Las Terrenas,"vill veta "allt"

17 sep. 2014 00:45
Visningar: 1125
Landar i Santo Domingo 6mars och tänkte ta buss till Las Terrenas direkt,då jag tror att det stället passar mig bäst.
Kommer nog att boka 1-2veckor på ett boende via internet och sedan sondera terrängen för att hitta ett ställe som man känner att man skulle trivas på i två månader och som är prisvärt.
Ni som varit där,är det lätt att hitta billiga boenden på plats?
Jag vill bo relativt centralt så jag kan nå stranden,marknad/butiker/musikbarer på 5-10minuters promenad,och då helst ett boende med pentry.
Verkar vara billigare att bo nära vackra bonitastranden,men finns det matmarknader/musikställen/restauranger där?
Hatar att åka scotertaxi,hur lång tid tar det att promenera från Bonita till centum av Las Terrenas?
Vad kostar lokal frukt/grönsaker/fisk/ett vitt bröd?att mejeriprodukter är dyrt förutsätter jag.Finns det inhemska billiga restauranger?vad kostar en fiskmåltid/pizza på en hyfsad mellanklassrestaurang?
Är det lätt att skapa kontakter med befolkningen?
Älskar musik,finns det många små ställen att i all enkelhet ta en öl,lyssna och kanske dansa lite?
Intresserad av valarna som kommer i jan/feb,skogen,bergen vattenfallen,ridturer,fåglar,mm,någon som vill delge sina bästa/värsta
upplevelser i stort och smått?
Jättetacksam för alla som vill svara.
17 sep. 2014 16:56
har varit en hel del i Las Terrenas, men inte bott där. Bott i Samana ca 40min därifrån men åkte ofta till Playa Bonita och stränderna omkring Las Terrenas. det finns en del restauranger längs playa bonita, en normal måltid ligger runt 200 peso med dryck (ca 30kr) ett vitt bröd ca 10 pesos. människorna är snälla, men talar endast spanska. tar väl ca 15-20 min att gå där ifrån in till las terrenas mitt. 5 min på moppe.
kan rekommendera en finare restaurang strax utanför Terrenas som heter TamTam.
vattenfallet i El Limon är ett fint ställe att åka till.
Badställe med en av världens finaste stränder är Rincon.
Kör inga fordon på nätterna då Domenikanska Republiken är ett av dom få länder som saknar lag mot rattfylleri.

Åker Nov till Mars
Adios
18 sep. 2014 22:07
Tack så jättemycket för dina tips.Det sista lät ju inte så bra med rattfylleri,kan ju vara bra att vara på sin vakt även om man promenerar.
Om du eller någon annan vet om det brukar vara hyfsat lätt att fixa boende på plats får ni gärna komma med tips på det.På vissa resmål är nästan allt uppbokat ett år i förväg och det kan vara svårt att hitta något över huvud taget,hoppas det är lite lättare i DR.