London resa.

29 sep. 2013 22:11
Visningar: 2679
Hejsan, jag och min flickvän ska resa till London i höst. Vi är 19 år och ska bo i Wembley. Hotellet ligger ganska centralt och bara några minuter från tunnelbanan. Hur säkert är Wembley på natten? Finns det någon risk att man kan bli rånad eller misshandlad? Flickvännen är lite orolig, tacksam för svar och egna upplevelser.
Av Marilcj
29 sep. 2013 22:21
Vi märkte inte av något när vi gick där varken kvälls eller nattetid utan relativt lugnt
Kan rekommendera er att gå o äta på The Torch nån dag, en bar m god mat.
Har ni en speciell anledning till att välja ett hotell så långt ut?
Wembley ligger ju rätt avsides trots allt, både tar en stund in till centrala London o kostar nån pund extra per enkelresa.
29 sep. 2013 22:29
Citerat från Marilcj:
Vi märkte inte av något när vi gick där varken kvälls eller nattetid utan relativt lugnt
Kan rekommendera er att gå o äta på The Torch nån dag, en bar m god mat.
Har ni en speciell anledning till att välja ett hotell så långt ut?
Wembley ligger ju rätt avsides trots allt, både tar en stund in till centrala London o kostar nån pund extra per enkelresa.
Det va mest priset som fick oss att välja detta hotell. Vi hade ändå tänkt att ha ett Sju dagars tunnelbane pass, så själva resan är nog inget problem in och hem till centrum. Tack för svaret!
Du som verkar ha koll på London, vi ska även på en konsert vid nästan andra sidan av london, som startar 18.00. Hur är det bäst/säkrast att ta sig hem därifrån? Taxi/tunnelbana?
Av Marilcj
29 sep. 2013 22:44
Så länge tunnelbanan kör så åk med den, men kolla tiderna, inte alla linjer som trafikeras dygnet runt, den ut till Wemley är en sådan jag har aldrig upplevt tunnelbanan som ett osäkert ställe o ska ni på konsert så lär ni nog få problem att få taxi i första taget.

Vi bor vid sidan om HydePark/KensingtonGarden när vi är i London där e hotell från 250 kr/pers/natt inkl frukost
Av Marilcj
29 sep. 2013 22:47
Just de...tänk på att de priser du ser på tunnelbanekorten, Oyster, så tillkommer det 5 pund (eller om de e 3) det är avgift för själva kortet, man kan antingen lämna tillbaka korten innan man åker hem o få pengarna tillbaka eller som vi, spara kortet o nästa gång vi åker ladda vi kortet via nätet hemifrån.
29 sep. 2013 22:49
Citerat från Marilcj:
Så länge tunnelbanan kör så åk med den, men kolla tiderna, inte alla linjer som trafikeras dygnet runt, den ut till Wemley är en sådan jag har aldrig upplevt tunnelbanan som ett osäkert ställe o ska ni på konsert så lär ni nog få problem att få taxi i första taget.

Vi bor vid sidan om HydePark/KensingtonGarden när vi är i London där e hotell från 250 kr/pers/natt inkl frukost
Jaha okej, tack för svar!! Detta kanske lugnar tjejen lite och förhoppningsvis går allt bra! Tack så mycket!
Av Marilcj
29 sep. 2013 23:21
Senast vi var ute i Wemley var nu i somras på Springsteen och majoriteten av de 71000 skulle me tunnelbanan....vi satte oss på en liten mysig pub o vänta en timme istället för att trängas, inte ens en sådan kväll var det liv där ute el problem med tunnelbana...men kompisarna fick ta taxi in till London för de missade sista tåget.
Jag tycker de e betydligt lugnare o röra sig ute sent i London än än att vistas ute sent i Helsingborg, I Helsingborg går jag aldrig själv sent, knappt efter det blir mörkt över huvudtaget.
29 sep. 2013 23:29
Citerat från Marilcj:
Senast vi var ute i Wemley var nu i somras på Springsteen och majoriteten av de 71000 skulle me tunnelbanan....vi satte oss på en liten mysig pub o vänta en timme istället för att trängas, inte ens en sådan kväll var det liv där ute el problem med tunnelbana...men kompisarna fick ta taxi in till London för de missade sista tåget.
Jag tycker de e betydligt lugnare o röra sig ute sent i London än än att vistas ute sent i Helsingborg, I Helsingborg går jag aldrig själv sent, knappt efter det blir mörkt över huvudtaget.
Jag har också varit i London innan, men då var jag med min pappa och i en annan del av London. Vi såg en fotbolls match, och även då var de inte bråk eller något, så man får ju hoppas att samma gäller nu. Ville bar höra hur andra har uppfattat staden. Men detta låter ju väldigt bra och lugnt. Men vi ska se en konsert med Jessie J på o2 arena, och där är kapaciteten betydligt mindre än på Wembley. Cirka 20 000 tror jag det är som går in där.
Tack för att du tog dig tid att svara!
Av Asok
30 sep. 2013 07:20
Det blir lång kö till t-banan även på O2 så man får ha lite tålamod. 1800 låter väldigt tidigt för en konsert är det inte så att dörrarna öppnar då? Tänk på att det tar säkert en timme från Wembley till O2.
Av Marilcj
30 sep. 2013 07:56
Citerat från Asok:
Det blir lång kö till t-banan även på O2 så man får ha lite tålamod. 1800 låter väldigt tidigt för en konsert är det inte så att dörrarna öppnar då? Tänk på att det tar säkert en timme från Wembley till O2.
De flesta konserter startar mellan 18-19 och de öppnar ett par timmar innan, men O2 tar ju som sagt bara runt 20.000 så det borde vara smidigt och komma in i alla fall, klart att det blir köer ut, behövs bara några hundra för det!

Danneeeeee tänk på att ni kommer på i zon 4 när ni köper era metrokort
Av Asok
30 sep. 2013 10:27
Har aldrig varit på en konsert på O2 som har börjat 18-19. Ev. förband kan börja runt 18.30 - 19.00. Bra att kolla upp innan.
30 sep. 2013 12:37
Citerat från Asok:
Har aldrig varit på en konsert på O2 som har börjat 18-19. Ev. förband kan börja runt 18.30 - 19.00. Bra att kolla upp innan.
Jag ska se Jessie J, 29 oktober. På ticketmaster så står det 1800 som tid, men det kanske gäller från när dom öppnar dörrarna. Vi är nog ändå där en bra stund innan för säkerthetsskull.
30 sep. 2013 12:39
Citerat från Marilcj:
Citerat från Asok:
Det blir lång kö till t-banan även på O2 så man får ha lite tålamod. 1800 låter väldigt tidigt för en konsert är det inte så att dörrarna öppnar då? Tänk på att det tar säkert en timme från Wembley till O2.
De flesta konserter startar mellan 18-19 och de öppnar ett par timmar innan, men O2 tar ju som sagt bara runt 20.000 så det borde vara smidigt och komma in i alla fall, klart att det blir köer ut, behövs bara några hundra för det!

Danneeeeee tänk på att ni kommer på i zon 4 när ni köper era metrokort
Angående metrokorten så har vi köpt några som är tidsbestämda, dvs dom varar i 7 dagar sen fungerar dom inte med. Dom gäller i zon 1-6, så det är inga problem!
Av Marilcj
30 sep. 2013 13:04
Alla Oystercard oavsett om det är kontantvarianten, 7 dagars el mer lägger de på 5£ depositionavg när du köper kortet, inget de nämner men nått alla engelsmän vet, så även om ditt kort inte kan användas längre är det fortf värt 5£ som man får tillbaka om man lämnar in de i en bemannad bilj.lucka, annars är det ju bara spara om man åker igen, som vi gör, eller om nån annan vill låna det och bara för man laddat det m 7dagars ena gången behöver man inte göra det nästa.

Dessutom kan du köpa 7 dagar kort inom valfria zoner, så varför betala 11-12£ extra för att ha zon 1-6 när man klarar sig på 1-4, Wembley ligger inom zon 4, oftast rör man sig bara inom zon 1-2 om man nu inte som Danneeeeee bor längre ut.

I andra fall köper man ett Travelcard, det gäller inte bara för metron utan även bussar o tåg, dock ej Expressen till flygplatserna o där väljer man själv zoner oxå.

Även London har numera bestämmelser för hur länge en konsert får vara på kvällen/natten så 23.00 är sluttid, med vissa undantag, så många konserter börjar numera redan vid 18-19 både med o utan förband, vi ifrågadesatte nämligen en konsertstart med en arrangör i somras och fick det svaret.
Av Marilcj
30 sep. 2013 13:13
Vi flyger över med jämna mellanrum, både konserter, shopping o fotboll, så jag har blivit lite "Londonskadad", kollar alltid upp innan vilka zoner vi ska röra oss inom o sånt o anpassar kortet efter det helt o hållet...tycker att man betalar otroligt mycket för de där korten ändå så varför betala extra hundralapp el mer om man inte behöver!
30 sep. 2013 14:49
Citerat från Marilcj:
Alla Oystercard oavsett om det är kontantvarianten, 7 dagars el mer lägger de på 5£ depositionavg när du köper kortet, inget de nämner men nått alla engelsmän vet, så även om ditt kort inte kan användas längre är det fortf värt 5£ som man får tillbaka om man lämnar in de i en bemannad bilj.lucka, annars är det ju bara spara om man åker igen, som vi gör, eller om nån annan vill låna det och bara för man laddat det m 7dagars ena gången behöver man inte göra det nästa.

Dessutom kan du köpa 7 dagar kort inom valfria zoner, så varför betala 11-12£ extra för att ha zon 1-6 när man klarar sig på 1-4, Wembley ligger inom zon 4, oftast rör man sig bara inom zon 1-2 om man nu inte som Danneeeeee bor längre ut.

I andra fall köper man ett Travelcard, det gäller inte bara för metron utan även bussar o tåg, dock ej Expressen till flygplatserna o där väljer man själv zoner oxå.

Även London har numera bestämmelser för hur länge en konsert får vara på kvällen/natten så 23.00 är sluttid, med vissa undantag, så många konserter börjar numera redan vid 18-19 både med o utan förband, vi ifrågadesatte nämligen en konsertstart med en arrangör i somras och fick det svaret.
Det är ett sådant travelcard som vi köpt (alla sex zoner), kom inte på namnet. Gäller dom även för bussar med? Hur funkar det då? Är det bara att visa upp dom? För på tunnelbanan så scannar man ju in dom som ett vanligt busskort i sverige.

Trevligt med någon som har koll och vill hjälpa en, tack!
Av Marilcj
30 sep. 2013 16:34
Citerat från Danneeeeee:
Citerat från Marilcj:
Alla Oystercard oavsett om det är kontantvarianten, 7 dagars el mer lägger de på 5£ depositionavg när du köper kortet, inget de nämner men nått alla engelsmän vet, så även om ditt kort inte kan användas längre är det fortf värt 5£ som man får tillbaka om man lämnar in de i en bemannad bilj.lucka, annars är det ju bara spara om man åker igen, som vi gör, eller om nån annan vill låna det och bara för man laddat det m 7dagars ena gången behöver man inte göra det nästa.

Dessutom kan du köpa 7 dagar kort inom valfria zoner, så varför betala 11-12£ extra för att ha zon 1-6 när man klarar sig på 1-4, Wembley ligger inom zon 4, oftast rör man sig bara inom zon 1-2 om man nu inte som Danneeeeee bor längre ut.

I andra fall köper man ett Travelcard, det gäller inte bara för metron utan även bussar o tåg, dock ej Expressen till flygplatserna o där väljer man själv zoner oxå.

Även London har numera bestämmelser för hur länge en konsert får vara på kvällen/natten så 23.00 är sluttid, med vissa undantag, så många konserter börjar numera redan vid 18-19 både med o utan förband, vi ifrågadesatte nämligen en konsertstart med en arrangör i somras och fick det svaret.
Det är ett sådant travelcard som vi köpt (alla sex zoner), kom inte på namnet. Gäller dom även för bussar med? Hur funkar det då? Är det bara att visa upp dom? För på tunnelbanan så scannar man ju in dom som ett vanligt busskort i sverige.

Trevligt med någon som har koll och vill hjälpa en, tack!
Är det Travelcardet så ska de gälla på bussarna oxå och även ge rabatt på båtarna, fast Travelcardet är ett sånt som man stoppar ner o sen kommer upp lite längre fram innan grinden öppnas....Oyster scannar man precis som vi gör här hemma!
Har inte åkt buss i London sen 1991, åker bara tunnelbanan o går, vid enstaka tillfällen taxi!
Av Marilcj
30 sep. 2013 16:50
Citerat från Danneeeeee:
Citerat från Asok:
Har aldrig varit på en konsert på O2 som har börjat 18-19. Ev. förband kan börja runt 18.30 - 19.00. Bra att kolla upp innan.
Jag ska se Jessie J, 29 oktober. På ticketmaster så står det 1800 som tid, men det kanske gäller från när dom öppnar dörrarna. Vi är nog ändå där en bra stund innan för säkerthetsskull.
Var inne o kollade jag med på svensk bokningssida och där stod 19.00 svensk tid och det blir 18.00 engelsk tid och vi blev erbjudna bilj till Black Sabbath i dec och den börjar oxå 19.00 svensk tid och Springsteen i somras började 19.00 engelsk tid!
Men som sagt va i tid men inte för tidigt, ta reda på när dörrarna öppnas så är det lagom och komma då så slipper man stå/sitta o hänga utan kommer när de börjar rulla på inåt!
Av Asok
30 sep. 2013 20:24
För att klargöra detta med konserttider. Oftast skriver de ut tiden dörrarna öppnas. Bruce t.ex gick inte på scenen förrän 20.00 o han kör över tre timmar. Mindre konserter går de ofta på scenen mellan 20-21 beroende på artist o förband. Tiden kan också variera beroende på lokal.
Av Marilcj
30 sep. 2013 21:36
Citerat från Asok:
För att klargöra detta med konserttider. Oftast skriver de ut tiden dörrarna öppnas. Bruce t.ex gick inte på scenen förrän 20.00 o han kör över tre timmar. Mindre konserter går de ofta på scenen mellan 20-21 beroende på artist o förband. Tiden kan också variera beroende på lokal.
Var själv på Bruce-konserten och han gick på scen 19.20 och lämnade scen 31 låtar senare runt 22.40 och på våra biljetter står klart o tydligt konsertstart 19.00 och insläpp från 17.30, har biljetten kvar.
Jobbar själv inom nöjesbranschen här hemma och att artister är 15-30 min försenade är inget ovanligt men för de räknar inte folk med det utan kommer till utsatt tid.
Av Cattta
7 okt. 2013 20:14
hej danne, är i London med jämna mellanrum, genomsnitt 3 ggr/år för shoppingens skull. Har läst en hel del om osäkra och kriminella ställen som man ska undvika att vara på. På en skala av 1-4 så ligger Wembley illa till vad gäller kriminalitet, hela en 3:a. Brukar själv bo på vid bayswater som hamnar på en 1:a. Visserligen bor ni nära tunnelbanan, men var försiktiga!
Källa http://www.londonsetup.com/london_accomodation_safety.html
Av Marilcj
7 okt. 2013 21:00
Citerat från Cattta:
hej danne, är i London med jämna mellanrum, genomsnitt 3 ggr/år för shoppingens skull. Har läst en hel del om osäkra och kriminella ställen som man ska undvika att vara på. På en skala av 1-4 så ligger Wembley illa till vad gäller kriminalitet, hela en 3:a. Brukar själv bo på vid bayswater som hamnar på en 1:a. Visserligen bor ni nära tunnelbanan, men var försiktiga!
Källa http://www.londonsetup.com/
Enl den listan, som var fr 2006, så skulle Paddington oxå vara en 3a, som för övrigt ligger i Bayswater i princip, har bara i sommar varit över 2 gånger och bor på Craven Terrace och rört oss mycket i Paddington såväl dagtid som nattetid aldrig sett av några bråk el annat kriminellt.
King Cross som för övrigt är en del dit många svenska arrangörer tar sina resenärer för boende fick en 4a.
De gäller väl o tänka m lite sunt förnuft och vara lika vaksam som här hemma, för inte kan man gå ut i Svetige heller utan att iakta försiktighet, bara läsa dagstidningen en måndag, inte annat än överfall o likn.
Vi bor i den äldre delen av vår stad i ett hus omgjort till två lgh, en lugn del, men för några v sedan blev vi väckta av bekant på larmcentralen som undrade vad som hände, utanför stod 8 polisbilar, ambulanser, väktarbilar....slagsmål o en riktigt illa misshandlad, mitt på öppen gata, några dagar senare fick personal fr en butik köras hem i bilar för ett gäng ungdomar stod på cykelvägen m baseballträ, sådana saker har vi aldrig upplevt varken på våra resor i London el i Bangkok.
Av Flooo
17 okt. 2013 13:09
Ett litet tips, bara så att tjejen ska känna sig lite mer säker.
Skaffa försvarsspray.
Jag ska köpa en sån till min dotter nu när hon åker själv till London i mitten av november.
Visst, saker kan fortfarande ske men en försvarsspray är ändå ett rätt bra skydd.
Kolla på TIW-spray. Den ska jag införskaffa till tjejen. Köper nog en till mig själv också. ;)
Ha så kul på er resa.
17 okt. 2013 13:17
Citerat från Flooo:
Ett litet tips, bara så att tjejen ska känna sig lite mer säker.
Skaffa försvarsspray.
Jag ska köpa en sån till min dotter nu när hon åker själv till London i mitten av november.
Visst, saker kan fortfarande ske men en försvarsspray är ändå ett rätt bra skydd.
Kolla på TIW-spray. Den ska jag införskaffa till tjejen. Köper nog en till mig själv också. ;)
Ha så kul på er resa.
Men kan man bara ta över dom hur som helst? Räknas inte det som ett vapen?
Av Flooo
17 okt. 2013 13:44
Citerat från Danneeeeee:
Citerat från Flooo:
Ett litet tips, bara så att tjejen ska känna sig lite mer säker.
Skaffa försvarsspray.
Jag ska köpa en sån till min dotter nu när hon åker själv till London i mitten av november.
Visst, saker kan fortfarande ske men en försvarsspray är ändå ett rätt bra skydd.
Kolla på TIW-spray. Den ska jag införskaffa till tjejen. Köper nog en till mig själv också. ;)
Ha så kul på er resa.
Men kan man bara ta över dom hur som helst? Räknas inte det som ett vapen?
Har kollat upp det och köper man olaglig pepparspray så blir det problem men har man laglig försvarsspray, OCH checkar in den, dvs, inte inne i kabinen, då är det inga problem alls.
Har pratat både med polis o security ute på Arlanda.
17 okt. 2013 14:01
Citerat från Flooo:
Citerat från Danneeeeee:
Citerat från Flooo:
Ett litet tips, bara så att tjejen ska känna sig lite mer säker.
Skaffa försvarsspray.
Jag ska köpa en sån till min dotter nu när hon åker själv till London i mitten av november.
Visst, saker kan fortfarande ske men en försvarsspray är ändå ett rätt bra skydd.
Kolla på TIW-spray. Den ska jag införskaffa till tjejen. Köper nog en till mig själv också. ;)
Ha så kul på er resa.
Men kan man bara ta över dom hur som helst? Räknas inte det som ett vapen?
Har kollat upp det och köper man olaglig pepparspray så blir det problem men har man laglig försvarsspray, OCH checkar in den, dvs, inte inne i kabinen, då är det inga problem alls.
Har pratat både med polis o security ute på Arlanda.
Men var hittar man dessa lagliga peppersprayen då?
Av Flooo
17 okt. 2013 14:15
Citerat från Danneeeeee:
Citerat från Flooo:
Citerat från Danneeeeee:
Citerat från Flooo:
Ett litet tips, bara så att tjejen ska känna sig lite mer säker.
Skaffa försvarsspray.
Jag ska köpa en sån till min dotter nu när hon åker själv till London i mitten av november.
Visst, saker kan fortfarande ske men en försvarsspray är ändå ett rätt bra skydd.
Kolla på TIW-spray. Den ska jag införskaffa till tjejen. Köper nog en till mig själv också. ;)
Ha så kul på er resa.
Men kan man bara ta över dom hur som helst? Räknas inte det som ett vapen?
Har kollat upp det och köper man olaglig pepparspray så blir det problem men har man laglig försvarsspray, OCH checkar in den, dvs, inte inne i kabinen, då är det inga problem alls.
Har pratat både med polis o security ute på Arlanda.
Men var hittar man dessa lagliga peppersprayen då?
Här -> http://tiw-spray.se/

Observera - det är ingen pepparspray utan en försvarsspray. Inte alls lika bra som en pepparspray men ändå en av de bästa alternativen som går att få tag i lagligt.