Läget i Egypten nu?

8 apr. 2013 18:23
Visningar: 1419
Någon som vet hur läget är i Egypten nu, i hurghada?

Hade tänkt åka nu i maj, är de att rekommendera? hört att de ska va inbördeskrig?

Kan man gå utanför hotellet tro? vi vill ju se pyramider och göra lite utflykter trots att vi bor på all inklusive isf.
Av Kboggio
8 apr. 2013 18:32
Det är ingen fara alls i Egypten speciellt inte i Hurghada, jag var där för några veckor sedan. Alla bilder man sett på nyheterna är månader gamla och hände dessutom i Kairo. Svensk media får alltid allting att se värre ut än vad det är. Allt är jätte bra och jätte lugnt något sådant blir man inte störd av. Det man blir störd av är väl i så fall försäljarna som är förjävliga.. Annars är det jätte fint :)
Av Emh87
8 apr. 2013 18:41
Kom hem för ca 3 veckor sen. Jag undrade samma sak men det var lugnt. Men om det är oroligt så tar ibland guiderna andra rutter etc om ni tänkt åka till exempelvis Kairo.
Men instämmer med föregående skrivare; gå ändå inte utanför hotellet, araberna på gatan är så jobbiga så det finns inte. Turkarna framstår som akademiker jämfört med gatuförsäljarna i Hurghada.

PS. Se också upp för ryssar på hotellet. Jobbiga? Check.
8 apr. 2013 20:07
Min kompis var i Sharm el S. förra veckan å dom hade rekommenderats att inte lämna hotellet pga. inbördeskrig/oroligheter...

Okej, någon som har massa bra tips på saker To Do i hurghada? älskar äventyr och dykning, vill se pyramider, laguner eller va som helst spännande?! :D
Av Krezz
8 apr. 2013 20:16
PM'a mig Snuffsen så skall du få lite tips om Egypten och Hurghada :-)
8 apr. 2013 21:31
Citerat från krezz:
PM'a mig Snuffsen så skall du få lite tips om Egypten och Hurghada :-)
Jag tycker nog att man ska skriva öppet här om man har goda tips att ge till andra som vill ha det och som tråden lyder.
Det kan finnas fler som vill ha tips här om Hurghada även om inte alla gillar det.
Mitt tips är att det var trevligt när man hade en egyptisk vän som gick med oss annars var det odrägligt jobbigt med försäljare, överfyllt med högljudda ryssar som beter sig illa åt.

Annars var det trevligt då vi flög med Egypt Air till och från Kairo och tittade på allt där och bodde mitt i Nilen.
Skulle hellre åka till annat ställe än Hurghada om jag fick tipsa men Kairo är läckert.

(Däremot tycker i alla fall jag att du kan dina påhopp om Antee på pm istället till den du vill prata med detta om!)

Mvh Eva
Av Kboggio
8 apr. 2013 23:21
Det finns många som går runt och säljer tex båtturer och så vidare, många som säljer dyk och snorklingsturer med. Det var verkligen värt att åka ut och i vattnet. Det är ju inga pyramider i Hurghada så du får ta bussturer då tror jag. Något annat du kan göra är att åka ut i Sahara och se om du kan hitta någon som har kontakter i en beduin by, alltså sandfolket. Vi fick möjligheten att åka och se en sådan, då de klarar sig på bara saker som finns i öknen var det en rätt unik upplevelse. Vi såg utsiktsplatser där man kunde se synvillor av vatten och klättrade upp på stora Sandberg som man också ser väldigt bra när man flyger över Egypten. :)
8 apr. 2013 23:43
Citerat från krezz:
Och det är helt sant vad Krezz skriver. Jag tar honom inte på allvar. Varför? Tja... läs inlägget här ovan så förstår ni.
Den enda du tar på allvar är dig själv så att jag inte finns med på din lista är ju inte så konstigt för det finns ju bara ett namn på den och det är ditt eget!

Och du behöver inte rekommendera det du själv inte gillar MEN det vore väldigt hänsynsfullt om du undvek att svara på frågan "Vad skall vi göra i Hurghada?" med "Åk inte dit!"

Fattar man inte frågan så skall man nog avstå från att svara!
Om det är så att man inte kan gå utanför hotellet så ska man kanske inte åka till ett sådant ställe! Trådskaparen vill ju göra utflykter och se lite utanför hotellet..
Man kanske i så fall ska vänta med att åka just dit.
Annars skriver UD följande om Egypten just nu:
Egypten

Med anledning av säkerhetsläget på norra Sinai-halvön avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke nödvändiga resor norr om den väg som går mellan Suez och Taba, inklusive resor längs med vägen. Städerna Suez och Taba samt flygplatsen i Taba omfattas dock ej av avrådan.

Ursprungligt beslut om avrådan togs den 10 augusti 2012. Avrådan gäller tills vidare.

Mvh Eva
10 apr. 2013 15:31
Jag har inte varit i Egypten på några år så den första frågan kan jag inte svara på. Däremot kan jag rekommendera en utflykt som jag gjorde när jag var i Egypten (och bodde nära Hurghada). VI åkte till Luxor över en dag och såg de gamla gravarna där och fick även åka båt på Nilen. Det ligger ju en bit bort så vi fick gå upp typ 4 på morgonen eller nåt men det var det värt! Hotellet hade arrangerat turen så att man tog en buss från hotellet och var borta hela dan och kom sedan hem sent på kvällen. Du kan ju kolla med ditt hotell om de arrangerar liknande resor.
Jag håller även med de andra om att försäljarna är väldigt jobbiga. Dessutom är männen väldigt påträngande om man är kvinna! Så det var ett stort minus för mig.
Av Marulk
21 apr. 2013 19:31
just hemkommen från ännu en fantastisk resa till Röda Havet (Egypten).
som turist märker man inte av oroligheterna i Kairo och Alexandria, om du inte är just där o turistar försås.
vår resa gick till Marsa Alam, ca 20-30mil söder om Hurghada.
Att välja utflykt till Kairo från Hurghada ska du nog kontrollera med resebolaget om de gör dessa utflykter, beroende på om det är oroligt i Kairo just då kanske utflykterna är inställda.
från Hurghada går det dagsutflykter till Luxor. kanske ett bättre alternativ. tänk på att det i maj är mycket hett. en utflykt kan därför vara ganska påfrestande. Jag skulle istället rekommendera utflykter till havs och uppleva det fantastiska havslivet under ytan.
Vår resa denna gång blev det dock inte lika mycket snorkling som tidigare pga av vårvindar friska. men hotellet är mycket bra, god mat och trevlig serviceminded personal
sammanfattningsvis = nöjd med vår 9e resa till detta land.