Landar på Suvarnabhumi: när våga boka vidare flyg till Koh Samui m. Air Asia?

Av Albinae
31 jan. 2015 21:28
Visningar: 591
Hej! Vi landar på Suvarnabhumi 22/12 -15 kl. 12.10 m. Quatar Airways, ska sen vidare ner till Koh Samui. Vågar vi boka flyg m.Air Asia som avgår 14.25? För kort tid emellan? Hur lång tid tar det att åka m. buss vidare till DonMuang, ca 45 min? Och hur långt innan bör man checka in där?
Nästa flyg går 18,00, landar då 19.10. Har tidigare läst här på RG att sista färjan går kl .19 till KS. Taxi Sura Thani- färjelägret tar väl ca 45 min . också, tror jag att jag läste här någonstans. Är det klokare att bo över en natt i Bangkok, och resa vidare morgonen därpå?
Sen undrar jag: efter Koh Samui ska vi till Kuala Lumpur några nätter innan vi reser hem igen. Är flyg från Surat Thani m. Air Asia kl.13 ( verkar bara gå en tur per dag) det enklaste och snabbaste? Hoppas någon kan svara! Tänkte boka inrikesflyg snart så allt är klart, så att man bara kan börja längta!!:)) Tack på förhand!
Av Albinae
1 feb. 2015 11:14
Så kort sagt: räcker 2 timmar och 25 min mellan flighterna? Landar på Suvarnabhumi 22/12 kl.12.10 och nästa flight ner till Koh Samui avgår från Don Muang kl. 14.35. Kanske väl optimistiskt?! Hoppas någon kan ge råd!:)// Albina
Av Sierra
1 feb. 2015 12:01
Gratis bussen till Don Mueang tar 50 min och taxi tar ca 45 min. AirAsia stänger checkin 45 min före departure, dvs 13:50. Du skall passera immigration på Suvarnabhumi och hämta ut ditt bagage. Om din inkommande flight är i tid bör det gå. Det kan vara listigt för dig att ta taxi i stället för att vänta på att bussen skall gå.....

Läs här vad som gäller ang gratis bussen:
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/hur-tar-man-sig-mellan-flygplatserna-i-bangkok-29510

Ja, AirAsia från Surat Thani till KL är bra och billigt.

Ännu bättre är att flyga med Firefly från Samui direkt till Subang Airport i KL. Subang ligger närmare KL centrum än KLIA. De har en flight måndag, onsdag, fredag och söndag med departure 15:00. http://www.fireflyz.com.my/
Av Albinae
1 feb. 2015 12:28
Tusen tack Sierra!:) Då ska vi fundera, det kan bli "tight" att hinna med 14.35- flyget då.. Nästa flyg går 18.00, men då lär vi nog inte hinna ut till Koh Samui? Sista färja går 19.00? Kollat NOK och Thai Smile också men de är ju dyrare.. Blir nog en natt i BKK..
Ska kolla upp Firefly också!
Mvh Albina
Av Albinae
1 feb. 2015 12:36
Förresten, glömde fråga; hur lång tid kan man förvänta sig att det tar på Suvarnabhumi från det att man landat, gått genom pass/ immigration, fått ut väskor? Någon uppfattning om de är snabba eller inte? En halv timme, en timme? //Albina
Av Sierra
1 feb. 2015 22:30
Omöjligt att ge ett svar på tidsåtgång ang immigration och bagage på Suvarnabhumi.

Varför inte flyga direkt till Samui från Suvarnabhumi med Bangkok Airways eller Thai Airways? Det kanske inte blir så mycket dyrare om du slipper lägga en hotellnatt i Bangkok.

Flyger du dessutom med Bangkok Airways kan du checka in ditt bagage hela vägen till Samui då Qatar Airways har ett "Codeshare agreements" med bolaget. Du slipper dessutom passera immigration på Suvarnabhumi. passformaliteterna fixas i så fall på samui Airport. Visa även den bokningen när du checkar in för Qatars flight.

http://www.bangkokair.com/eng
Av Albinae
3 feb. 2015 15:08
Tack än en gång Sierra för bra och utförligt svar!!:)) Är så tacksam för att du och andra tar er tid att svara. Ska absolut kolla upp och överväga dina förslag. Kanon!
Mvh Albina