L.A - L.V - S.F, 11 dagar Tips boenden, aktiviteter, tid per ort Los Angeles Las Vegas San Francisco i maj

28 mars 2016 11:36
Visningar: 1073
Hejsan,
Börjar med att tacka för era svar, de uppskattas :)

Vi kommer i början på maj åka till Kalifonien under 13 dagar. Vi landar i Los Angeles och flyger hem från San Francisco. Vi har med andra ord 11 dagar att leka med då första och sista dagarna är bundna till L.A & S.F
Det vi bokat är 4 första nätterna i Los Angeles och sen 3 nätter efter det i Las Vegas men båda boendena är avbokningsbara. Tanken är också att ha bil under hela vistelsen.

1. Hur hade ni lagt upp dessa dagar? Var mellan de stora städerna hade ni lagt era stopp?

2. Hotell har blivit väldigt dyrt i USA, har någon tips på billigare alternativ än Hotels.com? Exempelvis någon bra kjedja som inte finns med där som har vettiga priser men samtidigt helt, rent och fräscht.

3. Aktiviteter? Vad får vi inte missa? Hade gärna gått på någon sportaktivitet men har dålig koll på vilka sporter som har sässong i maj samt hur man kan få tag på biljetter.

4. Sevärdigheter? Vi hade tänkt lägga en dag till Grand Canyon och har även funderat på Yosemite eller Monterey.

5. Shopping, har hört att där ska ligga en stor outlet utanför Las Vegas är detta att rekommendera eller finns där något bättre under vår rutt?

Som sagt, tacksam för svar
MVH
V & U
28 mars 2016 11:47
Jag gillar verkligen Kaliforniens inland, dvs Death Valley, Yosemite, Boodie Gost town osv och skulle fokusera där.
Är ingen vän av L.A. men vet ju att det finns de som tycker annorlunda.
H1 är ok men inte världsomvälvande vackert. Som sagt inlandsvägen är vackrare enligt mig.

S.F. däremot är en fantastisk stad, minst 3 övernattningar där.

Las Vegas är häftigt och motbjudande på samma gång, jag hade inte stannat mer än 1 eller max 2 nätter där.

Grand Canyon är ju förstås fantastiskt, men det finns ju massor av andra nationalparker också som är värda ett besök.

Läs gärna om min Kalifornien-resa här för mer tips:
http://4000mil.se/index.php/new-york-och-kalifornien/
Av Birgere
28 mars 2016 11:56
Citerat från Ullihall:
1. Hur hade ni lagt upp dessa dagar? Var mellan de stora städerna hade ni lagt era stopp?
hundratals tips på forumet
2. Hotell har blivit väldigt dyrt i USA, har någon tips på billigare alternativ än Hotels.com? Exempelvis någon bra kjedja som inte finns med där som har vettiga priser men samtidigt helt, rent och fräscht.
Testa Hotwire för att hitta riktigt bra priser på bra hotell
3. Aktiviteter? Vad får vi inte missa? Hade gärna gått på någon sportaktivitet men har dålig koll på vilka sporter som har sässong i maj samt hur man kan få tag på biljetter.
I princip allt utom Am Fotboll kör i Maj. Gå in på resp sports hemsida så hitta du länkar till hur man köper biljetter
4. Sevärdigheter? Vi hade tänkt lägga en dag till Grand Canyon och har även funderat på Yosemite eller Monterey.
Då ni har så kort tid gäller det att välja bort istf att välja. Allt är fantastiskt att se o uppleva
5. Shopping, har hört att där ska ligga en stor outlet utanför Las Vegas är detta att rekommendera eller finns där något bättre under vår rutt?
Kan vara en bra dagsaktivitet i Vegas.
28 mars 2016 18:26
Citerat från Gunillad:

Läs gärna om min Kalifornien-resa här för mer tips:
http://4000mil.se/index.php/new-york-och-kalifornien/
Tack för dina svar.
Mycket intressant läsning i din resedagbok. Du är en mycket duktig skribent

Yosemite låter fantastiskt fint, men min fru är gravid (dock iallafall änsålänge väldigt rörlig) hon kan således inte gå på några jättevandringar. Är det värt att åka dit ändå?
Av Hawaii
28 mars 2016 19:21
Naturen i Yosemite kan man ju uppskatta och njuta av även om man inte går på en vandring.
Men med totalt 11 dagar och 4 n. i LA och 3 n. i LV har ni ju väldigt begränsat med tid. Knappast tid för GC om ni också vill tillbringa tid i SF. Som Birgere nämnde ovan - nog lämpligast att fundera på vad ni vill välja bort i stället för att fundera på vad ni vill lägga till.
28 mars 2016 19:51
Citerat från Hawaii:

Men med totalt 11 dagar och 4 n. i LA och 3 n. i LV har ni ju väldigt begränsat med tid. Knappast tid för GC om ni också vill tillbringa tid i SF.
Hej & Tack för svar,

Ser att jag kanske inte varit allt för tydlig :) Tanken med Grand Canyon är att vi bor i Las Vegas men spenderar en av dagarna till Grand Canyon.
Denna utflykt kommer således inte ta någon extra dag.

Efter tipsen åvan tror jag att vi utöver detta kör 3 nätter i SF och har därmed en natt över att spendera någonstanns på vägen mellan LV & SF
Av Birgere
28 mars 2016 20:01
Citerat från Ullihall:
Citerat från Hawaii:

Men med totalt 11 dagar och 4 n. i LA och 3 n. i LV har ni ju väldigt begränsat med tid. Knappast tid för GC om ni också vill tillbringa tid i SF.
Hej & Tack för svar,

Ser att jag kanske inte varit allt för tydlig :) Tanken med Grand Canyon är att vi bor i Las Vegas men spenderar en av dagarna till Grand Canyon.
Denna utflykt kommer således inte ta någon extra dag.

Efter tipsen åvan tror jag att vi utöver detta kör 3 nätter i SF och har därmed en natt över att spendera någonstanns på vägen mellan LV & SF
Kasst upplägg, kör istället direkt LA-GC.
28 mars 2016 21:27
Tack för dina svar.
Mycket intressant läsning i din resedagbok. Du är en mycket duktig skribent

Yosemite låter fantastiskt fint, men min fru är gravid (dock iallafall änsålänge väldigt rörlig) hon kan således inte gå på några jättevandringar. Är det värt att åka dit ändå?
Eftersom det är USA finns det stora möjligheter att uppleva parken utan att lämna bilen. :-)
Finns ett antal view-points man kan åka till.
Merparten av besökarna går inte särskilt långt.
28 mars 2016 23:30
Ni når West rim från LV, har aldrig varit där, men det är ju inte det riktiga GC. Vi som svarar här vet vad som krävs så lyssna på experter som Birgere, sen kan du strunta i dem men då är ju själva frågandet onödigt för svaren finns ju i mängder av trådar.
På 2 veckor kan man på ett vettigt sätt göra LA- Sierra Nevada- SF thats it!!
Det är så billigt att flyga så ta LV nästa resa och gör en loop runt Bryce Canyon- North Rim- Page - South rim- LV. Se där har du 2 fulla veckor till nästa resa.
Med 2 olika resor i 4 veckor kommer ni att uppleva mer på ett betydligt behagligare sätt än de som kör kust till kust på samma tid.

Om ni nu absolut vill till GC kör från LA-Williams som är ca 700km och med trafiken i LA kan det ta 2 timmar eller mer att köra de första 10 milen, då har ni 60 mil kvar som kanske tar 7-8 timmar + 2 raster på sammanlagt 1½ timme så är ni uppe i 11 timmar, så startar ni kl 8 når ni Williams tidigast kl 19. Nu är ni säkert väldigt trötta men Williams är en mysig småstad att gå runt i så passa på. Dagen efter har ni bara en timme upp till South Rim och kan kolla på när ångtågen kör upp dit eller åka med själv.
Jag skulle lägga en heldag där så då blir det en övernattning till där eller i Williams innan ni kan dra västerut.
Ni har nu 350km kvar till LV så med stopp vid Hoover dam och kanske West rim så har hela dagen gått innan ni är framme i LV där ni får bestämma vad ni ska lägga de resterande nätterna, för med 4 i LA, och 2 i närheten av GC så har ni efter en natt i LV och minst 2 resdagar till SF så har ni varken tid för en till natt i LV eller någon djupare utflykt i DV eller Sierra Nevada om ni vill ha 3 dagar i SF som är i minsta laget.
Visst kan ni ta 3 nätter i LV men då får ni strunta i SF och bara flyga hem därifrån.
Geografin kan man inte göra något åt, transporterna tar den tid de tar om man inte flyger emellan, men då missar man ju hela grejen.......

Det är erat beslut hur ni vill resa, jag skriver bara hur verkligheten ser ut, sedan har naturligtvis folk kört denna rutt på era dagar, men vad är det för semester?
Eller vad tycker ni som stressat runt för att pricka av många ställen på kort tid? Så många här som skriver de ska göra denna rutt på 2 veckor men man hör inte mycket av hur de tyckte det fungerade och hur trötta de var när de kom tillbaka till Sverige........
29 mars 2016 09:40
Citerat från Brycecanyon:

Geografin kan man inte göra något åt, transporterna tar den tid de tar om man inte flyger emellan, men då missar man ju hela grejen.......
Haha, va? Kan inte ni i denna tråd lösa den?
Nä det har du helt klart rätt i. Det är lätt att sitta hemma och titta på en karta och inte riktigt förstå hur långa avstånden är. Sen om man använder sig av kartfunktioner och hur lång tid det ska ta så tar det klart inte hänsyn till trafiken.

Vi får helt enkelt skippa Grand Canyon, dock vill jag inte skippa Vegas. Men får troligen ta bort en dag i Los Angeles. Men jag läste om något som heter Red Rock Canyon National Coservation Area som ska ligga 24 km från Strippen och vara väl värt ett besök. Någon av er som varit där?

Denna förändring resulterar i att vi har 5 dagar på oss från dess att vi lämnar Las Vegas tills vi ska flyga hem. Då tänker jag mig en övernattning på vägen och sen 4 i San Fran.