Kuba nov 2010

17 feb. 2010 09:52
Visningar: 1991
Planerar en tre veckors tripp till Kuba i Nov. Bokade orter är Havanna, Viñales, Cayo Levisa & Varadero. Tänkte ta några egna avstickare med bil/buss. Någon som har några förslag/tips?
18 feb. 2010 00:34
Trinidad är fint. Hotell finns strax utanför stan.

Santiago kom vi aldrig till men är väl lite av "musikstaden".

Vi gillade Cienfuegos men hann bara se lite av stan.
18 feb. 2010 13:57
Tackar för Tipset! Då lägger vi Trinidad på listan :)
Av Ellinor
18 feb. 2010 14:22
Hej Christer,
Jag vet inte hur ni har tänkt att bo, men ett tips som jag har är att bo åtminstone några nätter i Casa Particular, alltså en privat rumsuthyrare. Vi gjorde det under större delen av vår vistelse och var mycket nöjda med det! Människorna är mycket gästvänliga och trevliga! Jag tycker dessutom att du gör alldeles rätt i att lägga till Triniad på listan, som ni tidigare sa, det är en jättemysig stad!

Har ni redan spikat november månad? Orkansäsongen pågår egentligen i allafall månaden ut, så det kan finnas risk för tropiska stormar, men det kanske ni redan vet?
Vädermässigt tror jag egentligen att det kan vara bättre att vänta till in på det nya året. Jag besökte Kuba i januari-februari förra året och hade väldigt bra väder då.
Lycka till med planeringen!
/Ellinor
Av Mario24
19 feb. 2010 21:27
Hej Christer ! Jag åker mycket till Kuba är från holguin och har bor i havanna många år , jag och min fru med dotter var där föra året men jag åker 2 gån i året om det går för hälsa mamma och syster och andra . Om du ska bor i privat hus eller Casa particular du måste kolla om de är bra och all går som den ska går prise är mellan 20 till 35 cuc Per natt i Havanna det kan kostar mindre i Cienfuegos , Trinidad kostar samma som havanna för där går mycket tusrista och kolla på den staden , sen det fins buss Viazul den kostar inte mycket pris du kan titta på www.Viazul.cu bra med buss är att du behover inte köra hehe i Kuba vägen de är inte 100% bra sen du måste och kolla om all med bil annans när du lämna tillbaka den de som du har hyra den hitta någon som var inte på papper och vill du ska betala på den och pengar går till hans hehe så funkar lite nu Kuba alla vill lite del från turistas hihi vinales från Havanna kostar 1000 kr om du betala en taxi tur och retur lite dyr men om du vill åka till cayo levisa och de andra det bra om du hyra en bil pris blir mellan 45+seguro (10 eller 15 cuc extra Per dag ) sen du måste ha koll på all i Havanna eller där du är bil på natt och morg måste någon kolla på den om du inte bor i Vedado darför annans de kan råna bilstereo eller däk men om du vill jag kan kolla några adress till de som har någon Privat rum för hyra den så du kan få den när jag är tillbaka jag hade tänk åka nu i april , och glöm inte att du ska inte lysna på de som är på gatan efter turista pengar de kan råna dig eller någon annan och gå inte på en gata när det är sen på natt och har Inge polis nära dig , dina pengar och pass måste var i din väska och den måste var låss om det händer någon i den hus du bor du kan gå direct till polis och de fixa all det darför du måste bor på de hus som kan hyra rum till turist inte på de andra som har i gen papper för hyra någon , när du gå ute ta den pengar du kommer och behovs och din leg inte pass och sen du kan göra all vill i Havanna på morg titta i centro Havanna capitolio , Calle ovispo och mm men går inte till andra sida Havanna vieja där fins inte polis och bor inte bra folk på natt det bra om du stanna i vedado område den gata som ligger från hotel Havanna libre till malecon där fins mycket bar så du kan ta en drink och var lung och fin , men glöm inte att det fins mycket Jineteras och Jineteros prata inte med de de kommer och fråga om du behover help men de vill bara du ska till någon paladar eller vill kolla hur kan få litte pengar från dig om du behover help fråga de på den hus du kommer och bor och inte de unga som är ute efter pengar , du kan kontact mig om du behover någon help ./ Mvh Mario Hill
3 mars 2010 22:46
hej christer. om du vill ring mig för förslag/tips 0737354593 .