerad från Tubbe
Men det bästa är möjligen att inte åka mer med TSS som är den stora boven. Men troligen kommer deras priser att öka om de inte kan skicka resenärer eftersom de får betalt för var buss som de skickar.

Jag håller helt med dig!
7 juli 2015 09:16
svar till Birgere

om de skickar kronofogden eftter då kan man bestrida i domstol för att bevisa det sanna värdet, eftersom detta är ett klassiskt bedrägeri !!