Lite frågor om Bangkok - transporter

15 okt. 2013 12:20
Visningar: 778
Hej,

Kommer avsluta vår resa med några dagar i Bangkok och då bo på Evergreen Place i närheten av MBK.

Vi kommer att komma med buss från Trat. Är det enklast att åka till Ekkamai eller Mo Chit. Om jag förstått det rätt så går det väl BTS från båda dessa busstationer som kommer fram i närheten av vårt hotell. Har jag uppfattat detta rätt?

Till flygplatsen (Suvarnabhumi) så går det väl inga BTS, utan det är Airport Link-tågen som går dit, och de börjar väl i närheten av vårt hotell???

Har också funderat lite på vad vi kan göra i Bangkok och undrar hur man tar sig till dessa ställen? Föredrar buss/tåg/båt framför taxi. En del till fots är också ok.
- Grand Palace - går väl att åka via någon av båtbussarna, men hur är det då lättast att ta sig ner till floden
- Khao San Road - ligger detta strax norr om Grand Palace?
- Lumpiniparken
- Röda korsets ormfarm - ligger väl relativt nära Lumpiniparken?
- Chatuchak marknad

Hur mycket kostar de olika tågen (BTS och Airport Link) att åka med?
Av Marilcj
15 okt. 2013 13:23
Hej!
Spelar nog ingen större roll om du väljer Ekkamai el Mo Chit, det är ju samma linje och Ratchathewi blir närmsta station att hoppa av för att komma till Evergreen, vi bor själva på Asia som har direktutgång till Ratchathewi, så du är helt rätt på det!
När ni sen ska ut till flygplatsen är det bara hoppa på BTS o åka en station till Phaya Thai och byta till AirportLink där, hur smidigt som helst, bara förflytta sig fr en perrong till nästa.

Chatuchak är samma SkyTrain-linje ut till Mo Chit, sen ligger marknaden nästan precis nedanför stationen.
Lumpiniparken når du genom att byta BTSlinje vid Siam och ta dig till Sala Daengstationen eller tunnelbanan till Lumphini (fast jag tycker inte metron är nått alternativ m tanke på var ni bor), men gillar ni gå så skaffa bara en bra karta så är det promenadavstånd o Ormfarmen har du nästan precis vid Stationen.
Vi tog kanalbåten som går bara en liten liten bit från hotellet (mot Siamcenterhållet) så kom vi bort till Grand Palace, tror de funkar än, senast vi gjorde det var när vi var i BKK över natt första gången 2007.
Enda gången jag har varit på Khao San Road var med en bekant som visade oss runt och då hade han fixat en Tucktuck som körde oss runt, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med tips på de!

15 bath kostar en zon, från Ratchathewi till Mo Chit strax under 40 bath om man betalar biljetten direkt i maskinerna på stationen...me deras sk kontantkort är det några bath billigare.
Airport Link kostar 150 bath

Ha en trevlig tripp
15 okt. 2013 13:34
Tack för ett bra svar. :)
Då går det alltså båtar på de små kanalerna också inte bara på floden, det lät ju bra. :) Antar att dessa också är ganska billiga.
Av Hille2
15 okt. 2013 13:35
Spelar ingen större roll var du landar med bussen men närmaste promenaden till Skytrain är vid Ekkamai. Vid Mo Chit betydligt längre. Vet inte riktigt vart ert hotell ligger men det finns alltid anslutningar mellan tunnelbana, skytrain och airportlink, även om man kan få byta.
För att ta er till floden och båtarna till Grand Palace, Khaosan Road(Phra Atit,andra kajen efter GP) mfl sevärdheter åker ni lämpligast skytrain till Saphan Taksin bron. Lumpini Park når ni också med Skytrain, en kort resa från MBK eller floden. För Chatuchakmarknaden är det också skytrain som gäller. Införskaffa en skytrainkarta när ni kommer till Bangkok så löser sig allt.

Edit. såg nu att även Marie hann svara medans jag skrev. kanalbåtarna glömde jag att nämna, de är ju också bra fast man kan bli lite blöt ibland :)
Av Marilcj
15 okt. 2013 15:06
Citerat från Mattiasjag:
Tack för ett bra svar. :)
Då går det alltså båtar på de små kanalerna också inte bara på floden, det lät ju bra. :) Antar att dessa också är ganska billiga.
Det var inte många kronor som de kostade, men som Hille2 skrev, man kan bli ordentligt blöt...men de har sin tjusning lite det oxå tycker jag :)
Av Hille2
15 okt. 2013 19:09
Citerat från Marilcj:
Citerat från Mattiasjag:
Tack för ett bra svar. :)
Då går det alltså båtar på de små kanalerna också inte bara på floden, det lät ju bra. :) Antar att dessa också är ganska billiga.
Det var inte många kronor som de kostade, men som Hille2 skrev, man kan bli ordentligt blöt...men de har sin tjusning lite det oxå tycker jag :)
Ja, så länge man inte har shoppat och har en massa kassar med sig (minimal risk för mig alltså) eller sväljer vattnet så är det bara kul.
Av Marilcj
15 okt. 2013 23:53
Citerat från Hille2:
Citerat från Marilcj:
Citerat från Mattiasjag:
Tack för ett bra svar. :)
Då går det alltså båtar på de små kanalerna också inte bara på floden, det lät ju bra. :) Antar att dessa också är ganska billiga.
Det var inte många kronor som de kostade, men som Hille2 skrev, man kan bli ordentligt blöt...men de har sin tjusning lite det oxå tycker jag :)
Ja, så länge man inte har shoppat och har en massa kassar med sig (minimal risk för mig alltså) eller sväljer vattnet så är det bara kul.
Hade nog inte velat svälja de vattnet 😉