Lowcostholidays

29 dec. 2014 16:39
Visningar: 491
Den 23 december bokade min man en resa till Lanzarote med Low cost holiday med avresa den 27/12. Bokningen går så långt att allt är betalt 26.000 kr som dras från kontot sen på kvällen får han ett mejl att han ska höra av sig dit att det blivit något fel o får då veta att han måste betala 2700 kr till för att flygbolaget ändrat sina priser. Får man verkligen göra så här?
Han skulle få tillbaka pengarna o idag är det den 29/12 o inga pengar har kommit tillbaka. Så vi fick ingen resa o kunde inte boka något annat. Det är ju inte vårat fel om sidorna inte uppdateras. Om det var något som inte stämmer tycker jag inte att det ska kunna gå att dra pengar o att allt är betalt. Var kan man göra någon anmälan?
Wiwi
29 dec. 2014 16:58
Citerat från 63thyzon:
Den 23 december bokade min man en resa till Lanzarote med Low cost holiday med avresa den 27/12. Bokningen går så långt att allt är betalt 26.000 kr som dras från kontot sen på kvällen får han ett mejl att han ska höra av sig dit att det blivit något fel o får då veta att han måste betala 2700 kr till för att flygbolaget ändrat sina priser. Får man verkligen göra så här?
Han skulle få tillbaka pengarna o idag är det den 29/12 o inga pengar har kommit tillbaka. Så vi fick ingen resa o kunde inte boka något annat. Det är ju inte vårat fel om sidorna inte uppdateras. Om det var något som inte stämmer tycker jag inte att det ska kunna gå att dra pengar o att allt är betalt. Var kan man göra någon anmälan?
Wiwi
Hej!

Börja med att läsa villkoren som han godkände när han bokade och se om där finns någonting skrivet om att de reserverar sig för t.ex. prishöjningar från flygbolagen, har ni godkänt något så kommer ni nog ingen vart.

Får ni tillbaka pengarna så är det nog ungefär vad ni kan begära, skadestånd är nog svårt att få och då får ni antagligen driva ärendet själv till rätten vilket innebär risken att förlora pengar för rättegångskostnader, stämningsansökan o.s.v.

Var det en paketresa kan ni börja med att även läsa paketreselagen.

Känner ni sen att ni vill gå vidare så bör ni ringa er konsumentrådgivare om ni har en.

Beroende på vad dene sägar kan det sen bli frågan om ARN eller som sagt enskilt åtal.

Har de verksamhet i Sverige? Annars kan det vara Konsument Europa som blir aktuellt.

Ni kan alltid skriva till företaget också, lättast är om de av goodwill eller för att ni har rätt till det, går med på någon ersättning.

Det finns kanske någon juridiskt kunnig i forumet som kan mer om sådant här........
Av Birgere
29 dec. 2014 17:11
Många olyckliga omständigheter här ser jag.

För det första så är det synnerligen vanskligt att boka något över nätet där resebyrån säger att dom behöver några (var)dagar för att kunna bekräfta bokningen. Detta blir ju väldigt uppenbart när man bokar 23/12 för avresa 27/12 då det bara är en massa helgdagar emellan.

Jag misstänker att återbetalningen även den strular pga av dessa helgdagar. Hade ni betalat med kort eller banköverföring?

Har low-cost holidays om ni betalat med kort dragit eller reserverat pengarna? Har dom dragit 26k är det fel men en reservation är OK fram tills dess att dom har bekräftat resan. Då först kan dom ta betalt.

Med dom usla bekräftelserutinerna så tycker jag att företaget gjort helt fel att dom tillåtit er boka resan med så kort framförhållning.

Vet inte riktigt vad ni skulle ha för grund till anmälan då det inte verkar som dom gjort något fel utan det bästa är nog att beklaga sig hos dom o hoppas på lite goodwill.

Har tidigare varit skeptisk tlll low-cost holidays och ditt inlägg bara förstärker denna magkänsla.

Hoppas det löser sig snart iaf
Av Birgere
29 dec. 2014 17:22
Roade mig att skumma igenom deras villkor..http://content.lowcostholidays.com/DataObjects/FlightTermsConditions/File/Bookings%20Conditions_Package_SWEDEN.pdf

Det ni kan spela med verkar betalningen, som jag antydde i mitt förra inlägg så måste man kolla om dom reserverat eller debiterat er. Vidare finns en luddig paragraf om ändringar en månad före avresa.

Ujjj, bland det värsta jag har läst inom resebranschen. Förutom att dom i princip friskriver sig från allt är dokumentet verkar vara skrivet med googlesvenska vilket kan leda till att en tvist kan bli svår att tolka.

Nu har lowcostholidays iaf hamnat på min svarta lista.
30 dec. 2014 09:31
När man går in o läser på deras sida om frågor o svar står det så här.

Fråga: Vad inkluderas i priserna på webben?

Svar: Det finns inga dolda kostnader eller tilläggskostnader när ni bokar med lowcostholidays.se. Det ni ser är vad ni betalar. För fulla detaljer om vad som är inkluderat i eran semester, välj vilken typ av semester ni vill boka från alternativen nedan:
Av Birgere
30 dec. 2014 09:51
Här kan dom hävda att syftet med den texten är att påvisa att det inte finns dolda skatter eller avgifter som tillkommer på alla beställningar. Avtal har inte ingåtts förrän du fått en skriftlig bekräftelse.
Läs istället regelverket jag länkade till och försök hitta något där istället.
30 dec. 2014 10:33
Citerat från 63thyzon:
När man går in o läser på deras sida om frågor o svar står det så här.

Fråga: Vad inkluderas i priserna på webben?

Svar: Det finns inga dolda kostnader eller tilläggskostnader när ni bokar med lowcostholidays.se. Det ni ser är vad ni betalar. För fulla detaljer om vad som är inkluderat i eran semester, välj vilken typ av semester ni vill boka från alternativen nedan:
Från de (googleöversatta?) villkoren: (de man ska läsa när man bokar istället för korta reklamslogans ;-)

"5.4 Ändringar i transport kostnader inklusive kostnader för bensin, skatter och avgifter för tjänster
som landnings skatter eller ombord/landstigning avgifter vid hamnar och flygplatser och
utbytes priser betyder att priset för ditt Paket kan ändras efter att du bokat, men det kommer
inte bli någon ändring inom 30 dagar av ditt avresedatum."

De tycks ha gjort fel, men som sagt, får ni tillbaka pengarna så blir det upp till er egna ork om ni ska driva det längre. Som jag skrev, börja i.s.f. med att ringa konsumentvägledaren i kommunen om ni har en och räkna med att det kommer kosta mycket energi..... Jag tvivlar starkt på att ni kommer någon vart om inte företaget ger er plåster på såren av ren goodwill.
Av Birgere
30 dec. 2014 17:21
Grejen är att resan verkar INTE ha bekräftats och därmed föreligger inget giltigt avtal mellan köpare o säljare.
Proceduren verkar vara att dom RESERVERAR pengarna men dom dras inte förrän i samband med bekräftelsen. Nu verkar det som om istället för att återkomma med en bekräftelse att allt är OK så meddelar dom köparen att priset har förändrats. Då har man som köpare all rätt att hoppa av vilket köparen gjorde.

Så under förutsättning att depositionen släpps så finns det ju ingen fråga att driva legalt. Det enda jag ser är en snyftisgoodwill om tex 10% rabatt vid nästa bokning.

Om ovanstående antagande angående hur betalningen hanterats av LCH inte stämmer så har dom ingått ett avtal iom att dom sög åt sig pengarna. I så fall skulle man teoretiskt sett kunna driva ett skadeståndsmål för "sveda o värk" pga utebliven semester. Men något sådant skulle jag iaf inte orka driva.

Lärdom, om man bokar med lite udda företag och speciellt med kort varsel, lusläs villkoren och hellre fly än illa fäkta.
30 dec. 2014 20:16
På kontot står det inte att pengarna är reserverade utan att det är betalt till lowcost holiday o när man ringt dom säger de att det är Norweigan som håller på pengarna men tycker ju att det i så fall skulle stå på kontot att pengarna gått dit.
Av Birgere
30 dec. 2014 21:14
Då uppfattar jag det som om LCH har brutit mot avtalet.
Att dom väntar på pengar från Norwegian är inte ditt problem då dom gjort fel. Men man får ju lite rysningar när ett skräpbolag som Norwegian står bakom...brrrrrrr detta kan med Norwegians kundsyn ta flera år att reda ut och detta vet säkert LCH och därför tar dom er som gisslan.

Jag tror men kan ha fel att normala resebyråer även dom råkar ut för detta, men dom tar prisskillnaderna både uppåt o nedåt för att kunna hålla sitt kundlöfte.

Stå på dig, ni ska ha tillbaka pengarna NU!
31 dec. 2014 11:52
Idag kom pengarna tillbaka men det är så dags nu när semestardagarna är slut. Har ju lärt mig att bara beställa från de stora resebolagen kommer aldrig mer att bli LCH igen.
31 dec. 2014 12:03
Citerat från 63thyzon:
Idag kom pengarna tillbaka men det är så dags nu när semestardagarna är slut. Har ju lärt mig att bara beställa från de stora resebolagen kommer aldrig mer att bli LCH igen.
Det var ju bra iallafall, LCH är ju ganska stora och jag har tidigare mest hört gott om dem men aldrig bokat genom dem då jag inte tror att de är så billiga jämfört med vad man kan boka helt själv, de verkar köra på att ta det billigaste av allt för att vara "lågpris" det blir ju inte alltid det bästa resultatet av det. Har själv insett att det i längden blir bättre och billigare att planera och boka sina resor själv.

Det är ju riktigt dåligt att de gör såhär, har de sålt resan till ett pris så är det inte okej att ändra priset ett par dagar innan avresan och då resan sålts och betalt så torde avtal som de sedan brutit, vara ingånget. Jag tycker fortfarande att du ska ringa konsumentrådgivaren om du har en så´n och höra vad de tycker.

Gott Nytt År!