London

15 juli 2014 10:39
Visningar: 6130
Hur mycket pengar gör man normalt av med i London 4 dagar? Vill inte snåla.
Av Amd90
15 juli 2014 14:31
Citerat från Matilda305:
Hur mycket pengar gör man normalt av med i London 4 dagar? Vill inte snåla.
Det finns nog ingen gräns, man kan ju äta hur dyrt som helst till exempel! Ta med i beräkningen att kollektivtrafiken är rätt dyr.
Av Mikaelb
15 juli 2014 16:35
Nja. Att kollektivtrafiken är så dyr vet jag inte. Det beror på vad du jämför med. Max £7 per dag oavsett hur mycket du åker.
Av Marilcj
15 juli 2014 22:01
Om du tämjer gå på normala krogar så kostar det som här hemma o väljer ni pubkäk så blir det aningen mindre.
Räkna med som här hemma
Av Amd90
16 juli 2014 10:50
Citerat från Mikaelb:
Nja. Att kollektivtrafiken är så dyr vet jag inte. Det beror på vad du jämför med. Max £7 per dag oavsett hur mycket du åker.
Om man bara åker off peak-tider, annars är daily cap-gränsen lite högre. Iaf, på 7 dagar blir det ju 560 kr vilket jag tycker är rätt mycket, kan iofs bero på att jag betalade exakt samma summa per månad när jag pluggade i Sthlm :p Jämförelser som du sa:)
Av Mikaelb
16 juli 2014 11:07
Citerat från Amd90:
Citerat från Mikaelb:
Nja. Att kollektivtrafiken är så dyr vet jag inte. Det beror på vad du jämför med. Max £7 per dag oavsett hur mycket du åker.
Om man bara åker off peak-tider, annars är daily cap-gränsen lite högre. Iaf, på 7 dagar blir det ju 560 kr vilket jag tycker är rätt mycket, kan iofs bero på att jag betalade exakt samma summa per månad när jag pluggade i Sthlm :p Jämförelser som du sa:)
Som (fotbolls-)turist har jag aldrig åkt annat än off peak. ;) .... men visst du har rätt. Åker du före 09.30 på vardagar så är det £8.40 per dag.
Av Mikaelb
16 juli 2014 13:33
...fast för 7 dagar kan du köpa ett 7-dagarskort istället. Det blir då billigare. :)
Av Hkn
16 juli 2014 14:01
Citerat från Matilda305:
Hur mycket pengar gör man normalt av med i London 4 dagar? Vill inte snåla.
Den här sortens frågor dyker upp titt som tätt.
Det är inget som helst fel på frågan, men det går aldrig att ge något vettigt svar på den om inte frågeställaren berättar lite mer om sina intressen och önskemål (det är i sanningens namn svårt att svara på den, även om man är nära vänner).

En resenär som spenderar dagarna på konstmuséer och gallerier, tar en drink på hotellet och sedan somnar tidigt, kräver en lite annan budget än en resenär som vill nattklubba sig igenom London-natten (även om klubbhopparen sover halva dagarna).
På samma sätt kan det räcka med en flaska lite bättre vin på en hyfsad restaurang för att blåsa halva reskassan även om man försöker äta billigt resten av resan.

Så... berätta lite mer om vem du är och vad du vill göra, så är det lättare att svara!

All the best,

:: hkn ::

PS. Mitt eget svar på frågan är: För en kortare resa till en dyrare storstad (3-4 dagar), där kalendern ofta packas tätare än för en veckoresa, budgetera 1500 spänn om dagen exklusive hotell. Då slipper du leva snålt, kan äta hyggligt och kan ta taxi oftare än buss/tunnelbana (London är för övrigt världens dyraste stad, enligt någon ny undersökning).
Av Mikaelb
16 juli 2014 14:35
Citerat från Hkn:

PS. Mitt eget svar på frågan är: För en kortare resa till en dyrare storstad (3-4 dagar), där kalendern ofta packas tätare än för en veckoresa, budgetera 1500 spänn om dagen exklusive hotell. Då slipper du leva snålt, kan äta hyggligt och kan ta taxi oftare än buss/tunnelbana (London är för övrigt världens dyraste stad, enligt någon ny undersökning).
Som sagt. Det beror väldigt mycket på vad man vill göra och hur man vill bo. Jag har aldrig upplevt London som dyrt, snarare som ganska prisvärt och undersökningar är alltid undersökningar. :)
Av Hkn
16 juli 2014 15:35
Citerat från Mikaelb:

Som sagt. Det beror väldigt mycket på vad man vill göra och hur man vill bo. Jag har aldrig upplevt London som dyrt, snarare som ganska prisvärt och undersökningar är alltid undersökningar. :)
Yup.
Det går alltid att göra egna och smarta val. Men faktum kvarstår, den generella prisnivån i London ÄR hög. Jonglerade lite med siffror (källa: artikel i Daily Express från november förra året)...

HOTELL:
• Räknar man snittet för hela staden, så är priset för en hotellnatt £139.07 (alltså 1629 SEK). Men de flesta vill inte bo i Chiswick – centralt är ett av de vanligaste önskemålen. Då blir det dyrare: ”...rising significantly in many central London locations”.
• Dessutom har Londonhotell ofta den otrevliga vanan att leverera låg standard för sin prislapp. Och fler än hälften av alla hotell i stan tar betalt för WiFi.

MAT:
Snittpriset för en middag för två på ett fyrstjärnigt Londonhotell är £137.43 (alltså 1611 SEK).
Bor du i lägenhet med eget kök kostar ingredienserna till samma middag £39.90 (alltså 467 SEK).

- - - -

EGNA FINDINGS:
• Jag prioriterar boendet när jag reser. Hotellet är inte bara en kudde och en dörr att stänga om sig. Hittills har jag 24 recensioner av Londonhotell på min webbsida. http://www.guidebook.se/?cat=1168

• Av mina Londonhotell platsar 9 i kategorin Sensible Pricetag: http://www.guidebook.se/?cat=8710
Gjorde en snabb sökning + matematikövning och upptäckte att snittpriset för dessa hotell just nu är 1949 SEK per natt. Billigt? Nej. London är generellt en dyr stad, dessvärre. Inget av dessa är något fancy place.

• I Berlin kan du lätt bo under tusenlappen och få relativt hög standard. http://www.guidebook.se/?cat=1576
Det experimentet skulle jag ALDRIG våga mig på i London. :-)

- - - -

Och det är ju inte opinionsundersökningar det här... utan hard currency maths.

All the best,

:: hkn ::