Längre resa Sydost Asien, fråga om kontanter och kort.

2 okt. 2015 13:21
Visningar: 1010
Känner mig väldigt vilsen inom detta ämne. Planerar att resa runt i Thailand, Vietnam, Laos och Kambodja i början av 2016 i ca 5 månader men hur gör jag med mina pengar. Om vi säger att jag tar ut ett belopp var tredje dag och att det kostar 40 kr / uttag så blir det i längden väldigt mycket pengar. Går detta att undvika? Finns det bankomater i dessa länder som inte har några avgifter?
Av Tonim
2 okt. 2015 14:36
Hej!

Tror Ica banken inte tar ut någon avgift när man tar ut pengar utomlands..

Sen kan ett tips vara att ta ut lite större summor sällan.. Istället för mindre var tredje dag.

Sen vet jag inte hur de är med att bankomaterna tar ut en avgift.. Någon annan kanske har bättre koll på de.
Av Mipec
2 okt. 2015 15:55
ICA-banken, Santander och COOP har kort där du inte behöver betala varken valutapåslag eller uttagsavgift. I Thailand tar den lokala banken 180THB i avgift per uttag.

http://www.prisjakt.nu/kreditkort.php

ICA-banken har den bästa Allt-i-ett-lösningen med bonus på alla inköp, kredit när du använder kortet för att handla. Men hos dom tillkommer en månadsavgift. (Använder man det kortet konsekvent får man snabbt tillbaka avgiften i form av bonus som man kan använda hos ICA-handlaren)
Av Hille2
2 okt. 2015 19:33
Jag har alltid rekommenderat ICA mastercard och har använt det kortet på mina resor i många år. Inget valutapåslag och ingen uttagsavgift. Tyvärr så fick jag stora problem på min sista resa Vietnam/Thailand då kortet (främst i Vietnam) sällan fungerade. Som tur var hade jag ett VISAkort från Nordea med mig som reserv. Det trista med det var uttagsavgiften på 40 SEK samt att de även hade ett växlingspåslag på uttaget. Det blev dyrt alltså.
En annan nackdel med ICA:s mastercard är att man bara får ta ut 5000 SEK åt gången och max 15000 inom en fyradagarsperiod. Själv gör jag inte av med så mycket pengar men det kan vara värt att ha det i åtanke.
3 okt. 2015 15:40
Åkte runt i Malaysia, Singapore, Bali och Hongkong för några år sen och växlade några hundra av varje valuta här hemma. Sen använde vi ICA-kort i bankomat när vi behövde fylla på kassan. När vi kom till ett nytt land växlade vi överblivna kontanter till det ny landets valuta på något växlingskontor. Fungerade kanon. Glöm bara inte att öppna kontokortet för användning utomlands! Har senare skaffat ett Norwegian-kort som har samma avgiftsfria uttag och dessutom är kostnadsfritt. Lycklig resa.