Lipe boka på plats?

Av Somchai
16 dec. 2014 13:50
Visningar: 315
Hej!
Skjuter här iväg mitt första inlägg.
Åker med familjen till Koh Lipe i mars och skulle vilja ha lite råd.
Vi landar i Thailand för 6 veckor på Lanta för att sedan luffa söderut om barnen (1 och 4 år) känns okej med det. På vägen tänkte vi känna på Kradan, Ngai, Muk och eventuellt Bulon Lee för att sedan avsluta med en lite längre vistelse på Lipe innan vi via Langkawi/Malaysia tar oss till Bali/Gili.

Min ursprungliga plan var att för 12 år sen ta mig till Tarutao och Lipe och i vissa forum säger man att jag nu är 12 år "för sent ute". Hur exploaterat är Lipe egentligen? Är det resehipsters som hävdar att det är förstört? Vad kan man jämföra med? Jag antar att det inte riktigt är Patong Beach men är det på Koh Lanta-nivå? Den minst utvecklade ön jag bott på är Koh Mak öster om Koh Chang för fem år sedan och det är nog ungefär så jag hoppas att Lipe kan vara.

Hur som helst ska vi dit och jag undrar lite grann om boende. Vi kommer inte att snåla men de priser jag sett är rätt styva för att vara Thailand. Är det värt att chansa på att hitta något på plats om vi åker i mitten av mars?
Det är svårt att bilda sig en riktig uppfattning om hur stor ön är. Om ettåringen får det svårt med värmen kan vi eventuellt behöva A/C men annars har vi inga krav.
Hur ser de på att ha två barn i samma rum? Vi kommer eventuellt att ha en resesäng till lilltjejen och låta 4-åringen sova i vår säng om det är möjligt men som det ser ut när det gäller onlinebokningar verkar inte det vara tillåtet.
Om jag fattat det rätt kan det också vara rätt hårda vindar på Pattaya vid den tiden. Stämmer det eller är det överdrivet?

Slutligen så undrar jag om någon har koll på öarna mellan Lanta och Lipe. Är det någon som har det lilla extra? Någon man ska undvika?

Tack på förhand.
Av Macho
16 dec. 2014 16:18
Hej.
Det borde inte vara några som helst problem att boka på plats i mitten på mars.
Det tar nog ca: 20-30 minuter att gå från öster till väster, och kanske max 15 minuter från söder till norr.

Med vänlig hälsning, Macho
Av Sierra
16 dec. 2014 16:47
Jag håller med Macho ang boende i mars.

Lipe är exploaterat men har fortfarande laid back atmosfär. Här kan du läsa min blogg om ön och de olika beacherna: http://www.reseguiden.se/forum/blogg/koh-lipe-beaches-men-forst-lite-historia-och-fakta-11010

Ang ert boende så funkar det ok på de flesta ställen med ett barn i er säng och en resesäng till det andra barnet.

Det är nordost monsun i mars vilket innebär att det kan vara windy på Sunrise medan det är lugnt på Pattaya som ligger i sydläge.

Bulon som ligger en tim med speedboat norr om Lipe på väg mot Lanta är Lipe's motsats. Där är det lugnet som härskar med ett tre resorter och ett antal backpacker boenden. Väl värt ett besök.