Diskussioner: Tips & råd om Kuba
Här kan du ställa frågor inför resan, diskutera och utbyta erfarenheter med andra resenärer.
Visum Kuba Handläggningstid Kubanska ambassaden?
Kuba
Luucs,
10 feb. 2017
Senaste svar av Ponki
för 6 år sedan
Hej! Är det någon som har erfarenhet av att söka visum på den Kubanska ambassaden i Stockholm? Hur lång var handläggningstiden i sådant fall?
Får man det direkt i handen eller skickas det hem i brevlådan efter några dagar?
Har försökt mejla och ringa ambassaden men inte fått något svar. EJ ...
Vilka valutor gäller
Kuba
Pn19,
5 nov. 2019
Senaste svar av Landl
för 6 år sedan
Skall åka till Kuba i december.
Vilka valutor skall jag växla till och är det bättre att växla här hemma eller på flygplatsen?
Någon som kan hjälpa mig?
/Peter
USA till Kuba
Kuba
Oliviaaah,
12 sep. 2017
Senaste svar av Oliviaaah
för 6 år sedan
Hej!
Jag ska åka till miami i vinter och tänkte därefter åka till kuba. Nu när jag ska boka biljetterna står det att man behöver en av de 12 anledningarna att åka dit. Gäller detta även svenska turister?? för jag kan inte gå vidare i bokningen om jag inte väljer en anledning och vet inte isf ...
Visum Air Canada
Kuba
Drdre,
8 mars 2018
Senaste svar av Salko
för 8 år sedan
Hej!
Jag och min flickvän reser till Kuba om tre veckor med Air Canada. Vi reser till Havanna via Toronto. Vi har läst runt en del och enligt de flesta källor så ingår turistkortet/visat i resan när man reser med Air Canada och vi kommer få dessa ombord på planet från Toronto. Är det någon som ...
Erfarenhet av rundresa?
Kuba
Katarina29,
25 apr. 2017
Senaste svar av Tintani
för 8 år sedan
Hej alla!
Funderar på 2 veckor på Kuba nästa år. Är lite knarriga i knäna gubben och jag så med tanke på att det är långt bort så tänker vi för en gångs skulle åka charter. Nån annan knarrig som har erfarenhet och ev kan rekommendera bolag och resa så är jag glad och tacksam.
Lev väl!
Resa med barn på Kuba?
Kuba
Asahoc,
24 jan. 2016
Senaste svar av Shsvensson
för 9 år sedan
Vi tänkte resa med våra tre barn (8, 12 och 14 år) på Kuba, och undrar om någon här har erfarenhet av det? Jag och min man reste runt på Kuba 1998 - vilket var fantastiskt! - men undrar om det funkar för en familj på fem personer att hitta boende, taxi etc? Vi vill helst undvika hotellkomplex i ...
Visum till Kuba
Kuba
Perxr,
20 jan. 2017
Senaste svar av Soller
för 9 år sedan
Har lite smått panik just nu.
Jag har en resa till Kuba inbokad i början av Februari med mellanlandning i Florida(USA), med reguljärflyg. Min vän fixade sitt turistkort (visum) på den Kubanska ambassaden i Stockholm. När jag nu försökte göra samma sak fick jag svaret att de inte får utfärda ...
Valuta och bankkort
Kuba
Joakimn,
13 dec. 2016
Senaste svar av Z1
för 9 år sedan
Hej igen.
Alla Kuba kunnare.
Hämta ut pengar i Bankomat. Undrar vilka kort som går i automaterna?
Läste att Amerikanska kort inte gick..otydlig då de flesta just är amerkanska..
Men så på en annan sida läste jag att Mastercard inte går men visa kort går??
Så gärna en förtydning..vilka kort går. ...
Kuba: VISA-kort, kontanter, resecheckar eller vad!?
Kuba
Sofianor,
8 jan. 2008
Senaste svar av Robbowan
för 10 år sedan
Hej!
Åker till Kuba i februari och undrar hur tusan jag ska göra med pengar!? Har ett VISA-kort men har hört att det är svårt att utnyttja utanför Havanna och Varadero och att det dessutom läggs på en avgift på 10-12 procent av uttaget. Dessutom är det ju gisslet med bankkort som avmagnetiseras ...
Hur tar man sej lämpligast mellan Kuba och Jamaica?
Kuba
Eval61,
1 jan. 2016
Senaste svar av Hawaii
för 10 år sedan
Funderar på en resa till Kuba men skulle även vilja till Jamaica. Hur tar man sej snabbast och lämpligast däremellan? Gapar man efter förmycket om man vill hinna bägge öarna på dryga två veckor?
Pengar på Kuba
Kuba
Aliz,
14 nov. 2015
Senaste svar av Neria
för 10 år sedan
Åker till Kuba i 4 v i mars 2016. Kommer att åka runt på västra delen av ön. Ev Cayo Largo också (någon som varit där och har bra tips kanske på boende och färdsätt dit....?).
Kanske någon har andra värdefulla tips på ställen att besöka, vi är mest ute efter att slappa och inte för mycket historia, ...
Skippa hotellen och bo på Casa Particular. 3st C.P tips här!!
Kuba
Jipan,
1 juli 2013
Senaste svar av Jipan
för 12 år sedan
Jag har läst en del inlägg här om folk som frågar om hotell på Kuba..
Det finns ingen anledning att boka hotell då det finns mängder av Casa Particulares på Kuba. Ett annat + är att ni inte behöver binda upp er utan kan ta 2 nätter här och 3 nätter där.
Vad är Casa Particulare?
Det är ...
Kuba mes Salsa
Kuba
Eureka63,
15 juli 2013
Senaste svar av Sjoberga
för 12 år sedan
Hej Gott Folk.
Planerar en resa till Kuba i slutet av Okt med en Salsakurs under 2 veckor. Jag kom i kontakt med Spraschecafé som har konceptet BailaCuba med Salsa och boende för 899 euro excklusivt flygbilljett.
Jag blev avrådd fr en resebyrå att ta det pga att man är ensam. Själva resebyrån ...
Lakan
Kuba
Susabel,
23 nov. 2012
Senaste svar av Susabel
för 13 år sedan
Hej alla kubafantaster!
jag ska åka till Kuba om 3 veckor och kommer bo mycket i olika Casa Particulares.
Min fråga är, lakan och sånt. Finns det relativt fräscha i husen man bor i eller rekommenderar ni att man tar med sig egna hemifrån?
Tack på förhand,
Susabel
Kuba i Juli
Kuba
Somsmorn,
14 mars 2008
Senaste svar av Stoffs
för 16 år sedan
Min sambo vill till Kuba i Juli, men jag är osäker och behöver tips och råd.
Jag har läst att det är en massa orkaner och regn oväder, stämmer det? Vill ju ha sol och värme när jag reser.
Finns det något att se och göra där överhuvudtaget? Låter lite som ett trist ställe av det jag läst. Vi har ...
Bästa strand på Kuba?
Kuba
Rapaniana,
30 mars 2009
Senaste svar av Suan
för 17 år sedan
Hej,
Jag och min sambo åker till Kuba två första veckorna i Juni.
Vi har planerat att vara i Havanna, Trinidad och Pinar del Rio. Men vi vill också hinna ta det lugnt på någon fin strand.
Så jag undrar vilken är den bästa/finaste stranden på Kuba? Är stranden i Trinidad en av dom bästa och ...
Kuba i vår
Kuba
Jenka,
27 sep. 2006
Senaste svar av Linnea_85
för 19 år sedan
Hej
Ska åka på 2,5 veckors backpacking till Kuba i mars. Har läst och läst om detta land och det verkar helt underbart. Tråkiga är bara den begränsade tiden.
Jag skulle därför vilja ha lite hjälp med vad man ska prioritera, hur svårt/lätt det är att ta sig från plats till plats, underbara ...