Lipe, Langkawi & Kradan med 3 barn! Tips?

Av Evano
12 nov. 2015 23:35
Visningar: 1210
Hej!

Är lite sent ute men planen att åka feb-mars 2017 har ändrats till samma tid 2016!

Vi är tre barn på 4,6,8 år och två vuxna som tänkt vara borta 3-4 veckor och det är bad, snorkling, slappa och lite aktiviteter som gäller.

Missade nyligen Qatars erbjudande på billigt flyg och undrar om det "brukar" dyka upp liknande erbjudanden vid denna årstiden (vi fem skulle åkt t/r till Langkawi för 21.000:-!)?

Undrar vad ni anser om detta upplägg:
Flyg till Langkawi och direkt vidare till Koh Lipe ca 8 nätter. Sen tillbaka till Langkawi ca 3 nätter (för att kunna åka tillbaka till Thailand och då undvika 14-dagars gränsen). Sen från Langkawi till Koh Kradan ca 6, Koh Lanta 4 nätter och sen till Bangkok 4 nätter.

Är det värt att skippa Lanta, stanna längre på Lipe & Kradan för att åka tillbaka till Langkawi för flyg till BKK?

Eller hur lång tid skulle det ta att åka från Lanta till närmsta flygplats för vidare färd till BKK? Alla barnen blir åksjuka i bil/buss men aldrig hänt på flyg/båt därför tänkte jag att det kanske är enklare att återvända till Langkawi innan BKK.

Har kollat lite hotell och förstår att mycket är bokat men även att det är problem att vara 5 pers i rummet på alla bokningssajter. Någon som vet om det är möjligt att kontakta hotellen direkt för att försöka göra upp om att få vara 5 i rummet eller är de stenhårda på såna regler?

Andra tips och råd mottages tacksamt bla vad man kan tänkas prioritera i Bangkok och Langkawi som barnen kan gilla.
13 nov. 2015 13:07
Har ni provat med receptfria läkemedel mot åksjuka? Fungerar det så kanske ni kan få en enklare och billigare resrutt om inte Langkawi är ett måste att besöka. I så fall skulle ni kunna flyga till Bangkok och sedan vidare till Hat-Yai eller Trang för att komma till Lipe, ta er sedan norrut via de öar ni önskar besöka och åter BKK via Krabi eller Trang.
Av Evano
13 nov. 2015 23:04
Tack M_Olsson för ditt svar!

Jag trodde att flyga till Langkawi och ta färjan till Lipe var enklaste och snabbaste vägen men det kanske går lika snabbt om man flyger till Hat Yai eller Trang alltså?

Var på Lanta för 12 år sedan och vi har nu bestämt att avstå denna ö. Ev skulle vi kunna resa så här:

Langkawi 3 nätter
Lipe 8 nätter
Kradan 5 nätter
Bangkok 3-4 nätter

Men då måste vi kanske övernatta en natt på Langkawi innan vi flyger vidare till BKK pga 14 dagars regeln?

Barnen är 4,6 & 8 år så tanken med Langkawi är lite aktiviteter för dem för jag gissar att det är bad, snorkling och kanske lite rundvandring som gäller på Lipe & Kradan.
Av Sierra
13 nov. 2015 23:21
När ni återvänder till Thailand (Lipe) får ni 15 (ej 14) dagars uppehållstillstånd alltså 14 nätter.

Det går inte att flyga direkt till/från Thailand från/till Langkawi. Vill ni flyga till/från Bangkok får det bli via Penang eller Kuala Lumpur.
Mitt råd är: Tag sista dagarna på Lanta och flyg från Krabi till Bangkok..

Det tar ca 2 tim att åka taxi/minbuss från Saladan på Lanta till Krabi Airport men det är två stopp på vägen för de två bilfärjorna. Det är egentligen inte längre än totalt ca 60 km körning så barnen kanske fixar det?

Ang familjerum så finns det ett antal resorts på Lipe som har familjerum/motsv. Vissa kan endast bokas via egna websites då deras familjerum ej lämnats till bokningssajter. Här har du de flesta. Nya tillkommer då det byggs (för mycket) hela tiden.

- Mountain Resort (pool), Sunrise Beach
- Wapi Resort, Sunrise Beach
- Bundhaya Resort, Pattaya Beach
- The Reef (ej vid beachen)
- Z-Touch Resort (pool), Pattaya Beach
- Sita Resort (pool), Pattaya Beach
- Anda Resort (pool), Sunrise Beach
- Lipe Beach Resort, Sunrise Beach
- Blue Tribes Resort, Pattaya Beach
- Andaman Resort, Sunrise Beacj
- Harmony Resort (ej vid beachen)
- Varin Beach Resort (där brukar vi bo), Pattaya Beach
- San Pita Resort (ej vid beachen)
- Palm Inn (ej vid beachen)
- Kathalee Beach Resort, Sunrise Beach
- Zanom Sunrise Resort, Sunrise Beach
- Family Song Bungalow (ej vid beachen)
- Oasis Lipe Resort (ej vid beachen)
- Andaman Resort, Sunrise Beach

Att göra på Langkawi: http://www.reseguiden.se/reseguider/langkawi-on-som-erbjuder-det-mesta-5278
Av Sierra
13 nov. 2015 23:27
Det är två tim med minibuss till Pak Bara Pier från Hat Yai Airport eller Trang Airport. Till Trang flyger ni endast från Don Mueang Airport i Bangkok. Flyger ni till Trang tar det ca en tim med minibuss till Hat Yao Pier och Tigerline´s färja till Lipe.
Av Evano
13 nov. 2015 23:48
TACK Sierra!!!

Har läst flera av dina inlägg & reseberättelser och hoppades innerligt att du skulle svara även på mitt inlägg här!!! ;-)

Då var Lanta på tapeten igen tack vare dig! Trodde det tog mycket längre tid från Krabis flygplats till Lanta. Anledningen till att rutten innehåller Langkawi berodde enbart på att jag trodde att detta var snabbaste och smidigaste vägen till Lipe... Nu känns det som vi skippar Malaysia helt eftersom inga direktflyg får till Bangkok. Men det kanske går direktflyg från Langkawi från/till Singapore?

Hur lång tid tar båttransporterna mellan Lanta-Kradan, Kradan-Lipe? Har åkt snabbåtar till Perhentian Islands och nu med 3 barn känns det som vi kommer välja den långsammare färjan.

Många frågor - hoppas du har lust att svara! Och tusen tack för tipset om att kontakta hotellen direkt!! Hittade knappt några med familjerum på bokningssajterna. Borde väl gå att få bra boende för en familj på fem pers? Vill gärna ha det fint, ingen superlyx men visst finns det pool så är det helt klart ett plus eftersom minstingen ännu föredrar det (men det ändras nog på Lipe!!!)

Är det stor skilland på Lipe och Kradan?

Tack än en gång för ditt svar/tips samt alla annan info du skrivit på denna sajt! Mycket värdefullt!

// Eva N

När ni återvänder till Thailand (Lipe) får ni 15 (ej 14) dagars uppehållstillstånd alltså 14 nätter.

Det går inte att flyga direkt till/från Thailand från/till Langkawi. Vill ni flyga till/från Bangkok får det bli via Penang eller Kuala Lumpur.
Mitt råd är: Tag sista dagarna på Lanta och flyg från Krabi till Bangkok..

Det tar ca 2 tim att åka taxi/minbuss från Saladan på Lanta till Krabi Airport men det är två stopp på vägen för de två bilfärjorna. Det är egentligen inte längre än totalt ca 60 km körning så barnen kanske fixar det?

Ang familjerum så finns det ett antal resorts på Lipe som har familjerum/motsv. Vissa kan endast bokas via egna websites då deras familjerum ej lämnats till bokningssajter. Här har du de flesta. Nya tillkommer då det byggs (för mycket) hela tiden.

- Mountain Resort (pool), Sunrise Beach
- Wapi Resort, Sunrise Beach
- Bundhaya Resort, Pattaya Beach
- The Reef (ej vid beachen)
- Z-Touch Resort (pool), Pattaya Beach
- Sita Resort (pool), Pattaya Beach
- Anda Resort (pool), Sunrise Beach
- Lipe Beach Resort, Sunrise Beach
- Blue Tribes Resort, Pattaya Beach
- Andaman Resort, Sunrise Beacj
- Harmony Resort (ej vid beachen)
- Varin Beach Resort (där brukar vi bo), Pattaya Beach
- San Pita Resort (ej vid beachen)
- Palm Inn (ej vid beachen)
- Kathalee Beach Resort, Sunrise Beach
- Zanom Sunrise Resort, Sunrise Beach
- Family Song Bungalow (ej vid beachen)
- Oasis Lipe Resort (ej vid beachen)
- Andaman Resort, Sunrise Beach
14 nov. 2015 07:51
Har ni funderat på att vända lite på resan och börja med Lanta istället exempelvis? Detta för att få en så kort och smidig resväg som möjligt till första stopp. Att börja med Lipe innebär en lång och dryg första resdag med ett antal stopp och byten av transportmedel. Jag misstänker att en flygresa som innefattar flyg till Langkawi blir ganska så dyr och tar lång tid även om båtresan från Langkawi till Lipe går ganska fort.

Flyg till BKK, vidare mot Krabi och sedan egen bil till Lanta är nog troligen den snabbaste och smidigaste rutten från Sverige. Sedan kan ni ta er söderut ut till Lipe med Tigerline för att i slutet av resan flyga tillbaka till BKK från Trang eller Hat-Yai.

http://www.tigerlinetravel.com/timetable/
Av Sierra
14 nov. 2015 09:44
Eva,

Det är tre flygbolag som har direktflyg mellan Singapore och Langkawi; AirAsia, Tigerair och SilkAir. Flygtid 1 tim 30 min. Vid våra senaste besök på Langkawi/Lipe har vi kommit den vägen då Singapore är en härlig stad.

Med speedboat tar det drygt en tim mellan Lanta och Kradan och knappt 2 tim från Kradan till Lipe.
Med Tigerline´s färja tar dessa sträckor ca 1,5 tim resp 3,5 tim.

Kradan är betydligt lugnare än Lipe och har en lång beach mot öster där de flesta resorts ligger. Där handlar det om att varva ner och ligga i skuggan och läsa en bok...eller två.
Av Monki66
15 dec. 2015 15:47
Hej!

Håller med de tidigare inläggen om att skippa Langkawi, tror ni får ut mer av resan då.

Vi har varit på Lipe 3 gånger och har då flygit till Krabi Airport och även flygit hem därifrån. Det har varit smidigt för oss iaf.

Två gånger har vi tagit förbeställd taxi från Krabi Airport direkt till Koh Lanta där vi stannat 3-5 nätter och fortsatt därifrån neröver till Koh Lipe.

En gång åkte vi direkt från flygplatsen ner till Koh Lipe med Tigerlines jointticket, dvs minibuss och färja.
Det var en jobbig resa, men fördelen var att man var på plats samma dag.

Från Lipe har vi tagit olika turer upp igen. Lipe - AoNang, Lipe-Lanta, Lipe-Phiphi.

Ett tips är att stanna på Koh Mook, antingen på nervägen till Lipe eller tvärtom på uppvägen tillbaka.
Det är endast 1 tim med färja från Lanta och ca 2 tim från Lipe, en bra paus i resandet och en mycket skön liten ö.

Hoppas ni får en underbar resa oavsett resrutt :)

/Monica
Av Evano
8 mars 2016 23:28
Hej igen och tack för alla tidigare svar!

Resplaneran för i år gick i stöpet men nu är det februari 2017 4 veckor som gäller. Skriver vår tänkta plan här så om någon vill komma med tips/råd/ändringsförslag/varningar mm så blir jag jättetacksam!! Vi har luffat i Asien för 15-20 år sedan men inte med barn och dessa tre kommer vara 5, 7 & 9 år när vi reser.

Som jag nämnde i originalinlägget är det bad, snorkling, lata dagar samt lite nöjen och kultur (och shopping) som är tanken.

Efter att ha plöjt igenom reseguiden har vi kommit fram till detta upplägg:

Bangkok 3-4 dagar. Grand Palace m fl tempel, flytande marknaden, Zoo, shopping. Tips på hotell med medelstandard med enkel transfermöjlighet från/flygplatsen, bra avstånd till det mesta och POOL?

Flyg till Langkawi och gärna direkt till Koh Lipe. Har fått massor av tips från Sierra (tusen tack!!) om boende tidigare och kan inte bestämma vilken strand vi ska bo vid... Tanken är 14 dagar med halva tiden på Lipe och halva på Kradan eller Bulon. Alternativt 14 nätter på Lipe fast 7 nätter på Pattaya stranden och 7 nätter på någon annan av Lipes stränder? Värt att byta strand eller bo alla nätter på samma och gå till olika stränder kanske? Och alltså ta dagsturer då och då? Tror ni barnen tröttnar på att vara på samma ställer i två veckor?

Tillbaka till Langkawi för 2-3 nätter eftersom det verkar finnas en hel del att se och göra där.

Flyg till Singapore för 3-4 nätter. Var där för 20 år sedan och minns att vi då var på ett Zoo med kvälls/nattvisning. Någon som vet om detta finns kvar? Såg även att det finns ett Universal Studios på Sentosa är det någon som besökt detta med barn i åldern 5-9 år? Någon som åkt över till Malaysia för att besöka Legoland? Gissar att de två sistnämnda alternativen tilltalar barnen mer än fler tempelbesök men alla tips på sevärdheter och aktiviteter mottages tacksamt!!!

När bör man boka flyg & hotell tror ni ( 11 månader kvar till avresa...;-)

Planeringen är en del av nöjet och jag lusläser allt jag kommer över för att göra denna "once in a lifetime" resa så bra som möjligt så kom gärna med förslag på saker jag inte tänkt på som förgyller vår resa!!

Kram Eva
Av Sierra
9 mars 2016 10:54
Ang boende på Lipe: ön är liten och det är inga problem att knalla mellan de olika beacherna, även för små barn. Jag är säker på att kidsen inte tröttnar med 14 dagar på Lipe då de träffar många nya kompisar och inte vill åka därifrån då det är dags.

Boka boende så fort ni vet var ni vill bo så vet ni att det är klart. Risken att vänta är att under jul/nyår och sportlov blir de olika familjeboendena snabbt fullbokade.

Flyg kan du vänta med och hålla koll på bolagens olika kampanjer.

Singapore Zoo finns kvar.
Av Evano
9 mars 2016 15:40
Tack återigen Sierra!!

Vi kommer åka under hela Sveriges sportlov så bäst vi kollar upp och bokar snart. Fick tips av dig tidigare att boka direkt med hotellen så jag ska kolla upp vad som passar oss bäst. Tror vi stannar på Lipe men väljer två olika hotell. Flera verkar gilla Mountain view. Sen blir det norra Pattaya längst från immigrations.

Om man vill till Kradan eller Bulon så är detta inte möjligt på dagsturer va?
Och hur lång tid tar det att gå från Pattaya över till Sunrise beach uppskattar du?

Tack för hjälpen!
Av Sierra
9 mars 2016 16:08
Till Bulon kan du hinna med en dagstur även om du inte får lång tid på ön. Det är speedboat som gäller dit och du kommer in till beachen ca 10:10 och checkar in för återfärden ca 12:15. Lite kort tid för pengarna kanske. Enkelresa för vuxen är 660 THB.....

Kradan kan du inte besöka över dagen.

Hur lång tid det tar över till Sunrise från Pattaya beror på varifrån du går men går du längs Walking Street tar det ca 15 min om ni har kidsen med er.
Av Evano
9 mars 2016 16:19
Wow är det inte längre så funkar det ju!!! Kollade precis på Blue Tribes. Ingen pool men ser ok ut men upptäckte att det låg granne med Bundhaya (felstavat...) och där verkar folk avråda från att bo pga inkommande båtar och longtails mm. Är det mycket oväsen? Vill kunna snorkla säkert och gärna nära boendet.

Måste berömma dig Sierra för snabba svar och din otroliga kunskap om stället!!!
Av Sierra
10 mars 2016 09:22
Blue Tribes är ett trevligt boende med bra pris och det ligger som du säger granne med Bundhaya. Immigration ligger på andra sidan om Bundhaya så Blue Tribes är inte så berörd när longtails med passagerare från Langkawi kommer in till stranden från plattformen utanför beachen. Dock hörs naturligtvis longtails.

Överhuvud taget hör du longtails runt ön och särskilt vid 9-tiden och 16-tiden då de åker till och från snorklingsutflykter.

Du har bra snorkling och bad nere i östra hörnet av Pattaya Beach, alltså nära Blue Tribes och där finns ej heller longtails.

Här har du en bild som jag tog utanför Blue Tribes 2011.
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/blue-tribes-resort-koh-lipe-thailand-362720
Av Evano
6 maj 2016 23:25
Hej igen!

Planeringen går frammåt och vi letar flygbiljetter. Tanken är att vara borta hela februari så det kanske är lika bra att boka så snart vi vet exakta datum?!

När jag jämför olika flygbolag och sajter så är flygresor.se billigast. När jag går vidare för att boka med BA så länkas jag till Flygcity??? Är detta en ok sida att boka på? De ligger flera tusen billigare totalt för hela familjen alltså, jämfört med att jag bokar med samma flygbolag på deras egen sida? Är inte detta märkligt?

Någon som känner till Flygcity och kanske bokat med dem och kan dela med sig av erfarenheter? Eller nån annan sajt som är bra att boka med? Tacksam för alla tips!!! ;-)

Förresten vilken sida bokar man flyg inrikes i Thailand samt Singapore till/från Langkawi?
Av Sierra
7 maj 2016 18:58
Vet ni när ni skall vara borta är det inte fel att boka boende.

Jag har ingen koll på Flygcity.

Inrikesflyg i Thailand bokar du på resp flygbolag. Det finns en hel del...
Flyg mellan Langkawi - Singapore trafikeras av SilkAir, AirAsia och Tigerair med en daglig förbindelse vardera. Du bokar på dessa bolag direkt.
8 maj 2016 09:23
Citerat från Evano:
Hej igen!

När jag jämför olika flygbolag och sajter så är flygresor.se billigast. När jag går vidare för att boka med BA så länkas jag till Flygcity??? Är detta en ok sida att boka på? De ligger flera tusen billigare totalt för hela familjen alltså, jämfört med att jag bokar med samma flygbolag på deras egen sida? Är inte detta märkligt?

Någon som känner till Flygcity och kanske bokat med dem och kan dela med sig av erfarenheter? Eller nån annan sajt som är bra att boka med? Tacksam för alla tips!!! ;-)
Se tråd nedan angående Flygcity

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/flygcity-omdome-32279

Vi har som sagt bokat med dem för kommande resa i sommar. Fick dock i början på 2016 ett mail från Flygcity att flygtiderna hade ändrats (+ 30 min vid avgång) och att vi var tvungna att bokas om och vi i så fall skulle behöva uppgradera till Flygcitys Servicenivå Guld eller kontakta flygbolaget. Fann dock ingen anledning till att vi skulle behöva bokas om, bokningen har vi ju sedan länge och att biljetterna är bekräftade kan man se när vi loggar in på flygbolagets sida. Vi kan själva hålla koll på tidtabellsändringar och önskar inte betala extra för den "servicen".
Av Evano
20 maj 2016 01:06
Inte lätt att bestämma sig vart vi ska och i vilken ordning... ;-) Har fått ett tips på att om man söker visum så kan man komma in i Thailand båtvägen från Langkawi och på så sätt undkomma regeln om att man måste lämna Thailand inom 15 dagar. Hoppas detta stämmer (Sierra du som har koll vet du?)

Tanken är att flyga Göteborg-Singapore-Langkawi t/r och efter nån/några nätter på Langkawi ta oss först till Kradan för ca 1 vecka och sen Lipe för ca 2 veckor. Går det färjor Langkawi-Kradan? Enda sidan jag hittar om färjor är under uppbyggnad står det...
Av Sierra
20 maj 2016 07:49
Skaffar ni Tourist Visa så får ni 60 dagar även om ni kommer via Langkawi.

Det finns ingen direkt färjeförbindelse med Kradan från Langkawi. Ni får först ta färja till Lipe för immigration på Pattaya Beach. Om inte båttidtabeller ändras till nästa säsong måste ni stanna en natt på Lipe då färja/speedboat redan lämnat Lipe mot bl a Kradan då de två färjorna från Langkawi anländer.
Av Evano
27 maj 2016 23:14
Tourist visa, är det något man fixar här, tex via Thailändska ambassaden? Typ skicka passet dit osv? Vet du nåt vad det kostar? Kanske inte värt allt krångel för 1-3 extra dagar i Thailand?
Har kört fast i planeringen... Tanken är att vara borta i 4 veckor. Fick tidigt för oss att vi ville till Lipe och sen hittade vi Kradan. Vill avsluta i Singapore där vi varit tidigare, för alla djur, fjärils och blomsterparker samt Universal studios (för barnen). Men har du Sierra, eller någon annan, förslag på om det finns något mer som vi absolut inte bör missa? Nåt vackert ställe, nåt spännande äventyr eller nåt annat? Varit på Perhentian, Tioman, Taman Negara, KL, Bangkok, Koh Samui tidigare så finns det något som ni tror att barn i åldern 5, 7 & 9 års åldern skulle uppskatta? Alla tips mottages tacksamt, så det inte "bara" blir sol och bad (lyxproblem detta alltså jag vet, men vänder mig alltså till er proffs här, ha ha!!)
Av Sierra
28 maj 2016 17:03
Tourist Visa ansöker du om på Thai Embassy i Stockholm eller Thai Consulate i Göteborg. Du kan inte ansöka per post utan du eller om du har ett ombud skall ansöka åt dig. Pris 300 SEK. Du kan även ansöka om det på Thai Embassy när ni är i Singapore till ungefär samma pris.
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/thai-embassy-i-singapore-477568

Men...om du skall lämna Thailand via Lipe kan du betala overstay vid immigration på Lipe med 500 THB/dag. Det är enklare och billigare om det bara gäller några få dagar.

Något annat att göra? Kolla min guide om Langkawi som jag nämner i mitt första inlägg ovan
Av Evano
9 juni 2016 04:58
Letar efter hotell i Singapore som tar 2 vuxna och 3 barn och behöver tips och råd. Det gäller 3-4 nätter antingen början eller slutet av februari. Vet att det är dyrt och läste i annat inlägg att det är bättre att bo lite utanför stadskärnan men nära en MRT station så om någon här har bra tips så skriv och berätta!! Vill ha hyffsad standard (ingen lyx behövs!). Vill kunna ta oss till shopping (orchard rd?), Universal studios, Zoo, Gardens by the bay och orchidee parken. Alla tips mottages tacksamt! ;-)
Av Evano
10 sep. 2016 00:11
Nu har vi bokat flyg Göteborg-Bangkok, Singapore-Göteborg samt Air Asia från Bangkok till Trang samt Langkawi till Singapore. Boende fixat på Koh Kradan och Koh Lipe men har ännu inte hittat nåt i Bangkok, Langkawi och Singapore så tips mottages gärna... (två vuxna, tre barn 5,7,9 år, gärna pool och centralt eller nära buss/tunnelbana).

Sierra och ni andra som brukar resa hit, hur tycker ni vi ska göra med båtresorna mellan Koh Kradan och Koh Lipe, samt Koh Lipe till Langkawi? Barnen och maken har lätt för att bli båtsjuka så vilket är att föredra, speedboat eller färja? Om någon här har koll på avgångstider samt restider vore jag supertacksam för jag letar efter allt ovan nu på nätet så ögonen ramlar snart ut...;-)
Av Sierra
10 sep. 2016 12:00
Mellan Kradan och Lipe kan ni välja färja med Tigerline eller speedboat (Bundhaya Speedboat eller Satun Pak Bara Speedboat).

Färjan avgår 12:00 och speedboats har samma avgångstid ca 11:40.

Färjan är 80 THB dyrare och tar 4 tim medan speedboat tar knappt 2 tim. Färjan åker via Mook och Hat Yao Pier medan speedboat gör ett kort stopp halvvägs vid Bulon.

Är sjön lugn är båda ok men är sjön grov är det större risk för sjösjuka med färjan då du sitter "inomhus" och färjan rullar mer då den inte är lika lätt att parera vågorna med.

Färja: http://tigerlinetravel.com/index.php
Speedboat: https://thaibeachtravellers.com/

Mellan Lipe och Langkawi är det endast färja, ej speedboat. Det är två färjor på routen, en går till Kuah Jetty i Kuah Town och en går till Telaga Harbour nära flygplatsen och Cenang Beach.

Kuah Jetty: https://thaibeachtravellers.com/
Telaga Harbour: http://telaga-terminal.com/lipe-langkawi-one-way.html

Ang boende på Langkawi har du Aseania Resort som ligger ca 800 m från Cenang Beach. Längs Cenang Road har du restauranger och shopping. Av de boende som ligger vid beachen är det endast två som har pool och de är dyra. Cenang ligger ca 25 min med taxi från Telaga Harbour.

http://www.aseanialangkawiresort.com/
Av Evano
5 dec. 2016 00:25
Citerat från Sierra:
Mellan Kradan och Lipe kan ni välja färja med Tigerline eller speedboat (Bundhaya Speedboat eller Satun Pak Bara Speedboat).

Färjan avgår 12:00 och speedboats har samma avgångstid ca 11:40.

Färjan är 80 THB dyrare och tar 4 tim medan speedboat tar knappt 2 tim. Färjan åker via Mook och Hat Yao Pier medan speedboat gör ett kort stopp halvvägs vid Bulon.

Är sjön lugn är båda ok men är sjön grov är det större risk för sjösjuka med färjan då du sitter "inomhus" och färjan rullar mer då den inte är lika lätt att parera vågorna med.

Färja: http://tigerlinetravel.com/index.php
Speedboat: https://thaibeachtravellers.com/

Mellan Lipe och Langkawi är det endast färja, ej speedboat. Det är två färjor på routen, en går till Kuah Jetty i Kuah Town och en går till Telaga Harbour nära flygplatsen och Cenang Beach.

Kuah Jetty: https://thaibeachtravellers.com/
Telaga Harbour: http://telaga-terminal.com/lipe-langkawi-one-way.html

Ang boende på Langkawi har du Aseania Resort som ligger ca 800 m från Cenang Beach. Längs Cenang Road har du restauranger och shopping. Av de boende som ligger vid beachen är det endast två som har pool och de är dyra. Cenang ligger ca 25 min med taxi från Telaga Harbour.

http://www.aseanialangkawiresort.com/
Hej igen Sierra och alla andra tipsare!!

Har haft fullt upp men nu måste vi boka båttransporterna. Med flera familjemedlemmar som är lite åksjuka väljer vi speedboat då det åtminstone tar kortast tid. Har rest med mindre speedboats i Asien tidigare och förhoppningsvis känns dessa stora båtar säkrare.

Är det någon skillnad på de båda speedboat bolagen (Satun Pakbara och Bundhaya Koh Lanta)? Och Koh Kradang är väl samma sak som Koh Kradan? På sidan du länkade till ovan stavar de Kradan ett G på slutet?

Hittar enbart en färja från Koh Lipe som går till Langkawi, Kuah Jetty Pier och inte någon som går till Telaga Harbour men den jag hittat är kanske att föredra då vi troligen kommer boka hotell Dayang Bay service apartments.?

En sista fråga (för den här gången;.) ) är det lätt att hitta transport från hamnen i Kuah? Vi är ju 5 pers så vi behöver ju typ en minivan. Eller kan man förboka att hotellet kommer och hämtar tror du?

Huuuvaligen nu närmar det sig...efter en lång väntan pga fördröjningar så drar vi 5 februari 2017!!!!!! Tack för alla ovärderliga tips!
Av Sierra
5 dec. 2016 10:47
- Det är samma typ av speedboat som Satun Pakbara Speedbota och Bundhaya Speedboat använder med plats för ca 50 pers med bagage. Kradan och Kradang är olika stavningar på samma ö.

- Knepigt att länken ang Telaga Harbour ovan inte funkar men här har du den igen. http://telaga-terminal.com/lipe-langkawi-one-way.html
Ja, Dayang Bay Serviced Apartment ligger närmare Kuah än Telaga.

- Taxi kör på fasta priser och de finns både som minibuss och vanliga taxi. De finns utanför hamnen i Kuah så det skall inte vara något problem.
Av Evano
18 dec. 2016 02:08
Tack Sierra! Vi ska bo på Dayang Bay serviced appartments på Langkasi, vilken hamn skulle du föredra på Langkawi då, på resan från Lipe? Bara båt kvar att boka sen är det klappat och klart (nästan...) inför avresan 5/2 !!!!! :-)
Av Evano
7 mars 2017 19:11
Tack för alla tips i denna tråd! Kom hem för tre dagar sedan och har haft en helt fantastisk resa!!!!!! Det blev till och med bättre än vi tänkt oss!!! Känslan i bilen hem från flygplatsen efter 18,5 timmars flygning och tre timmar framför sig i bil utan sömn på 1,5 dygn var - nu ska här jobbas järnet så vi snart kan dra iväg igen!!!!!!