Lanta, Lipe, Langkawi med mera

Av Safir80
15 okt. 2014 20:41
Visningar: 384
Vi är en barnfamilj som flyger till Thailand i början av mars. Vi flyger till Phuket eftersom de har direktflyg och sedan jobbar vi oss söderut mot Langkawi och efter tips här avslutar vi i Singapore. Vi klämmer in KL också, när vi ändå är där. Vem vet när vi har möjlighet att resa tillbaka!

Har tidigare fått bra tips i en annan tråd och tar nu tacksamt emot input på vår resplan, antal dagar på varje ställe osv, tycker ni det verkar rimligt? Vi har två små barn (3 och knappt 1 vid resan) och hoppas att denna resplan passar dem också. Det är sol och bad, lugn och ro vi är ute efter, vi har inte möjlighet att vara så äventyrliga denna gång.

Phuket 3 nätter. Exploaterat, det vet vi, men det blir två dagar här för att landa, vänja sig vid värmen och bli av med jetlag innan vi fortsätter. Har läst att Kata Beach är mest barnvänlig?

Koh Lanta 7 nätter

Koh Mok ELLER Koh Ngai
3 nätter - någon som rekommenderar det ena eller det andra? Stannar färjan mellan Lanta och Lipe på båda ställena? Är det lite same same eller skillnad?

Koh Lipe - 7 nätter

Lankawi - 5 nätter

KL - 2 nätter

Singapore
- 3 nätter

Vi åker i början på mars och kommer hem i början på april. Hur är havet denna tid på året, tänker på vågor, sjösjuka osv. Efter att ha läst runt här blir det nog färja och inte speedboat när vi förflyttar oss.

Är transporten mellan Lipe och Langkawi den enda vi måste förboka? (flygen Langkawi - KL - Singapore bokar vi också hemifrån)
Av Sierra
15 okt. 2014 22:53
Det är några år sedan jag var på Phuket men visst är Kata Beach barnvänligare än de andra populära beacherna. Karon är blåsigare och öppnare med mer vågor och Patong skall man undvika oavsett ålder.

Färjan, Tigerline Ferry, stannar vid både Ngai och Mook på routen mot Lipe och personligen föredrar jag Mook. http://tigerlinetravel.com/

Sjön börjar normalt bli lite oroligare den tid ni är i området jämfört med framför allt januari. Eftersom ni åker när den högsta peaken på säsongen har varit är det inget problem för er att boka transporter efterhand på de ställen ni befinner er. Fixa detta bara på den första dagen på varje ställe. Det är dock inte fel att boka Lipe - Langkawi online.
Av Safir80
30 okt. 2014 22:07
Har glömt att tacka dig för ditt snabba svar Sierra! Har nu bokat boende på Lipe och tittar då också på att boka båt Lipe - Langkawi. Ser att du i en annan tråd gett denna länk:
http://telaga-terminal.com/

Tigerline verkar ju köra ända ner till Langkawi men de verkar åka till ngt som heter Awana Pier. Är båtarna som åker till Telaga Terminal från ett annat bolag? Ligger i så fall dessa pirer långt från varandra och är den ena att föredra om man planerar att bo på Cenang eller Tengah Beach?

Det blir nog Ko Mook istället för Ngai och jag undrar över Charlie Beach Resort och Sivalai Resort. Sivalai verkar ju onekligen väldigt fint men ligger lite mer avsides, har jag rätt? Kan man anta att det händer lite mer och finns fler restauranger runt omkring Charlie Beach Resort? Någon som bott på Charlie Beach Resort och var det bra? Är det där båtarna kommer in?

Sista frågan för nu, när vi anländer till en ny ö, hur gör vi för att smidigast ta oss till vårt boende? Är det en god ide att be hotellen hämta oss eller är det lätt att få tag i en taxi/tuktuk el dyl som kör oss?

Stort tack!
Av Sierra
31 okt. 2014 07:59
Tigerline använde Awana Pier förra året. Nu åker de till/från Kuah Jetty, hamnen i Kuah Town som ligger knappt 30 min från Tengah och Cenang.

Telaga ligger ca 20 min från Cenang/Tengah och trafikeras av ett annat färjebolag.

Det är lite mer "liv" vid Farang Beach på Mook än på östra sidan vid Sivalai. Tigerline lägger till utanför Sawasdee Resort (granne med Charlies) vid Farang Beach och ni får åka longtail in till stranden. Longtailen kostar 50 THB/pers och betalas kontant till föraren.

Skall ni inte bo vid Farang Beach kan ni åka longtail eller moppetaxi med sidvagn till er resort.
Av Safir80
2 nov. 2014 10:48
Stort tack för ditt svar igen Sierra! Är de två färjebolagen likvärdiga vad gäller tex bekvämlighet, att vara i tid osv?
Av Sierra
2 nov. 2014 15:47
Ja, det kan man säga och det är ju en trip till sjöss på endast ca 90 min.