Landar i NYC 8h före min vän, vad hittar jag på?

8 feb. 2016 10:37
Visningar: 62
Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan hitta på själv i New York innan min vän landar.
Jag landar vid 12-tiden och hon landar vid 20-tiden.

Vi har bokat hostel på "New York Hostel: Budget Inn" på E 34th St. Tänkte för smidighetens skull ta taxi från JFK till vårt boende, kan jag "räkna med" att vara där vid 14-tiden? Tänkte sedan gå och köpa mig ett tunnelbanekort, då kan jag väl bäst köpa ett 7 dagars kort? (vi är där tis-sön). Var köper jag ett tunnelbanekort smidigast, är det bara att gå ner vid vilken station som helst eller går jag någon särskild stans för det?

Så, vad har ni för tips till mig under de timmar jag är själv?
Av Peter_o
8 feb. 2016 11:54
Nästan alla tunnelbanenedgångar har automat för Metrocard. De saknas ibland på de mindre uppgångarna men finns alltid vid huvudnedgången på stationen.
Visst ska du köpa ett 7-dagars även om du så kort tid. Speciellt om det är nu vintertid du åker. Är det framåt vår så vill man nog gå rätt mycket, så då kan varianten med Pay-Per-Ride användas. Du sätter in $10 på kortet och fyller på när de tar slut. Obs att det är "time" du ska välja för att få denna typ av kort.

Ditt hotell ligger vid 3e avenun, och på den sidan av Manhattan är det nog inte så mycket spännande saker. FN-skappan uppe vid 42a gatan måste man ju st om det så bara är för att kolla in Carl Fredrik Reuterswärds Non-violencerevolver (och Hammarskiölds väska). De är utanför huset, men gå gärna in i hallen.

Annars kan du ta buss M34 bort mot mera turistiska områden (Metrocard gäller men jag tror att de har ett försök på just M34 med att du skaffar dig en gratisbiljett vid hållplatsen. Sedan kan du gå på via godtycklig dörr, annars är det förardörren som gäller).

Om du åker bussen till 6e avenyn (heter även Avenu of the Americanas) så kan du gå den uppåt till varuhuset Macy's, eller ända upp till Times Square. Till Times Square återvänder ni till på kvällstid.

/PeterO
Av Peter_o
8 feb. 2016 12:42
Citerat från Peter_o:

Visst ska du köpa ett 7-dagars även om du så kort tid. Speciellt om det är nu vintertid du åker. Är det framåt vår så vill man nog gå rätt mycket, så då kan varianten med Pay-Per-Ride användas. Du sätter in $10 på kortet och fyller på när de tar slut. Obs att det är "time" du ska välja för att få denna typ av kort. <-Obs! Fel
Hoppsan! Det blev fel då jag sköt in en mening. Det är då du ska ha ett 7-dagarskort du ska vara uppmärksam på att välja TIME under köpet.

/PeterO
8 feb. 2016 20:15
Citerat från Saralinneabergstrom:
Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan hitta på själv i New York innan min vän landar.
Jag landar vid 12-tiden och hon landar vid 20-tiden.

Vi har bokat hostel på "New York Hostel: Budget Inn" på E 34th St. Tänkte för smidighetens skull ta taxi från JFK till vårt boende, kan jag "räkna med" att vara där vid 14-tiden? Tänkte sedan gå och köpa mig ett tunnelbanekort, då kan jag väl bäst köpa ett 7 dagars kort? (vi är där tis-sön). Var köper jag ett tunnelbanekort smidigast, är det bara att gå ner vid vilken station som helst eller går jag någon särskild stans för det?

Så, vad har ni för tips till mig under de timmar jag är själv?
Det är lite väl optimistiskt att räkna med att vara på Manhattan redan klockan 14 om du landar 12. Har du flyt och det inte är kö genom immigration så kan det gå hyfsat snabbt, men det kan också ta en timme eller mer om du har otur. Sedan leta rätt på bagage och ut till taxin, där det ibland också är kö.

Vid den tiden är det vanligvis inte jättemycket trafik in till Manhattan, så det kan gå hyfsat snabbt, men räkna med 45 min, vilket kan bli det dubbla om det har varit en luncholycka på vägen.

Tunnelbanekort kan du köpa vid de flesta tunnelbanenedgångar som du fått tips om ovan.

Vad du ska göra medan du väntar, det beror helt på vad du gillar, vad du vill vänta med att se till din vän anländer, och om du har varit i NY innan. Jag skulle tipsa om att ta dig till Macy´s på 34th mellan 6th och 7th Ave. Gillar man shopping så kan man lätt slå ihjäl ganska många timmar där. :) Närbeläget finns också Manhattan mall och en massa andra roliga affärer, så det är bara att njuta!
10 feb. 2016 12:59
Jag instämmer med tidigare svar! Ibland har jag varit inne på Manhattan 1,5 timme efter att jag landat och ibland har det tagit 4 timmar. Det beror bl.a. på hur många flyg som landar samtidigt som ditt (vilket avgör kön till immigrations) och hur trafiken in till Manhattan ser ut, vilket i lunchruschen kan vara mycket. Jag skulle räkna med att vara framme ca 15 och din vän ca 22 (landar ofta kl 20 och då är det mycket mindre köer och trafik).

Eftersom du bor på 34th street skulle jag promenera längst med 34th street mot west side förbi Empire State Building och gå in till Macy's, äta middag på bottenplan och sedan gå upp mot Times Square som ligger ca 5 minuter ifrån (om det är din första gång). Macy's och butikerna på 34th street tar ett par timmar och Times Square likaså, sätt dig på Ruby Red Stairs och bara kolla ut på Times Square och människorna.
10 feb. 2016 13:24
Citerat från Peter_o:

Annars kan du ta buss M34 bort mot mera turistiska områden (Metrocard gäller men jag tror att de har ett försök på just M34 med att du skaffar dig en gratisbiljett vid hållplatsen. Sedan kan du gå på via godtycklig dörr, annars är det förardörren som gäller).

/PeterO
Även på M85 (?) som går genom CP vid Metropolitan kräver att man löst denna biljett i automaten på hållplatsen trots metrokort. Just på denna sträcka blev det kontroll och de som inte hade denna biljett fick kliva av - vad som hände sedan vet jag inte.