London

19 dec. 2012 13:26
Visningar: 2415
Hejsan!
Vi är 4 tjejer på 21 och 22 år som skall åka till London i slutet av februari.
Jag har aldrig varit där och har därför lite frågor.
Någon som vet vilka som har billigast/bäst flygbiljetter? Vill inte mellanlanda osv. Vilken flygplats är bäst att landa på i London? Eller spelar det inte så stor roll kanske...

Sedan boende. Skulle gärna vilja ha ett rum där alla 4 kan bo, centralt så man slipper åka tunnelbana överallt. Någon som har något hotell att rekommendera?

Tacksam för svar:)

Mvh
Emma
19 dec. 2012 20:51
Ryan Air åker nog alla med som ska till London. Alla gånger jag åkt till London har jag åkt med Ryan Air till Stansted, där det går bussar in till centrum var 20:e minut under hela dygnet. Bussbolaget heter National Express och de har en liten biljettbutik på flygplatsen där man kan köpa biljett. Kostar 10 pund in till centrala London. Skitsmidigt :)

Jag har både bott i London, och varit där på så kallade weekends. Den senaste gången jag var där (i höstas) bodde jag och en kompis på Piccadilly backpackers, som är ett hostel som ligger vid Piccadilly Circus, så det är väl så centralt det går. Bodde i ett rum med 4 bäddar där jag betalade runt 15 pund för min bädd. Då får man ju vad man betalar för också..
Av Asok
29 dec. 2012 20:40
Man skall kolla alla avgifter/utgifter beroende på flygplats. Ryanair flyger till Stansted o därifrån kostar det mellan 15-20 pund för att ta sig in till London. Från Heathrow kan man ta t-banan (Oyster card).

Vi bor alltid runt Bloomsbury/King's Cross både för att vi lätt kommer från Heathrow o dit med t-banan (Piccadilly) o sen har vi där 5-6 t-banelinjer samt otaliga bussar att ta oss runt London som inte är på gångavstånd. Skall man till Oxford Street, Covent Garden, Piccadily m.m. så är det gångavstånd. Även nära till Camden Town där det finns mycket shopping också.

Vi bor gärna på The Euro Hotel som har bra standard o full breakfast
13 jan. 2013 17:39
RyanAir om du hittar billiga biljetter, annars tycker jag inte det är värt det. Planerar för att åka till London i maj och det blir billigare att åka med Norweigan eller British Airways (runt 1500:- per person).

Om du landar på Stanstead rekommenderar jag Easybus (liten orange buss) som jag betalat runt 15 pund t/r till Baker Street i London. Bussen tar mellan 45 min och 1 timme, supersmidigt! Rekommenderar inte att ta bussen som går till Victoria (kommer ej ihåg namn) då den tog cirka 2 timmar pga trafiken..
Av Kampala
21 maj 2013 08:48
Citerat från asok:
Man skall kolla alla avgifter/utgifter beroende på flygplats. Ryanair flyger till Stansted o därifrån kostar det mellan 15-20 pund för att ta sig in till London. Från Heathrow kan man ta t-banan (Oyster card).

Vi bor alltid runt Bloomsbury/King's Cross både för att vi lätt kommer från Heathrow o dit med t-banan (Piccadilly) o sen har vi där 5-6 t-banelinjer samt otaliga bussar att ta oss runt London som inte är på gångavstånd. Skall man till Oxford Street, Covent Garden, Piccadily m.m. så är det gångavstånd. Även nära till Camden Town där det finns mycket shopping också.

Vi bor gärna på The Euro Hotel som har bra standard o full breakfast
Hej, tänkte passa på att fråga lite här...ska till London i juni och stanna två veckor...bor på ett hotell på Montague Street och undrar hur man enklast tar sig dit från en flygplats...har tidigare tagit tåg och båt till England så nu är det flyg för första gången :) Är verkligen Ryanair så bra och billig som alla pratar om? Låter lite krångligt med alla tilläggsavgifter som finns på deras hemsida...tacksam för svar
21 maj 2013 09:40
Vilken flygplats anländer ni till?
Ryanair är billiga men de billiga biljetterna är på de sämsta flygtiderna. Dvs man åker tex vid 21.30 och åker hem redan vid 7 på morgonen! Sen är det som du skrev tilläggsavgifter, väska, prioritering och en avgift läggs på när du ska betala!
Av Gevalia
21 maj 2013 10:07
Varför inte bojkotta Ryanair och flyga med Norwegian från Arlanda istället? Jag betalade 600kr p.p för ett par månader sen. Ni landar då på Gatwick och tar er till Wictoria station på mindre än en halvtimme med tåg.
Ett gott råd: Ta vinterjackan, har aldrig frusit så mycket som i London vid +3 grader.
Ett till gott råd, när jag nu ändå är igång: om ni ska uppleva flera sevärdheter, så kolla upp combobiljetter, sparade 350 kr på Londoneye och Madame Tussaude för två personer.

Trevlig resa!
Av Asok
21 maj 2013 10:09
Nej jag uppskattar inte Ryanair alls. Visst smidigt att ta sig från A till B men med alla tillägg, dyra tåg t/fr flygplatser m.m. så tycker jag inte de hundralappar man sparar är värt det.

Jag skulle def. rekommendera att flyga till Heathrow o ta t-banan därifrån till Russell Square o sedan gå därifrån till Montague Street.
21 maj 2013 10:18
Skulle flyga med Norwegian
http://www.norwegian.com/se/flyg/lagpris/G%c3%b6teborgLandvetter-LondonGatwick?TripType=2&D_Day=01&R_Day=01&D_Month=201402&R_Month=201402&IncludeTransit=false
och sen ta tåget som tar 35 minuter in.
http://www.londonbiljett.se/transportmedel/gatwick-express/?gclid=CPfO3_ncprcCFcx6cAodbzEAwg
Det finns gott om boenden där man kan bo alla 4 i ett och samma rum, det gäller att leta bara om du inte får ett direkt tips här.
Sen ett tips om man aldrig varit där, är att hoppa på en sån där turistbuss med hörlurar så får du se det mesta av sevärdheterna. Att sen strosa runt på stan är kul och missa inte Madame Tussauds, det är kul. Åka i London Eye, gå på musikal eller teater, besöka Harrods mm mm
Besök också Camden med sina häftiga affärer.
Besök en av de över 7000 pubarna....min favorit var Marlbourogh Head nära Oxford Street.
Mvh
Av Daquiri
21 maj 2013 12:31
Har flugit med Easyjet till Gatwick. Kommer att åka med dem igen. Beställ biljetter direkt på easyjet.com.
Av Kampala
21 maj 2013 16:28
Citerat från asok:
Nej jag uppskattar inte Ryanair alls. Visst smidigt att ta sig från A till B men med alla tillägg, dyra tåg t/fr flygplatser m.m. så tycker jag inte de hundralappar man sparar är värt det.

Jag skulle def. rekommendera att flyga till Heathrow o ta t-banan därifrån till Russell Square o sedan gå därifrån till Montague Street.
Jättekul att det kommer svar här direkt...tack snälla för det...låter som att jag ska flyga till Heathrow från Göteborg och ta t-bana till Russel Square ja...köper man ett tunnelbanekort då på plats enklast och vad för kort ska jag köpa i så fall? Har ingen skrivare så det är lite bökigt...
Av Asok
21 maj 2013 18:07
Oyster card rekommenderar jag om man åker runt mycket och vet med sig att man kommer att resa mer på London (det gör man väl alltid va?). Det kan man antingen köpa från Brittiska turistbyrån visitbritain.se eller direkt på t-banestationen på Heathrow (brukar alltid vara kö så kan vara skönt att ha det i handen).
23 maj 2013 15:52
Hej!
Jag åkte med norweigan i februari och det fungerade jättebra. Där betalade du bara lite extra för incheckat bagage redan när du bokade biljetterna.
Är ni mer än 2 personer så är det värt att ta taxi ifrån gatwick, det gjorde vi. Det kostar ungefär lika mycket och då kommer man ju ända fram till dörren vid hotellet. Det tyckte jag det var värt eftersom vi var 3 stycken.

/Emma