Långtidsboende i Spanien

Av Lindad
27 mars 2007 12:06
Visningar: 4257
Hej,
Jag undrar ifall det är någon som vet vart man skulle kunna vända sig för att få tag i boende i Spanien, under en längre tid?

Jag är lärarstuderande (i spanska) och ska i höst (ca v.48 - v.51) åka ned till valfritt spansktalande land och undersöka bl.a. hur skolorna ser ut. Men jag skulle behöva lite tips på var jag kan få tag på ett billigt boende eftersom jag aldrig varit i Spanien själv.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få, om någon vet någon som hyr ut lägenheter, hus etc. eller om det är någon som känner till någon organisation som förmedlar bostäder etc..

Jag vill ha alla tips jag kan få! Men helst i Spanien och ett önskemål är att det inte är alltför dyrt att hyra. Någon som vet något? Alla tips är bra tips!

Mvh
Linda
Av Mirreli - Reseguiden.se
28 mars 2007 10:51
Hej,

Vet inte riktigt vart i Spanien du skall men skickar dig delar från ett svar som tidigare publicerats då i samband med boende på Costa del Sol. Självklart gäller samma generella regler i hela Spanien som att det är billigare att söka på plats och att hyra från lokalbefolkningen. Om du har några andra specifika frågor hjälper jag gärna.

Hej, jag bodde i Fuengirola under närmare 4 år och flyttade tillbaka hem under 2004. Vet inte riktigt var jag skall börja för det finns tusen saker att berätta för den som vill flytta ner... Det finns två tidningar (gratis på plats båda två) som riktar sig mot svenskar som bor där, Sydkusten och Svenska Magasinet, du kan få massa av tips där, se http://www.svenskamagasinet.nu samt http://www.sydkusten.es/

Det finns svenskar som hyr ut boende men allmänt blir det mycket billigare om du hyr något en kortare tid först och sedan letar på plats. Allmänt är det även billigare att hyra av spanjorer, kolla runt i området, oftast skyltar de direkt på husen SE ALQUILA (hyres ut).
Av Lindad
8 apr. 2007 10:42
Tack... då ka jag kolla lite på de tidningarna.
Jag har bara planerat att vara där i de tre veckorna jag ska vara där genom skolan så för mig fungerar det jättebra att hyra av en svensk till att börja med! Eftersom jag inte varit i spanien så blir det ju betydligt krångligare för mig att komma på något bra. Men jag ska kolla med de tidningarna jag fått tips av dig på. Tusen tack!