Kryssning i Medelhavet

Av Rumpa
3 sep. 2015 14:16
Visningar: 136
Hej,

Vi är 2 vuxna med två tonårsflickor(16, 19) som vill kryssa i Medelhavet Juni 2016. Vilket rederi rekommenderar ni som åkt med dessa båda. Royal Caribbean eller Celebrity.
Östra eller Västra Medelhavet.?
Ni kanske även kan komma tips om vad man ska tänka på när man väljer kryssning.

Tacksam för alla tips om kryssningar. Detta blir vår första :-)
4 sep. 2015 10:33
Citerat från Rumpa:

Östra eller Västra Medelhavet.?
Har aldrig kryssat I Medelhavet själv men det finns flera trådar om detta här på Reseguiden ser jag.

Min kommentar var bara att öst eller vast beror väl helt på vad ni vill se. Det politiska läget är ju mer instabilt i öst där man inte vet vad som hander med Turkiet efter nyvalet i november men då tror jag rederierna byter hamnar eller bokar om er om det skulle bli problem (fast det är ju värt att kolla upp).

Alltså...vill ni se grekiska och bysantinska lämningar och ha något stabilare väder eller vill ni se mer av romerskt och spanskt och ha det något svalare? Just juni är väl när vädret börjar stabilisera sig även I den västra delen men jag har haft regn på Sicilien i maj till exempel (norra där det är berg men ändå...). Erbjuder kryssningen några storstäder ni är nyfikna på sightseeingturer i...? Eller för den delen se mer av genom att börja eller sluta kryssningen där (Barcelona, Venedig, Rom...).