Legoland nästa vecka, tips efterlyses tacksamt.

Av Mirreli - Reseguiden.se
2 juli 2009 13:39
Visningar: 7032
Hejsan, vi skall bo på krypavstånd till Legoland under några dagar och undrar om det är något vi bör tänka på eller inte får missa. Skall sedan spendera en natt i Fredrikshamn och undrar om ni rekommenderar ngt utflyktsmål (förutom Skagen) som ligger på vägen från Billund.

Ser fram emot era svar!

Mvh Mirre
Av Mpc
2 juli 2009 15:03
vet inta vad som ni kan hitta på nära billunda men jag har ett förslag kör över till til fyn o till http://www.egeskov.dk/ tar någon timma men det är värt ett besök
Av Lipet
2 juli 2009 17:52
Nu tar jag för givet att ni har barn med er eftersom ni ska till Legoland ;o) Lite beror det på hur ni ska åka. I Vejle finns det ett center om natur, energi och miljö. Lite som Tom Tits i Södertälje efter vad jag förstår. Djurpark med safari finns i Givskud, finns även lekland, indianläger och husdjurspark där. I Jelling finns Danmark största gravhögar om ni är intresserade av historia.

I Horsens finns ett hantverks och industrimuseum. Silkeborg har ett färskvattenakvarium, där de har vänt på begreppet akvarium!
Domkyrkan i Viborg är kanske värd ett besök. I Randers finns en regnskog, i Lille Vildmose finns en naturpark med vildsvin, kronhjort, utter och kungsörn.

Svårt att rekommendera något då vi inte vet vad ni vill ha men Danmark kan erbjuda något för alla smakriktningar! Det er ett dejligt land! Där har de rätt i sina turistbroshyrer :o)
Av Nickeb
2 juli 2009 18:13
Att ha krypavstånd till parken har sina för och nackdelar, den stora nackdelen är väl att Billund i sig är aptråkigt, och det är relativt långt till närliggande städer, dessutom myyyycket turister när man ska äta osv. på kvällen, dom har ju numer öppnat ett badland, lalandia, och det är ju kanon.
dom gånger vi varit på Legoland har vi valt att bo i närliggande orter som Kolding och fredericia och kört till parken två dagar.

mina tips: Århus är najs, danmarks andra stad, värd ett stopp. (på vägen billund-f.hamn)

Ribe är också fint, Danmarks äldsta stad, gemytligt.

Citti i Flensburg -tanka drycker för resten av resan/sommaren/året..........
Av Mirreli - Reseguiden.se
3 juli 2009 08:18
Citerat från nickeb:
Att ha krypavstånd till parken har sina för och nackdelar, den stora nackdelen är väl att Billund i sig är aptråkigt, och det är relativt långt till närliggande städer, dessutom myyyycket turister när man ska äta osv. på kvällen, dom har ju numer öppnat ett badland, lalandia, och det är ju kanon.
dom gånger vi varit på Legoland har vi valt att bo i närliggande orter som Kolding och fredericia och kört till parken två dagar.

mina tips: Århus är najs, danmarks andra stad, värd ett stopp. (på vägen billund-f.hamn)

Ribe är också fint, Danmarks äldsta stad, gemytligt.

Citti i Flensburg -tanka drycker för resten av resan/sommaren/året..........
Hejsan!

Betvivlar inte det trista med att bo precis vid parken men det blev så av bekvämlighetskäl då vi har en kotte till på väg som gör mamma mindre mobil än vanligt;). Har hyrt bra standard på boendet så att man kan laga mat hemma då Danmark just nu är riktigt dyrt, och ännu dyrare runt Legoland kan jag tänkla mig... Ribe verkar vara kult tips, gillar kultur & historia.

Tack för era tips, verkar riktigt bra alla! Ja, vi har en pojk på 6 år och gillar natur, historia och barnsliga tilltåg :)

Simma lugnt//Mirre
Av Nickeb
3 juli 2009 17:55
Helt riktigt, det är bekvämligheten man får med att bo i Billund.

Ribe är fantastiskt vackert och mysigt, där finns några fina feriebyar som man kan bo i (lägenheter) någon natt om man vill det.

DK är just nu dyrt som knark, har dock hört att turismen kring Köpenhamn och H-ör sjunkit så drastiskt att vissa hotell och matställen lämnar svenskpriser vilket innebär 1sek=1dkk.
Tror inte läget är så i Ribe och framför allt inte runt Legoland, men erbjudanden och förhandlingsläge kan ju dyka up.........

I kolding finns Danmarks största utomhuslekplats, där finns även gott om genuina Danska restauranger.

Ha kul på er resa......