Kryssning från Florida. Tips/erfarenheter?

15 jan. 2014 08:52
Visningar: 5040
Hej! Vi planerar en kryssning från Florida och behöver alla tips vi kan få (det är 20 år sedan förra gången!)Har läst i trådarna här men har lite frågor.
RoyalCaribbean vs Carnival?
Boka via resebyrå eller på rederiets hemsida?
Svensk vs amerikanska sighten? På Royal Caribbean skiljer det ca 3-4000 SEK/ pers när jag kollar på samma alternativ. Amerikanska billigast. Mysko?
Vad jag kan se med Carnival finns ingen svensk sida.
Finns det något annat rederi som kan rekommenderas, som vi missat?
Vi planerar åka in low season, så alternativen är inte jättemånga tycks det som. Tacksam för alla tips och erfarenheter! Mvh Vidakatten
15 jan. 2014 21:30
Såg din tråd och det låter som om vi har lite samma frågor! Med lågsäsong menar jag vår svenska sommar. Tror vädret är lite osäkrare och det verkar vara färre turer att välja på. Kanske har jag missuppfattat det, men det verkar lite så när man kollar runt på diverse hemsidor. Rätta mig om jag har fel! Oavsett så undrar jag också över rederier och framförallt "hur boka?"
Vi får väl hålla koll på varandras trådar och hoppas på svar!
18 jan. 2014 17:37
Citerat från Vidakatten:
Hej! Vi planerar en kryssning från Florida och behöver alla tips vi kan få (det är 20 år sedan förra gången!)Har läst i trådarna här men har lite frågor.
RoyalCaribbean vs Carnival?
Boka via resebyrå eller på rederiets hemsida?
Svensk vs amerikanska sighten? På Royal Caribbean skiljer det ca 3-4000 SEK/ pers när jag kollar på samma alternativ. Amerikanska billigast. Mysko?
Vad jag kan se med Carnival finns ingen svensk sida.
Finns det något annat rederi som kan rekommenderas, som vi missat?
Vi planerar åka in low season, så alternativen är inte jättemånga tycks det som. Tacksam för alla tips och erfarenheter! Mvh Vidakatten
Dum fråga. Såklart du ska åka med Oasis of the seas från royal carribean= världens största båt
18 jan. 2014 18:31
Ja, inte vet jag!!! Låter iaf som ett tvärsäkert svar, så jag ska kolla vidare på det. Vet du eller ngn annan något om deras Freedom of the seas? Den rutten har ett mer stopp än Oasis, så vi hade egentligen siktat in oss mer på den, men det är kanske värt att ha ett stopp mindre ( tror det var Grand Cayman som var skillnaden) för att få åka med Oasis?
Ngn som har erfarenhet av Carnival Cruises?
Mvh Vidakatten
18 jan. 2014 20:04
Hur ser rutterna ut exakt från respektive fartyg?

Hälsningar

Jan Lahti
19 jan. 2014 10:26
Freedom: Port Canaveral-till havs-Labadee, Haiti,-Falmouth, Jamaica-Georgetown,Grand Cayman-Cozumel,Mexico-till havs-Port Canaveral

Oasis: Ft L-till havs-Haiti-Jamaica-till havs-Mexico-till havs-Ft L

Carnivals har vi inte tittat något närmare på ännu, eftersom RC:s kändes mer "lättbokade" och att deras datum mer passade oss. De Carnivalcruises som passade med hamn o datum var "bara" 3,4 el max 5 dagar o vi vill gärna vara ute en vecka.
Tankar?
/Vida
19 jan. 2014 12:21
Citerat från Vidakatten:
Freedom: Port Canaveral-till havs-Labadee, Haiti,-Falmouth, Jamaica-Georgetown,Grand Cayman-Cozumel,Mexico-till havs-Port Canaveral

Oasis: Ft L-till havs-Haiti-Jamaica-till havs-Mexico-till havs-Ft L

Carnivals har vi inte tittat något närmare på ännu, eftersom RC:s kändes mer "lättbokade" och att deras datum mer passade oss. De Carnivalcruises som passade med hamn o datum var "bara" 3,4 el max 5 dagar o vi vill gärna vara ute en vecka.
Tankar?
/Vida
Hej
Vi åkte med Freedom, rutten via Jamaica kanonkryssning,,, åker jag igen så blir det samma rederi i alla fall...
19 jan. 2014 12:28
Jag ska poängtera att jag själv bara varit i Dominikanska republiken, Mexiko och Kuba. I alla länderna har jag inte lyckats undkomma regn en enda gång och jag har rest samtliga gånger i januari. Enligt lokalbefolkningen ska det vara bättre väder i februari och mars i regionen.

Nåväl, när det gäller kryssningar tror jag att det är klokt att ta de som är minst en vecka (kom ihåg att jetlagen är på ca 6-7 timmar, vilket kräver några dagar i omställning). Finns det längre kryssningar i Karibien (de längsta jag har sett är ca tio dagar) skulle jag välja dem. Rutterna ni presenterar är mycket intressanta. Den som verkar mest lockande är helt klart Freedomrutten; Oasis paserar ju bara tre destinationer... Kan tillägga att jag har varit på Cozumel (kom nyss hem därifrån), som passeras i Freedomrutten. Denna destination lämpar sig utmärkt för kortare vistelser. Observera att allt är mycket dyrt på ön i förhållande till övriga Mexiko. Ska ni handla souvenirer där lämpar sig stormarknaderna (på Cozumel heter dem "MEGA" samt "Chedraui") eftersom de är betydligt billigare än småbutikerna i staden. även om de också har något högre priser än Mexiko i övrigt. De befinner sig lite i utkanten av staden, men lyckligtvis väldigt nära hamnarna där kryssningsfartygen anländer.

Lyck till!

Hälsningar

Jan Lahti
20 jan. 2014 20:46
Har fått följande förslag på kryssning<.
7 nätter på Adventures of the sea 14-21 december Hytt : E2-Deluxe oceanview med balkong.. rutt: San Juan-Till havs-Barbados-St Lucia-Antigua-St Marteen-US Virgin <islands-San Juan

Kommentarer?
23 jan. 2014 22:30
Peter_parker: Låter som en drömkryssning. Vilket bolag åker du med?

Hälsningar

Jan Lahti
24 jan. 2014 10:30
Citerat från Janlahti:
Peter_parker: Låter som en drömkryssning. Vilket bolag åker du med?

Hälsningar

Jan Lahti
Royal Caribbean genom Hummingbirdtravel.se, Jan
24 jan. 2014 18:53
Ok, detta kan verka veligt men kollar lite på eventuell t alternativ i Karibien istället för kryssning. Tänkte vara borta i ca 12-14 dagar. Aruba och Curacao lockar. Ska man försöka kombinera dessa eller ta hela tiden på samma ställe? Vilken av dem i så fall?
25 jan. 2014 09:04
Är svårt att avgöra vad som är bäst mellan Aruba och Curacao. Har ju inte varit där, men om jag förstått allt rätt så är regn mer ovanligt än norra Karibien (där jag aldrig upplevt en vistelse helt utan regn...). Om du ändå går i kryssningstankar kan du ju kombinera en kryssning i Södra Västindien med ett par veckor i Aruba och/eller Curacao. Vet att Framtidsresor ordnar en kryssning som utgår från just Curacao.

Är hur som helst övertygad om att var i Karibien du slutligen väljer att åka kommer du att bli nöjd. Karibien är en mycket härlig region att vistas i.

Hälsningar

Jan Lahti
25 jan. 2014 10:35
Jag har rest till Kuba i januari utan regn flera gånger. Även varit i Cancun i januari utan regn. Och i Jamaica utan regn, dock var det i mars. Och i San Juan i juli, inte heller då regn. Största sannolikheten för regn är om man reser i oktober. Visst kan det regna lite grann de andra månaderna, men tror det måste vara evigheter år sedan regionen har haft så mycket regn som nu (nov-jan). I Cancun har det tydligen regnat mer eller mindre oavbrutet sedan förra sommaren! Vet folk som var i Cancun både i december och januari och halva semestern regnade bort för dem. Men så är vädret nuförtiden. Pyramiderna i Giza hade nyligen snö :-/
25 jan. 2014 13:30
Amandanaesman: Jag var nog lite otydlig när jag skrev. Menade förstås inte att det regnar konstant i Karibien under vinterhalvåret, däremot kommer regn bli en av de många upplevelserna där. Har själv varit i regionen tre gånger:

Kuba januari 2002 (två veckor): mycket sol, dock blåsigt
Dominikanska republiken januari 2013 (tre veckor): mycket sol, en heldag regn (men vi åkte tack och lov till Santo Domingo denna dag, där det var sol), i övrigt regnskurar regelbundet
Mexiko (Yucatánhalvön) januari 2014 (två veckor): sex heldagar regn, fyra heldagar sol (utan moln), resterande dagar blandat väder (dvs molnigt, regnigt, soligt).

Som sagt tror jag att om man reser till norra Karibien i januari finns det en risk att det kan komma regn någon dag. Vill dock inte avråda någon från att resa dit.

Hälsningar

Jan Lahti
25 jan. 2014 21:33
Kryssat ett antal ggr i Karibien med olika rederier, men föredrar rccl pga familje fokus, stämning, otroliga båtar tänker freedom klass och oasis klass, bokar måltid direkt med rederiet, alla har mkt bra kundservice. Lycka till!
26 jan. 2014 09:31
Citerat från Jayden10:
Kryssat ett antal ggr i Karibien med olika rederier, men föredrar rccl pga familje fokus, stämning, otroliga båtar tänker freedom klass och oasis klass, bokar måltid direkt med rederiet, alla har mkt bra kundservice. Lycka till!
Hur ser rutterna ut för RCCL? Är den barnvänlig?

Hälsningar

Jan Lahti
26 jan. 2014 18:52
Börja med att surfa runt på rccl.se och se rutter osv, finns många olika i Karibien/bahamas osv. de är mkt barnvänliga, rest med 3 barn under många år och ALDRIG varit missöjd.lycka till!
28 jan. 2014 08:22
En fråga: Om man vill flyga mellan t.ex Curacao och Aruba , behöver man boka biljetter hemifrån eller på plats?
Av Seafun
28 jan. 2014 20:45
Hej VidaKatten!

Här är våra bästa kryssningstips från SeaFun.se
(frågorna är repeterade här nedan och så kommer mina svar...)

RoyalCaribbean vs Carnival?
Kan bara säga att med Royal Caribbean blir du garanterat inte besviken i alla fall. Det är ett högklassigt, riktigt bra rederi med trevlig personal och fartyg.

Boka via resebyrå eller på rederiets hemsida?
Det beror på. Kanske är priset viktigast för dig men tänk på att en fördel med att boka via en researrangör är att du då har ett visst skydd. Bokar du direkt via rederiets sajt är du inte skyddad av svensk lag via kammarkollegiet.

Svensk vs amerikanska sighten? På Royal Caribbean skiljer det ca 3-4000 SEK/ pers när jag kollar på samma alternativ. Amerikanska billigast. Mysko? Det låter jättekonstigt. En sak jag vet att man i alla fall ska vara uppmärkam på är om dricksen ingår eller ej, det kan slå en del i pris. På Royal Caribbeans svenska sajt ingår det.

Vad jag kan se med Carnival finns ingen svensk sida. Finns det något annat rederi som kan rekommenderas, som vi missat?
Massvis! Men att ge råd här känns vanskligt utan att veta hur din familj ser ut eller om du reser själv, er budget, vad som är viktigast (pris, mat, aktiviteter…?).

Jag har kryssat i Karibien i november månad, december, januari och mars (fast en uppsjö gånger av vardera :-)). November har haft mulet väder men varmt någon gång, soligt men blåsigt en annan gång. Mars har varit väldigt fint men nästan för hett. Januari har varit toppen. Men väder går ju som bekant inte att förutspå… :-). Min upplevelse är i alla fall att januari-mars har haft lugnast hav och varit mest solsäkert.

Såg också en fråga om Freedom of the Seas samt Oasis of the Seas. Jag har åkt med båda. Freedom-klassen (Royal Caribbean har tre i stort sett identiska freedom-fartyg; Freedom, Liberty och Independence) är jättefina men jag föredrar också Oasis of the Seas varje dag på året! Det är ett FANTASTISKT fartyg; störst i världen (systerfartyget heter Allure of the Seas och är i stort sett identiskt); men stora fartyg har nackdelar också: svårare att hitta ombord –inte minst varandra om man är flera (glöm mobil, de fungerar ju inte till havs), de kan inte lägga till överallt så rutterna blir ganska styrda, glömmer du något i hytten drar du dig nästan för att gå tillbaka och hämta det…så stort är det!
Oasis-klassen tar över 6000 passagerare! Med besättning är det en mindre stad som flyter omkring; över 8000 människor. Gillar man att lära känna sina medpassagerare är detta alltså inte rätt fartyg. Men personligen ÄLSKAR jag fartyget!!!

Jag vill rekommendera dig min kryssningsbok som var Sveriges första i sitt slag då den kom och tar upp allt man behöver veta när man ska ut och kryssa. Du kan beställa den på www.cobertura.se/kryssa.

Gå också gärna in på www.seafun.se där du har en uppsjö information också med nyheter, tips och blogg – bara om kryssningar!

Lycka till med din resa!
28 jan. 2014 22:48
Hej Seafun,

Jag letar efter en Karibienkryssning på minst två veckor (helst tre) som är barnvänlig, där klädseln är ledig och som inte är alltför dyr. Var hittar jag den?

Hälsningar

Jan Lahti
Av Seafun
29 jan. 2014 08:56
Hej Jan,

Barnvänligt och med ledig klädsel; då passar till exempel Norwegian Cruise Line (www.ncl.eu). De har sitt "freestyle"-koncept som innebär att man äter var man vill (välj restaurang), när man vill (inga fasta tider) och med vem man vill (inget fast bord varje dag som man måste gå till).

Själv har jag erfarenhet av de nyaste (Epic, Breakaway och Getaway) - alla tre är hur fina som helst. Mkt bra service och väldigt god mat. Superbra underhållning. Snygga miljöer. För små barn rekommenderar jag dock RCCL (jag skrev till och med en stor jämförelseartikel ur familjeperspektiv mellan Oasis of the Seas och Norwegian Epic men den gick i norsk press), det som finns på ex Epic är mest för lite större barn och med det menar jag kanske fr 7 år och uppåt (t ex vattenrutschkanorna). Men det finns vattenlekområden och minigolf och sådant. Se hemsidan för mer info.

Carnival gissar jag passar familjer också som vill ha det ledigt och slappt men jag har ingen personlig erfarenhet av dem så jag kan inte rekommendera.

När det gäller längden är det lite svårare. Tittade på NCL t ex och där börjar och slutar de längre Karibien-kryssningarna inte i samma hamn (kanske börjar de i Miami men slutar i Los Angeles). Ett alternativ är att lägga flera efter varandra så att ni kan stanna ombord.

Det längsta jag hittar i Karibien med RCCL är 12 nätter.

Du kan också titta på MSC Cruises och Costa Cruises. De har fantastiska barnpriser (ca 1400 per vecka o barn, ibland ännu mindre) medan man hos ex RCCL betalar samma pris för person 3 o 4 i hytten oavsett om det är en vuxen el ett barn. På vissa kryssningar har de specialpriser för barn, hör med en resebyrå om erbjudanden. Dock tycker inte vi att de italienska rederierna har lika bra mat alls, servicen är inte heller lika bra och trevlig, men de nyaste fartygen är förstås väldigt fina och ibland kan de ha otroligt låga priser vilket ändå gör det intressant. En sak till: de coolaste aktiviteterna kostar extra (4D-bio, formel1-simulator etc) vilket det aldrig gör hos ex RCCL.

I min bok Kryssa inte utan mig finns ett helt kapitel bara om vilka fartyg som har vilka häftiga aktiviteter. Dessutom ett särskilt kapitel för familjekryssningar. www.cobertura.se/kryssa

Du kan även söka på Karibien eller familj på www.seafun.se

Lycka till!
8 juni 2014 13:58
Hej. Det kanske är lite sent men kanske har ni inte bokat något ännu. Om ni har det, vad blev det? Under lågsäsong i Karibien, vilket är sommaren, så är vädret varmt och fuktigt. Riktigt härligt. Bästa priser är det såklart när det inte är semestertider. Jag brukar själv åka i september då är det superbra priser på kryssningar och även på flyg och hotell. Bästa rederiet är Royal Caribbean. Där får ni mest för pengarna, tycker jag, och ni kommer vara supernöjda. Jag rekommenderar Allure- och Oasis of the seas. Fantastiska fartyg med otroligt mycket vad gäller mat, underhållning oh aktiviteter. Jag har själv kryssat 15 ggr varav två med Allure. Älskar det. Carnival är lite mer budget och skulle nog rankas som trestjärnigt. Allure och Oasis är definitivt femstjärnigt. Carnivalcruiselines fartyg är lite äldre, i det stora hela men såklart har även de lite nyare fartyg. På Carnival är det mycket fest. Boka i Sverige så är du skyddad bättre. Priserna brukar vara detsamma, ibland även billigare från Sverige. Dricks ingår inte på amerikanska sajter men det gör de i Sverige. Kombinera med dagar i land då Florida är fantastiskt. Bra stränder, folkliv och shopping. Amerikanska märken som Calvin Klein, Michael Kors, Levis, Converse, Ralph Lauren och Nike är halva priset mot hemma. Sawgrass Mills Mall utanför Ft Lauderdale är shoppingcentret mecka med över 200 butiker.

Jag har en blogg om kryssningar som ni kan läsa allt om detta, www.danieloftheseas.com

Trevlig resa!
8 juni 2014 18:46
Hej!

Vi brukar boka med Vacations To Go! www.vacationstogo.com Mycket pålitliga och har väldigt bra priser, speciellt sista minuten (som kan bokas långt i förväg) Kanske inget för er denna gången men om ni är på Floridasemester och vill se något annat så kanske detta kan vara något. Det finns kryssningar från 3 nätter och uppåt. När vi åkte sist så blev det inte mycket dyrare än vad hotellnätterna skulle ha kostat, och då fick vi en uppgradering till en hytt med balkong.
Norwegian har bra priser men fartygen är 3 stjärniga, ( de kanske har bättre och nyare fartyg nu, har inte kollat) helt ok men inte så stora och har inte samma utbud som de större båtarna.
Av Seafun
16 juli 2014 09:29
Hej Dalton17!

Du har helt rätt i att de nyare fartygen från Norwegian Cruise Line ligger över den 3-stjärniga nivån. De är jättefina! Jag har varit på de tre nyaste; Norwegian Epic, Norwegian Breakaway och Norwegian Getaway och kan varmt rekommendera dem; wow säger jag bara. Men - det beror förstås på vad man söker.

NCL var de första att starta med "freestyle cruising"; inga formella klädkrav, ingen fast middagssittning varken vad gäller bord eller tid. Maximal semesterfrihet kan man säga alltså. De nyaste fartygen (som är de jag har upplevt och kan berätta om) har ett väldigt stort utbud av häftiga, trendiga restauranger, barer och underhållning.

Jag är ju reseskribent till yrket med kryssning som en av mina specialitéer, och har därför upptäckt fartygen ur en mängd olika vinklar, t ex Epic ur familjevinkeln. Vår som var då 3 år vilket var lite för liten för att han skulle ha behållning av utbudet, faktum är att förstås inte kunde /fick åka alla vattenrutschkanor mm. Men från någon i 7-8-års åldern är det säkert drömmen!

Själv är jag supersugen på att ta ett kompisgäng, dra till New York och därifrån ta en riktigt relaxad semestercruise med Norwegian Breakaway till Bermuda! Ombord kan vi äta gott och på olika klassiga restauranger varje kväll, dansa i nattklubben, se den ooootroligt häftiga dansshowen Burn The Floor (min favorit till havs just nu) och deras vinmusikal där man får provsmaka till en show! Systerfartyget Norwegian Getaway har liknande utbud ombord men går från Miami ut i Karibiska havet...mmm! :-)

Det finns hur mycket som helst att berätta, t ex om spat som har saltbastu (den första till havs) mm och du hittar mycket av allt det jag upplevt på min kryssningssajt. Välkommen in och läs mer om rederiet!

Mvh Heidi/SeaFun.se
Av Patrik1
28 aug. 2014 13:31
Hej,
Ingen av er har nämnt Celebrity Cruises, vi är ett par som ska åka och vill ha bra mat och standard. Alla resesäljare vi har pratat med rekomenderar Celebrity Cruises och säger att de är klart bäst rederi om vi inte vill ha massa barn som springer runt, men hög standard till bra pris. Någon som har erfarnehet av dem? Kostar typ 4500kr för en vecka i Karibien, känns lite billigt för att vara så hög klass?
Av Seafun
30 aug. 2014 17:27
Hej Patrik1!

Kul att du blivit nyfiken på mitt favoritrederi :-) !
Jag har skrivit många artiklar om Celebrity Cruises, både i tidningar och på min blogg. Leta gärna upp dessa (jag får inte klistra in länkar eller göra reklam för dessa för Reseguiden).

Jag har kryssat med flera av fartygen i Celebrity Cruises flotta och har alltid varit nöjd.
Nu vet ju inte jag hur gammal du och din partner är (vi är i 40-års åldern) men de nyaste fartygen är verkligen trendiga både i stil och matutbud.

Jag förstår dig helt angående priset - det signalerar inte alls det man får för pengarna i trivsel och stil! Men är man ute i god tid så kan man faktiskt komman er i pris, särskilt om man väljer Karibien. Jag vet inte vad det beror på, jag tror att konkurrensen är så stor där, kanske är hamnavgifterna lägre än i Medelhavet...? (Jag får luska i detta för det är rätt så intressant!).

I alla fall - åk! Men välj rätt tid. De har ju "solsticerat" (det första fartyget i nyaste fartygsklassen heter Solstice) i princip hela flottan så jag tror nog man har det super vilket man än väljer, men de nyaste är annars Solstice, Silhouette, Reflection, Eclipse, Equinox.

Vore kul att höra hur det gick med er bokning, så skriv gärna en rad när ni bestämt er :-)
(ni kan också läsa Allt OM Resor - Expressens resetidning den 9 sept...då kommer ett jättebra reportage ut... ;-)

Mvh Heidi/SeaFun