"Kriminaliteten" i Brasilien !! ??

Av Zappe50
5 jan. 2008 15:23
Visningar: 14262
Citerat från aquaholic:

Har varit skeptisk till just Brasilien för att kriminaliten är så hög. Men nångång hamnar man väl där också.
Jag måste bara få kommentera inlägget från Aquaholic angående påståendet om kriminaliteten här i Brasilien !

Först och främst måste man inse att Brasilien är världens 5:e största land ! Nästan en världsdel ! Större än Australien och större än Europa !
Att då säga att "kriminaliteten är hög" i Brasilien, är det samma som att säga att man inte törs åka till Europa på grund av den höga kriminaliteten i t.ex. Rom ! Vem undviker Ryssland då ju kriminaliteten är så hög i St. Petersburg ? Törs man verkligen ta Transsibiriska järnvägen till Sibirien ? Det är ju också Ryssland !

Visst finns det platser med hög och även mycket hög kriminalitet i Brasilien. Visst ! Precis som i nästan ALLA andra länder ! Men att säga att detta gäller hela landet är en otrolig överdrift !
Åker man till Rio (13 miljoner), Sao Paulo (20 miljoner) eller Recife (5 miljoner) och går på mörka gator i favelorna får man faktiskt skylla sig själv ! Om man dessutom gör allt för att visa att man är en "rik" turist så kan man vara säker på att något händer !

Vem törs förresten gå ut i Stockholm en helgnatt ensam ? Inte jag i alla fall ! Risken är mycket stor att bli nerslagen och rånad . Att då säga att till Sverige törs jag inte åka eftersom kriminaliteten är så hög där är ju precis det samma som vad Aquaholic säger !

Hur står det förresten till med svenskarnas "Paradis" Thailand ? Om jag inte minns fel, så var det inte så länge sedan 2 kvinnliga turister blev våldtagna och mördade på en av PARADISETS turistorter ! Så UNDVIK Thailand, för Guds skull, på grund av den skyhöga kriminaliteten i landet ! Dessutom är ju Thailand ett pyttelitet land jämfört med Brasilien ! Undviker svensken Thailand p.g.av detta då ? Nej !!!! Vad jag vet, så har jag inte hört talas om något liknande fall på någon plats här i Brasilien ! Däremot vet jag att detta också har hänt i Dominikanska Republiken för kanske 10 år sedan.

Jag har bott i Campina Grande här i Paraiba/Brasilien (stad med 400.00 innevånare) i över ett år och ALDRIG varit utsatt för NÅGOT och aldrig kännt mig osäker eller hotad ! Hur kan detta komma sig när jag nu bor i ett så otroligt farligt land ? Min kompis Per-Ove har bott här i 20 (TJUGO ! ) år och han säger detsamma !

I detta ENORMA land finns platser och städer där man kan känna sig FULLSTÄNDIGT säker ! Platser UTAN GALLER för dörrarna p.g.av att det inte finns någon kriminalitet !

Kom hit och upplev glädjen och vänligheten hos detta underbara folk på turistorter som Ponta Negra (Natal) och Pipa utan att behöva vara rädd ! Men var inte dum och utsätt er för onödiga risker genom att gå ut på "skumma" platser efter mörkrets inbrott precis som ni undviker gamla stans gränder i Stockholm på natten !

JAG TYCKER VERKLIGEN ATT ---- DET ÄR DAGS ATT AVLIVA MYTEN OM BRASILIENS SKYHÖGA KRIMINALITET----- !

KOM HIT OCH BILDA ER EN EGEN UPPFATTNING ! I stället för att lyssna på OGRUNDADE RYKTEN !

Välkommen till PARADISET BRASILIEN !
Urmas
5 jan. 2008 16:13
Jag har svarat dej i den andra tråden och hade inte egentligen tänkt mig någon större diskussion kring min uppfattning. Jag ändrar den inte förrän jag har grund till det, och det hjälper inte att någon säger till mig att 'så är det inte'.
Av Zappe50
5 jan. 2008 16:30
Ok !
Men hur kan du ha en uppfattning utan att ha varit här ??
Rykten ?? Eller ??
Mycket farligt att bilda sig en egen uppfattning på grund av vad man "har hört" !
Det är så som bl.a. rasism och fördomar uppstår !
Tag reda på fakta själv !
Om någon säger att "så är det" på grund av vad man hört någon annan säga, så blir det genast EN SANNING !!
Av Veiken
5 jan. 2008 16:49
Kommer gärna tillbaka!!!/ Veiken
Av Veiken
5 jan. 2008 16:56
Jag läste någonstans att en del länder varnar för kriminaliteten i Sverige och att man ska tänka sig för innan man åker hit!!! Hur i herrans namn vågar vi stanna kvar här?
5 jan. 2008 17:31
Nej, inte enbart rykten. Min mors återberättelse tycker jag inte hör till kategorin rykten. Se även vad Svenska ambassaden skriver på sin hemsida från Brasilia.
Av Zappe50
5 jan. 2008 18:12
Ok !
Men glöm inte att Brasilien är EN KONTINENT !
Vad din mor har råkat ut för, kanske hör till undantagen ?
Tänk också på att i detta ENORMA land bor det 180 miljoner !!
Om man skulle börja räkna på hur många brott det begås per 1000 innevånare i olika länder så "tror jag" att Sverige ligger i paritet med Brasilien, men detta var bara en reflektion !
Hur kan man döma ut ett helt land på grund av att kriminaliteten är hög på en del platser ?

Hur är det i USA ? Harlem ? Brooklyn ? Florida ? Törs någon åka dit ???
Afrika (Kenya), Israel, Arabländer ????

För guds skull döm inte ut HELA Brasilien !

Och framför allt ! Tänk på att, om man nog många gånger upprepar vad man "hört sägas" av andra, så blir detta lätt en SANNING !

Urmas
5 jan. 2008 21:00
Citerat från zappe50:
Ok !
Men glöm inte att Brasilien är EN KONTINENT !
Vad din mor har råkat ut för, kanske hör till undantagen ?
Tänk också på att i detta ENORMA land bor det 180 miljoner !!
Om man skulle börja räkna på hur många brott det begås per 1000 innevånare i olika länder så "tror jag" att Sverige ligger i paritet med Brasilien, men detta var bara en reflektion !
Hur kan man döma ut ett helt land på grund av att kriminaliteten är hög på en del platser ?

Hur är det i USA ? Harlem ? Brooklyn ? Florida ? Törs någon åka dit ???
Afrika (Kenya), Israel, Arabländer ????

För guds skull döm inte ut HELA Brasilien !

Och framför allt ! Tänk på att, om man nog många gånger upprepar vad man "hört sägas" av andra, så blir detta lätt en SANNING !

Urmas
Ok...
Brasilien är ett LAND, ett stort land och inte en kontinent. Många invånare - omräknat i procent - inte fler kriminella än någon annanstans. Hela kontinenten är en nationalekonomisk katastrof och att många blir desperata och livnär sig på brott är inte ett dugg konstigt.
Dock informerar svenska ambassaden i Brasilia om landets brottslighet i en halv spalt, medan både Spanien, Kroatiens och Greklands nöjer sig med några raders info. Då tror jag inte att den grupp som min mamma reste med tillhör undantagen av de drabbade. Det bestående intrycket blir ju att det är hög kriminalitet i landet då man både drabbats och blivit vittne till att andra drabbats.
Jag dömer inte ut hela Brasilien och att det är i storstäderna som man blir drabbad som turist är ju naturligt. De flesta åker dit just för att se sevärdheterna som finns där. Att bara åka till en liten turistort för att sola och bada och äta gott kan man göra på närmare håll. Om än utan garantier att inte bli brottsoffer.
Nu har jag hört dej säga ditt upprepade gånger men det blir inte mer sant för det. Det funkar alltså båda vägarna!
Av Zappe50
5 jan. 2008 21:30
Jag säger bara detta som slutord från min sida !

Ok ! Jag har ingen lust att slåss mot VÄDERKVARNAR !

Kom hit och bilda dig en egen uppfattning i stället för att hänvisa till andras !
Av Zappe50
5 jan. 2008 22:16
Det låter bra !

Så ! Är "stridsyxan" nergrävd ?

Kram och välkommen !
Urmas
5 jan. 2008 23:15
Jag har aldrig sett till någon stridsyxa, så visst är den nedgrävd.
Jag hoppas att man kan diskutera saker utan att det direkt ses som en strid.
Av Zappe50
6 jan. 2008 01:51
Tack ! Det är precis min åsikt också !
Men jag tyckte att det hettade till en aning tidigare .

Urmas
6 jan. 2008 15:40
HEj, tänkte ge Er min åsikt!
Vart man än RESER så finns det faktiskt KRIMINALITET i mer eller mindre skala.
När jag reser så letar jag faktiskt inte efter områden för att bli rånad, utan bra ställen för att njuta av livet. Jag går ej heller med kamaran runt halsen eller visar runt att jag har pengar.
Skulle ändå hända att jag någon gång i framtiden blir rånad så skulle jag lämna över pengarna direkt, det är livet som är viktigast!!! Eller?
En gång berrätade en vän till mig att sin faster hade blivit rånad i Las Ramblas i Barcelona. Så första gången jag hade blivit lite äldre och reste till Barcelona ville jag absolut inte gå på Las Ramblas, jag var skit rädd... Nu har jag varit i denna stad så många ggr och promenerad upp & ner på Las Ramblas både dag och natt och aldrig råkat ut för något själv. Så nu vill jag säga: Upplev själv din resmål som du är intreserad av och gå inte på rykten!
//Gabriel
Av Zappe50
6 jan. 2008 16:52
Mycket visa ord "Latinpower" Gabriel !
Jag kan inte annat än att instämma !
Bilda din egen uppfattning utan att lyssna på rykten !
Var inte dumdristig och naiv !
Urmas
6 jan. 2008 17:49
Citerat från latinpower:
HEj, tänkte ge Er min åsikt!
Vart man än RESER så finns det faktiskt KRIMINALITET i mer eller mindre skala.
När jag reser så letar jag faktiskt inte efter områden för att bli rånad, utan bra ställen för att njuta av livet. Jag går ej heller med kamaran runt halsen eller visar runt att jag har pengar.
Skulle ändå hända att jag någon gång i framtiden blir rånad så skulle jag lämna över pengarna direkt, det är livet som är viktigast!!! Eller?
En gång berrätade en vän till mig att sin faster hade blivit rånad i Las Ramblas i Barcelona. Så första gången jag hade blivit lite äldre och reste till Barcelona ville jag absolut inte gå på Las Ramblas, jag var skit rädd... Nu har jag varit i denna stad så många ggr och promenerad upp & ner på Las Ramblas både dag och natt och aldrig råkat ut för något själv. Så nu vill jag säga: Upplev själv din resmål som du är intreserad av och gå inte på rykten!
//Gabriel
"Citerat från aquaholic:

Har varit skeptisk till just Brasilien för att kriminaliten är så hög. Men nångång hamnar man väl där också. "

Jag har inte på något sätt uteslutit en vistelse i Brasilien. Tvärtom lämnar jag ju en dörr på glänt i citatet ovan med orden 'nångång hamnar man väl där'. Men det är inget jag prioriterar!! Eftersom brottsligheten riktar sig till stor del mot oss 'rika' turister så föredrar jag att utforska ställen på jorden där det inte är så uttalat hot mot ens personliga säkerhet. Om det var en epedemi av lepra i Egypten så skulle jag inte åka dit heller! På sikt kanske, men inte under tiden det grasserar som mest. Det gäller alla andra länder med, Egypten var ett exempel , så nu vill jag inte ha svar från Egyptenfanatiker om att jag sprider (falska) rykten på nätet om landet!
Jag har också varit i Barcelona. Jag hade inte hört något öht om kriminalitet och risk för ens egen säkerhet. Alltså var den inte så utbredd.
Av Zappe50
6 jan. 2008 20:42
Dear Acquaholic,
Well, I am not a fanatic, answering your statements about Brazil, I am a Brazilian who has lived here my whole life, and about criminatlity, I can say: the index of criminality vary a lot in Brazil, from one state to the other, and from one city to the other. The bigger a city is, the higher the criminality. If you compare Rio de Janeiro with Joao Pessoa, the capital of my state, you will find a very big difference, as when you compare New York, NY, with Woodbridge, Va, both in USA. The fact that you never heard about criminality in Barcelona, doesnt mean you will never be robbed there.Saying what you said about the violence against " rich tourists", you start from 2 wrong principles: 1-That all Brazilians are poor. 2-That all of the poor ones are robbers. Neither of them are true. We are a population of 180 millions inhabitants, and be sure, the absolute majority of the population, including poor ones, are decent people. So, if you are so afraid to come here, nothing obliges you to come. But that is not what is in the mind of the 400 scandinavians who comes to Natal every week, in a totally busy charter flight! Have a good night!
Av Zappe50
6 jan. 2008 21:54
This is the information written in the homepage of the swedish embassy in Brasil:

Kriminalitet och personlig säkerhet

Resande till Brasilien bör alltid iaktta ett stort mått av försiktighet, i första hand med tanke på kriminalitet. Även om det flesta turister som besöker Brasilien inte har några problem, finns det, inte minst i stora städer som Rio de Janeiro, São Paulo och Recife risk för våld, överfall, väpnade rån, stölder, ficktjuvar och bilkapningar.

Well, I think this would apply to any big city in any other country, not only in Brasil, dont you think so?

Skulle man utsättas för något övergrepp bör man inte göra motvärn. Många kriminella bär vapen.

I think criminals carrying weapons is more rule than an exeption all over the wolrd, dont you agree?

Man bör inte bära dyra smycken, ha handväskan stängd och tätt intill Dig, rör Dig inte ute nattetid annat än – möjligen – i taxi, bär aldrig mer värdesaker än Du absolut behöver samt besökt inte områden Du inte känner till och inte ta med sig viktiga personliga dokument. Enligt brasiliansk lagstiftning måste man dock alltid bära med sig någon form av identifikation.

That is a matter of common sense, and applies to every country aswell... by the way, in Natal, I and my swedish husband forgot a very expensive camera in a taxi, and after some minutes, the taxi-driver came up to return it to us.

Efter att det blivit mörkt bör man inte vistas ensam utomhus och inte begagna allmänna transportmedel.

Not wondering alone at night, in an unkown city in an unknown country, is common sense, aswell. Not to take a public transportation at night,alone, it can be thought as an extra precaution, although in my region, I have never had any problem.

Den som åker taxi bör kontrollera att det är en auktoriserad taxibil.

You should do that in Sweden or any other country, aswell... avoiding to take a black taxi
7 jan. 2008 00:24
No, I do not agree on all criminals having weapons and still there are less warnings on homepages of other countries.
And we are still talking about big cities and tourists, not natives in your town. (about the camera being forgotten in a cab)
Av Zappe50
7 jan. 2008 14:24
Många kriminella bär vapen.

I think criminals carrying weapons is more rule than an exception all over the world, dont you agree?

As you see i said that it is more a RULE THAN AN EXCEPTION, but off course there are exceptions.

I agree when you say there are other countries with less recomendations of precautions, but i saw you have been to countries like Afghanistan which your embassy doesn't recomend to visit at all, and take a look at what they say about Spain. So, why don't you warn people to go to places like those ?

About the camera forgotten in a cab.

My husband was a TOURIST from Sweden at that time when this happened and the camera was his. This is a rule in Brasil. Exception is beeing robbed.
7 jan. 2008 14:47
My visit to Afganistan was ages ago and only a stop over. We never left the air port building. I would not choose to go there nowadays.
I have checked the warnings for visiting Spain. Still less than for Brazil.
I know your husband was a tourist at the time, but he was accompanied by you, and that can make a difference. When I go to *big city* in Brazil next time I will leave a camera on purpose in a taxi to see what happens! :) But the chans to have it back is high since one can track a taxi down.
Av Zappe50
7 jan. 2008 14:58
Yes, i agree that everything can happen all over the world in relation to beein robbed....As an instance i was visiting Sweden last year and my husband and i were riding his motorcycle and we stopped in front of a foodstore for some minutes in small Brodalen just outside Lysekil, and placed our helmets on the bike. When we only some minutes later came back, we found that the helmets were stolen. And there is no recomendation in my country about beeing robbed in Sweden !
Av Gral
7 jan. 2008 15:16
Citerat från zappe50:
Yes, i agree that everything can happen all over the world in relation to beein robbed....As an instance i was visiting Sweden last year and my >husband and i were riding his motorcycle and we stopped in front of a foodstore for some minutes in small Brodalen just outside Lysekil, and >placed our helmets on the bike. When we only some minutes later came back, we found that the helmets were stolen. And there is no >recomendation in my country about beeing robbed in Sweden !
Please, you can't bring up an isolated incident and then use that to generalise. It's a horrible way of making statistics, and statistics is what you need to reach a conclusion. What does the camera story, or the helmet have to do with if it is dangerous or not? Absolutely nothing!
Av Zappe50
7 jan. 2008 15:36
When i was in Sweden for the first time. I was asked many times about the high incidence of AIDS in Brasil according to the rumors spread in Sweden ....Nowadays the percentage of AIDS here is 0.57%. Is that what you consider as high incidence ?

What i said was to show that there are no absolute truths ...Everything , including index of criminality, is relative, and it depends on what you compare to. What i said about the helmets and the camera was two examples that things are not always the way we imagine.

Anyway, i am not here to argue with anyone of you because i love Sweden and consider swedish people to be one of the nicest and most sincere people i have met, and you have the right to tell your opinion as well as i have the right to tell mine.

Big hugs to everyone and welcome to Brasil !
Deborah
Av Zappe50
7 jan. 2008 15:42
Ja måste bara som "slutord" från min sida inflika följande.

Enligt "min uppfattning" bör/måste man vara väldigt försiktig innan man går ut med något påstående, negativt så som positivt ! Rykten , sanna som osanna, väl underbyggda eller ogrundade, upprepade tillräckligt många gånger blir till slut SANNINGAR !

Ha det !
Urmas
7 jan. 2008 16:02
Citerat från zappe50:
Ja måste bara som "slutord" från min sida inflika följande.

Enligt "min uppfattning" bör/måste man vara väldigt försiktig innan man går ut med något påstående, negativt så som positivt ! Rykten , sanna som osanna, väl underbyggda eller ogrundade, upprepade tillräckligt många gånger blir till slut SANNINGAR !

Ha det !
Urmas
Tyvärr fungerar det inte så enkelt. Allt du har sagt upprepade gånger har ju inte blivit sanning hittills. Tur att en del människor kan tänka själva.
Av Zappe50
7 jan. 2008 16:04
Så, vad bra då att du håller med mig !
Av Gral
7 jan. 2008 16:07
Citerat från zappe50:
Ja måste bara som "slutord" från min sida inflika följande.

Enligt "min uppfattning" bör/måste man vara väldigt försiktig innan man går ut med något påstående, negativt så som positivt ! Rykten , sanna som osanna, väl underbyggda eller ogrundade, upprepade tillräckligt många gånger blir till slut SANNINGAR !

Ha det !
Urmas
Det håller jag med om ;) Och sen tycker jag också att alla bör åka till Brasilien (och vara försiktiga)!
Av Zappe50
7 jan. 2008 16:31
Citerat från aquaholic:

Tyvärr fungerar det inte så enkelt. Allt du har sagt upprepade gånger har ju inte blivit sanning hittills. Tur att en del människor kan tänka själva.
Bäste vän !
Jag är den första att erkänna att jag begick ett misstag när jag sa att Brasilien saknar racism ! Men jag gav bara uttryck för min egen personligen upplevda uppfattning efter att ha varit i detta land i över ett år ! Kanske skulle jag ha betonat detta tydligare ? Självklart kan jag inte säga att detta är en sanning, utan bara min egen uppfattning.

Men att som du gör när du säger att "kriminaliteten i Brasilien ÄR HÖG" , är något helt annat ! Du har ju inte ens varit här, och kunnat bilda dig en egen uppfattning ! Detta är bara något du har läst. Låt vara att det står skrivet på svenska ambassadens hemsida. Dom kan ju inte precisera hur det är ÖVERALLT i detta enorma land, eller hur ? Och som du då gör, när du säger att SÅ ÄR DET, anser jag vara otroligt farligt !

Ha det !
Urmas
7 jan. 2008 17:16
Citerat från aquaholic:
Citerat från latinpower:
HEj, tänkte ge Er min åsikt!
Vart man än RESER så finns det faktiskt KRIMINALITET i mer eller mindre skala.
När jag reser så letar jag faktiskt inte efter områden för att bli rånad, utan bra ställen för att njuta av livet. Jag går ej heller med kamaran runt halsen eller visar runt att jag har pengar.
Skulle ändå hända att jag någon gång i framtiden blir rånad så skulle jag lämna över pengarna direkt, det är livet som är viktigast!!! Eller?
En gång berrätade en vän till mig att sin faster hade blivit rånad i Las Ramblas i Barcelona. Så första gången jag hade blivit lite äldre och reste till Barcelona ville jag absolut inte gå på Las Ramblas, jag var skit rädd... Nu har jag varit i denna stad så många ggr och promenerad upp & ner på Las Ramblas både dag och natt och aldrig råkat ut för något själv. Så nu vill jag säga: Upplev själv din resmål som du är intreserad av och gå inte på rykten!
//Gabriel
"Citerat från aquaholic:

Har varit skeptisk till just Brasilien för att kriminaliten är så hög. Men nångång hamnar man väl där också. "

Jag har inte på något sätt uteslutit en vistelse i Brasilien. Tvärtom lämnar jag ju en dörr på glänt i citatet ovan med orden 'nångång hamnar man väl där'. Men det är inget jag prioriterar!! Eftersom brottsligheten riktar sig till stor del mot oss 'rika' turister så föredrar jag att utforska ställen på jorden där det inte är så uttalat hot mot ens personliga säkerhet. Om det var en epedemi av lepra i Egypten så skulle jag inte åka dit heller! På sikt kanske, men inte under tiden det grasserar som mest. Det gäller alla andra länder med, Egypten var ett exempel , så nu vill jag inte ha svar från Egyptenfanatiker om att jag sprider (falska) rykten på nätet om landet!
Jag har också varit i Barcelona. Jag hade inte hört något öht om kriminalitet och risk för ens egen säkerhet. Alltså var den inte så utbredd.
Hej, det är allmänt känt (inte bara i Barcelona) att platser där det finns mycket folk kan man råka ut för ficktjuvar, även här i Stockholm. Det kommer ligor från olika länder vid speciella tillfällen som Jul och Sommar.
När jag befann mig i Barcelona så sa en av mina katalanska vänner att jag skulle akta mig för "Los Moros" , folk som är ifrån Marocko då dessa nattetid kan råna dig och lämna dig i vara kalsonger. Nu säger jag inte att alla ifrån marocko är tjuvar, men man är mer försiktigt med vem man pratar med och lyssnar mer på dialekten.
Det finns ju alltid någon rötägg som är beredd att gå hur lång som helst för att få det han/hon vill så kriminalitetet kommer att finnas vart man än reser, tror jag!
Hittade nedan text om just Barcelona där de betonar om just "ficktjuvar".

La Rambla (Les Rambles på katalanska och Las Ramblas på spanska) är en bred boulevard som sträcker sig genom Barcelonas gamla stad från hamnen upp till Plaça Catalunya. Den tolvhundra meter långa gatan är Barcelonas mest bevandrade och används för allt möjligt, från performance art till gatuprostitution. La Rambla är även mycket populär bland Barcelonas ficktjuvar då trängseln gör deras jobb betydligt enklare.
Mycket av Barcelonas själ finner man längs stadens mest kända gata, La Rambla. Promenadstråket, som sträcker sig från Plaza Catalunya den dryga kilometern ner till Medelhavet, formligen väller över av gatuhandel, uteserveringar och folkliv. Här trängs turister med lediga Barcelonabor, artister med ficktjuvar och kaféstolar med souvenirstånd.

// GABRIEL
7 jan. 2008 22:21
Citerat från zappe50:
Citerat från aquaholic:

Tyvärr fungerar det inte så enkelt. Allt du har sagt upprepade gånger har ju inte blivit sanning hittills. Tur att en del människor kan tänka själva.
Bäste vän !
Jag är den första att erkänna att jag begick ett misstag när jag sa att Brasilien saknar racism ! Men jag gav bara uttryck för min egen personligen upplevda uppfattning efter att ha varit i detta land i över ett år ! Kanske skulle jag ha betonat detta tydligare ? Självklart kan jag inte säga att detta är en sanning, utan bara min egen uppfattning.

Men att som du gör när du säger att "kriminaliteten i Brasilien ÄR HÖG" , är något helt annat ! Du har ju inte ens varit här, och kunnat bilda dig en egen uppfattning ! Detta är bara något du har läst. Låt vara att det står skrivet på svenska ambassadens hemsida. Dom kan ju inte precisera hur det är ÖVERALLT i detta enorma land, eller hur ? Och som du då gör, när du säger att SÅ ÄR DET, anser jag vara otroligt farligt !

Ha det !
Urmas
Dessvärre har jag uppenbarligen varit otydlig eller så övertolkar du allt och läser in saker mellan raderna.
Jag har hela tiden diskuterat turister och på typiska turistorter och vad som sker där. Det är fullständigt ointressant vad som sker ute i landsorten och med lokalbefolkningen i detta sammanhang.
När jag anser mig ha fått bevis för att ändra inställning kommer jag att göra det - oavsett på vilket sätt det sker.
Just nu är det 20 % av befolkningen som lever under fattigdomsgränsen, 12 % av de vuxna är analfabeter och i VÄRSTA FALL är det sammanlagt 32% av befolkningen som jag undrar vad de livnär sig på!
Kalla mig väderkvarn, kalla mig inskränkt och fördomsfull, men jag bjuder på det och får stå för det.
Av Zappe50
12 feb. 2008 20:26
Lägger här in en notis angående kriminaliteten i Brasilien hittat på : www.se.brasilien.nu

Säkerhet
Brasilien är inget land där du normalt känner dig hotad – Tvärtom! Betänk dock att det finns enorma skillnader mellan de fattigaste fattiga och de rikaste rika. Det finns några enkla sätt att minimera risken att bli utsatt för någon form kriminalitet.
Reser du i en grupp med guide fungerar det att ha med sig den dyra kameran. Vid utflykter på egen hand bör man helst lämna sådan utrustning hemma. Engångskameror kan tas med i alla sammanhang och ger ofta godkända bilder. Lås in pass, kreditkort och flygbiljetter i hotellets säkerhetsbox. Tacka nej till erbjudanden från oaktoriserade guider vilka erbjuder transport och liknande. Ta inte med några värdesaker till stranden. Det räcker utmärkt med handduk och lite småpengar. Lämna fina klockor och smycken hemma i Sverige. Använd taxi på natten och vandra inte omkring på mörka bakgator eller nere på stranden efter mörkrets inbrott. (Strandpromenaderna är dock inga problem)Brasilianska förare kör ofta mot rött ljus så även vid grön gubbe bör man vara försiktig. Undvik helst de lokala stadsbussarna. (Taxi är ett bättre alternativ). Lyssnar du på och följer råden du får och iakttar sunt förnuft så är risken liten att du råkar illa ut.
Ett tips är att ta en fotostatkopia på pass och entry card (denna fylls i och lämnas i samband med ankomst till Brasilien). Detta räcker bra att visa som id-handling om sådan krävs. (Det finns en lag som säger att utlänningar alltid ska ha passet med sig, men polisen nöjer sig med en fotostatkopia)

Inga ytterligare kommentarer från min sida, utan nu är det upp till var och en att bilda sig en uppfattning !

Ha det !
Urmas
Av Homman
12 feb. 2008 21:10
Citerat från aquaholic:

...Dock informerar svenska ambassaden i Brasilia om landets brottslighet i en halv spalt, medan både Spaniens, Kroatiens och Greklands nöjer sig med några raders info.
Då ska du betänka vilken ambassadör Sverige har i Brasilien.
Av Zappe50
12 feb. 2008 21:56
Ja, och där står det ju också att detta gäller främst Rio !
Dit ju i och för sig de flesta turister åker !
Av Homman
12 feb. 2008 22:44
Kriminalitet i all ära. Jag får också mycket frågor om mafian (endast ett F här) i italien. Den är faktiskt ganska så vingklippt för närvarande. Dessutom kan turisternkänna sig trygga - även på Sicilien - med undantag om de utgör ett mycket lönsamt kidnappningsobjekt. Men då ska man heta Herst, Getty eller något annat multimilionärlikt. Både mafian och camorran (Napoli) är banditer och ligor som bara bråkar med varandra.
Farligare är däremot den bulgariska organisationen som nu börjar växa fram i Italien. Enligt den ansedsda nyhetsveckotidningen L'espresso, så finns denna liga med i många sammanhand; illegal invandring, prostiution, stölder, svart arbetskraft och finansiering av illegal invandring. I Florens lär den enligt tidningen ha organiserat ca 500 föräldralösa invandrarbarn som arbetar som tjuvar och väskryckare. Varje unge omsätter ca 50 euro om dagen. Dessa pengar betalas i helhet till deras "övervakare" som efter avdragen procent för omkostnader skickar pengarna högre upp i organisationen. Det blir ca 25000 om dagen och ta detta sedan gånger 365!
Dessa pengar tvättas sedan i bygg projekt. Vidar så ingår många av de så kallade vindrutetvättarna vid stoppljusen i organisationen.
Mellan Corciano och fram till motorvägen till Umbertide, kan man hitta ett exempel på prostitutionenen. För var 500 meter står en flicka och raggar kunder. Sådant skulle mafian (endast ett F här) aldrig tillåta sig till.
13 feb. 2008 22:44
Hej,

Vet inte om det är någon mening att skriva några rader i denna långa följetång...Men kan inte låta bli då jag just kommit hem från en nära 5veckor lång semester i Brasilien (Rio, Floripa, Manaus, Salvador..) där vi åkt runt sjäva utan mycket förbokade boende etc.
Innan resan hade vi hört om alla som blivit rånade om min mamma som var med på halva resan var orolig för Rio - trots att hon är född & uppvuxen i Brasilien. Vi upplevde ingen speciell kriminalitet och var aldrig rädda! Trots att vi även gjorde "misstaget" att gå på några av Copacabanas tvärgator runt midnatt när åtminnstonde min sambo var mer än berusad... - inget hände!!

Precis som Latinpower gick vi inte o flashade med dyra klockor och smycken men våra utseenden skriker gringos=pengar :-) Vilket vi aldrig gör på resor. Så jag stämmer in i att det är dags att avliva myten om Brasiliens skyhöga kriminalitet!

/cingelsson
Av Zappe50
13 feb. 2008 23:29
Tack för inlägget !
Det är alltid bra att få höra flera sidor av saken och inte "ensidigt" acceptera ett rykte !
Av Homman
18 feb. 2008 22:02
Citerat från zappe50:
Tack för inlägget !
Det är alltid bra att få höra flera sidor av saken och inte "ensidigt" acceptera ett rykte !
Det är alltid både kul och värdefulle att få nyanserad upplysning om verkligheten. (Tyvärr finns det aldeles för många förståsigpåare och experter som tror sig veta så mycket mer. För de har ju hört av....).
/B
Av Mpc
19 feb. 2008 18:48
Hej jag har varit i 31 länder fatiga som Rika gått i mörka gränder som i Venezuela Harlem London Algeriet new jersey Libyen och peppar ta i träd aldrig blivit utsatt för något rån eller misshandel men så jag går aldrig själv utan i sällskap
20 feb. 2008 11:25
Vad gäller Barcelona, såg vi, när vi var där, en stor text på en husfasad. "PICKPOCKETERS LOVE TOURISTS". Dessutom blev man varnad just för Las Ramblas, att där finns många ficktjuvar. Vi lyckades dock att vara i stan i 6 dagar och nätter, utan att råka ut för något.

Men även i lilla Helsingborg finns det både ficktjuvar och rånare. Det kan vi läsa om varenda dag.

Gilla
Av Resaren
20 maj 2008 20:22
till Zappe50:

Jag bor själv i Sao Paulo och har med nöje läst alla kommentarer och synpunkter.
Jag älskar Brasilien och tycker att det är ett helt fantastiskt land med underbara människor, god mat och en enorm tolerans i samhället. MEN till skillnad från resterande inlägg som handlar om säkerhet i Brasilien tror jag inget, utan håller mig snarare till fakta:

Oavsett vilket mätssystem man använder har Brasilien en kriminalitet som vida överstiger 90 % av alla andra länder i hela världen, det spelar ingen roll om man mäter per capita elller i absoluta tal.
Exempel:
Brasilien har 27 mord per 100,000 invåndare, Sverige har 2,39 och USA har 5,9.
Detta är på aggregerad nationell nivå, regionalt per capita så är varken Rio eller Sao Paulo värst drabbat, utan det är istället städer såsom Vitoria, Recife och en hel del andra mindre städer som uppvisar en högre mordfrekvens.
Däremot är det inte sagt att det är farligt att åka till Brasilien, men som alltid krävs det att man är medveten om situationen och är förnuftig i sitt beteende. Jag har själv inte råkat ut för något här, men blivit rånad 2 ggr i Sverige. Media förmedlar också en mycket onyanserad bild av Brasilien. Exempelvis har Sydafrika en mordratio som är dubbelt som hög som Brasiliens, men det finns aldrig några alarmerande artiklar i svenska media som skriver om detta. Man kan mycket väl bo i 25 år i ett land och aldrig råka ut för något eller ens märka något, likväl som man kan ha otur och vara på fel plats vid fel tidpunkt. Slutsats: Res till Brasilien, och till alla andra fantastiska länder på denna jord, men ha alltid med er förnuftet!
Av Bengtar
22 maj 2008 20:33
Hej tvivlare!
Lögn, förbannad dikt och statistik.
Det kan man komma långt med om man tillhör den ängsliga delen av mänskligheten. Men man kommer aldrig någonsin att komma nära vad som är mänsklighetens natur.
Farligheter finns överallt. Såvål i Barcelona som i Eugene Oregon som i Mjölby eller Vimmerby.
Res till Brasilien! När jag var i låsåldern(13-18 år) slukade jag allt om detta drömmål.
Jag kommer kanske aldrig att komma dit, men det kommer alltid att finnas hos mig som en stor önskan.
Tänk: Amasonas, Manaos, Pantanal osv.
Titta på Suckdorffs underbara film "Mitt hem är Cobacabana" och försök känna efter.
Att få vara i ett annat land med en kultur som skiljer sig från vår svenska uppfattning kan berika.
I varje fall gäller det mig.
Hoppas att jag någon gång kan få uppleva Brasilien. (Kan skriva en hel avhandling om vad jag önskar, men detta får bli en liten sammanfattning).
Var inte så ängsliga!
Bengt
28 dec. 2008 17:32
Jag var i Ponta Negra förra året. Jag blev rånad på en bar. Fick till o med inbrott i min lägehet där de stal för ca 10.000 sek.
Farligt o gå ut o dansa o ha roligt. Uppge aldrig var du bor, då kan du få objudna hembesök. Jag har rest mycket. Kriminella finns över hela världen. Bara att de är fler i Ponta Negra. De som stjäl söker sig till turistorter. På landsbyggden är det bättre. Fattigdommen är hög, därför stjäl de för att klara sitt uppehälle. En Brasilianare tjänar i snitt 1500 sek per månad. Räkna ut resten själv. Så den som snackar om att det inte är värre i Brasilien än andra länder har aldrig varit ute om kvällen på en turistort i Brasilien. Men för de som inte gillar nattliv o uteliv är det som i sverige.
Av Klockis
28 dec. 2008 18:56
Jag ska åka till Ponta Negra för åttonde gången nu och jag har då inte råkat ut för något där. Man får använda sitt sunda förnuft , vilket gäller lite var stans i vår värld!
Av Zappe50
28 dec. 2008 23:13
Citerat från inge2008:
Jag var i Ponta Negra förra året. Jag blev rånad på en bar. Fick till o med inbrott i min lägehet där de stal för ca 10.000 sek.
Farligt o gå ut o dansa o ha roligt. Uppge aldrig var du bor, då kan du få objudna hembesök. Jag har rest mycket. Kriminella finns över hela världen. Bara att de är fler i Ponta Negra. De som stjäl söker sig till turistorter. På landsbyggden är det bättre. Fattigdommen är hög, därför stjäl de för att klara sitt uppehälle. En brasilianare tjänar i snitt 1500 Sek per månad. Räkna ut resten själv. Så den som snackar om att det inte är värre i Brasilien än andra länder har aldrig varit ute om kvällen på en turistort i Brasilien. Men för de som inte gillar nattliv o uteliv är det som i Sverige.
Först och främst vill jag berätta, att genomsnittslönen INTE är 1500:- Sek / månad, utan denna summa är faktiskt MINIMILÖNEN ! Vad snittlönen är har jag ingen aning om, men den är i alla fall betydligt högre !

Men visst har du rätt i att brottsligheten är högre på turistorter som Ponta Negra, men det gäller ju även på övriga turistorter i andra länder.

Däremot kan jag tala om att jag nyligen besökte Rio, och vi var ute sena kvällar och vandrade runt i staden utan att någonsin råka ut för något. Även i Barra do Cuhau' och Pipa har jag och frugan varit ute sena kvällar utan några incidenter.

Jag tror att om man bara låter det sunda förnuftet gälla så är det inte mycket värre här än i t.ex. Stockholm.

Min personliga åsikt är alltså fortfarande att det inte är mycket värre här i Brasilien än någon annan stans.

Jag är den första att beklaga de missöden du råkat ut för här, men jag tror trots allt inte att du skall beskylla Brasilien för detta, utan snarare att det var olyckliga omständigheter som gjorde att just du råkade illa ut. Kunde ha hänt för vem som helst var som helst.

Slutligen vill jag bara inflika att jag nu har bott i Brasilien mer än 2 år och har varit ute även i vår stad mitt i natten och kört runt i landet, ofta ensam, på min motorcykel. Aldrig någonsin har det varit ens tillstymelse till incidenter !

Urmas
Av Nathi
30 dec. 2008 15:35
Tack för detta inlägg =)
Längtar till paradiset för att bilda min uppfattning och den blir säkert positiv !
30 dec. 2008 20:59
Man kan bli rånad var som helst i världen, det är i alla fall min egen erfarenhet. Som turist bör man vara vaksam och inte röra sig för mycket i mörkret innan man blivit bekant med folk i området. Det tar ett tag att lära känna ortsbefolkningen. Känner de dig är det mycket lättare. I Brasilien fick jag många vänner på den gata i Rio genom fotbollen. Efter ett par veckor kunde jag röra mig fritt dygnet runt i närområdet till mitt hotell. Alla visste att jag var fotbollskillen som älskade Brasiliansk fotboll.
travaren
3 jan. 2010 14:06
sunda förnufte säger väl att ju större ett land eller ort är ju fler männsikor som bor där ju större är riskerna att finns fler krimminella än på minder ort i minder k länder etc.

Inget konstigt med de. Men som sagt de är ju inte plasten eller kandetr i sig utan anatelet invåner som ökar riskerna. Detta oavsett de handlar om sverige,eller någon anna ort plats i världen.
3 jan. 2010 16:49
Citerat från maria365:
sunda förnufte säger väl att ju större ett land eller ort är ju fler männsikor som bor där ju större är riskerna att finns fler krimminella än på minder ort i minder k länder etc.
Kriminalitet har mindre med antal människor att göra, mer med befolkningsstruktur.

I Brasilien är förhållandevis få människor oerhört rika, medan väldigt många är oerhört fattiga. Åtskilliga rika invånare bor bakom höga murar, medan fattiga lever under mycket eländiga förhållanden. Ur sociala klyftor föds kriminalitet och brottsligheten ÄR skyhög i Brasilien jämfört med Sverige sett till antalet invånare. Det är ingen myt som kan avlivas.

Turister vill gärna få mycket för pengarna. Många reser till de fattigaste delarna av världen; Sydostasien, Sydamerika och Afrika där olika risker är större än i Vimmerby och Mjölby. I Brasilien är försvinnanden, mord, rån och överfall mycket stora samhällsproblem. Men vad man ska komma ihåg är, att det är den egna befolkningen som relativt sett drabbas mest, inte minst marginaliserade grupper. Välbeställda invånare väljer vilka områden de besöker. Gör turisten likadant, blir vistelsen mindre riskfylld - i Brasilien och på andra platser.
3 jan. 2010 20:51
Citerat från mirjamir:
Citerat från maria365:
sunda förnufte säger väl att ju större ett land eller ort är ju fler männsikor som bor där ju större är riskerna att finns fler krimminella än på minder ort i minder k länder etc.
Kriminalitet har mindre med antal människor att göra, mer med befolkningsstruktur.

I Brasilien är förhållandevis få människor oerhört rika, medan väldigt många är oerhört fattiga. Åtskilliga rika invånare bor bakom höga murar, medan fattiga lever under mycket eländiga förhållanden. Ur sociala klyftor föds kriminalitet och brottsligheten ÄR skyhög i Brasilien jämfört med Sverige sett till antalet invånare. Det är ingen myt som kan avlivas.

Turister vill gärna få mycket för pengarna. Många reser till de fattigaste delarna av världen; Sydostasien, Sydamerika och Afrika där olika risker är större än i Vimmerby och Mjölby. I Brasilien är försvinnanden, mord, rån och överfall mycket stora samhällsproblem. Men vad man ska komma ihåg är, att det är den egna befolkningen som relativt sett drabbas mest, inte minst marginaliserade grupper. Välbeställda invånare väljer vilka områden de besöker. Gör turisten likadant, blir vistelsen mindre riskfylld - i Brasilien och på andra platser.
Men som sagt ju fler människor i smmma land på sammort de bor ju större är risken för stora klass skilnade och ökad krimnalitet. Så tycker fortfarnde inte alls de så konstigt att de så är fallt!! Menar att ju fler männskor ju sörrre risk/chans att de är storra klass skilande vilket inte alls är så underligt
4 jan. 2010 09:28
Citerat från maria365:
Men som sagt ju fler människor i smmma land på sammort de bor ju större är risken för stora klass skilnade och ökad krimnalitet. Så tycker fortfarnde inte alls de så konstigt att de så är fallt!! Menar att ju fler männskor ju sörrre risk/chans att de är storra klass skilande vilket inte alls är så underligt
Maria, ursäkta mig men nu först förstod jag fullt ut vad du menade. Vi är nog rätt överens.
Ha det gott!
Mirjam
Av Guess
4 jan. 2010 16:00
Har själv varit till Brasilien 6 ggr. och återvänder gärna fler ggr. Har aldrig blivit rånad eller nedslagen. Åkte runt i landet dom första 2 ggr. sedan ”bara” till Amazonas 4 ggr. som jag tycker är helt fantasktiskt. Helt underbara människor och natur.

Tråkigt att någons mor sprider en så negativ bild av landet. ”Normal försiktighet” bör givetvis gälla även där, som alla andra platser.
4 jan. 2010 17:44 (redigerad)
Citerat från guess:
Tråkigt att någons mor sprider en så negativ bild av landet. ”Normal försiktighet” bör givetvis gälla även där, som alla andra platser.
Ska vi vara helt rättvisa mot "någons mor", så skriver Sveriges Ambassad på sin hemsida att "Resande till Brasilien bör alltid iaktta ett stort mått av försiktighet, i första hand med tanke på kriminalitet." Stort! Vidare talar man om den stora förekomsten av vapen m m. För Brasilien gäller faktiskt andra rekommendationer än exempelvis för resor till Spanien och råden till turisterna är givetvis inte helt tagna ur luften eller baserade på ogrundade rykten.

Och så här skriver Regeringskansliet om Brasilien på sin hemsida 2009-11-18: "Brasilien är det näst mest ojämlika landet i världen vilket förklarar det starka inslag som våldet och kriminaliteten utgör i det brasilianska samhället." Och den som har åkt genom en favela, har också fått inblick i den brutala verklighet som råder i Brasilien.

Jag har bekanta som har blivit knivrånade i Brasilien och det skedde på kvällen alldeles i närheten av deras hotell, där de kände sig trygga. Deras upplevelse av Brasilien blev därmed mindre angenäm. Det avskräcker nu inte mig från att resa till Sydamerika, däremot ger det utöver det sunda förnuftet en extra tankeställare om var och hur man bör röra sig vid besök i dessa länder.
Av Energi
4 jan. 2010 18:36
Var väll bara ett år sedan några poliser rånade 2 turister som sedan visade sig vara poliser från USA. Dessa Brasilianska poliser åkte naturligtvis fast.
Har aldrig hört att några tex grekiska poliser gjort något sådant. Så allt är risken större i Brasilien än i många andra charterresemål.
Av Hkn
4 jan. 2010 19:46
Vänner och grannar,

hur man ser på ett land är naturligvis helt och hållet individuellt. Jag antar att det beror på hur du vill färdas och bo; vad du vill uppleva på din resa och hur du bemöter människor, (underförstått: själv vill bli bemött). Olle Wästberg, tidigare generalkonsul i New York, numera generaldirektör för Svenska Institutet, konstaterade för ett drygt år sedan i TheLocal att synen på ett land ligger i betraktarens öga:
- - -

I was hosting a visit of then Prime Minister Göran Persson. The procedure was the usual: meet him at the airport accompanied by the US Secret Service. The Secret Service turned up with several cars and had closed one lane in the Lincoln Tunnel for our use.

Having brought the PM to the Waldorf-Astoria, I asked the head of the Secret Service operation if they went to all that fuss for every visiting PM. The officer answered:

“Oh no, only for the risky countries.”

“Risky? Us? Sweden?” I replied.

He looked into his papers and said:
“Two political murders. One unsolved.”

- - -
Citerat från guess:

Tråkigt att någons mor sprider en så negativ bild av landet. ”Normal försiktighet” bör givetvis gälla även där, som alla andra platser.
Helt rätt. Bulls eye! Landar du beväpnad med normal försiktighet och ett gott humör är det ytterst få destinationer som bör undvikas.

I m h o,

:: håkan ::
Av Satguru
4 jan. 2010 21:28
Vi har rest runt i världen en hel del och aldrig blivit utsatta för rånförsök, förutom i Rio - två gånger. Vi såg dessutom ut som lodisar, men vid det ena tillfället hade vi en (icke speciell) kamera med oss. :)
Av Guess
5 jan. 2010 00:15
Tack Hkn.

Vi tänker och tycker lika, i alla fall ibland.

Ha´ ett gott resår 2010
5 jan. 2010 06:55
Själv ska jag till Tobago om åtta dagar och där förfäras turister (eller alarmister) över att det skedde i häraden 15 mord förra året?

15 mord?

Det sker lika många mord på en bakgata i Washington varje dag, på Hisingen varje månad etc, etc... Allt beror väl på vad man jämför med?

Att säga att det sker ett visst antal brott i ett land för att det finns ett visst antal innevånare är irrelevant.

Sätt det istället i paritet till antalet besökare och antalet utsatta besökare så blir det mer relevant.
Av Guess
5 jan. 2010 07:16
Brasilien 100104

Statistik är ju enbart statistik. Om t.ex. svenska ambassaden exkluderat allt våld i favelorna , som man med ”sunt förnuft” bör undvika, hur hade den sett ut då?

Vill man inte ta den minsta risk, bör man kanske stanna hemma. Men Ni ”ordbajsare”, se upp så inte stolen eller sängen ramnar, så Ni hamnar på golvet och gör Er illa.

Ps ! Robbowan , var själv till Tobago för 15 år sedan och då flödade narkotikan där. Ds!
5 jan. 2010 09:32
Citerat från mirjamir:
Men vad man ska komma ihåg är, att det är den egna befolkningen som relativt sett drabbas mest, inte minst marginaliserade grupper. Välbeställda invånare väljer vilka områden de besöker. Gör turisten likadant, blir vistelsen mindre riskfylld - i Brasilien och på andra platser.
Robbowan, jag vill gärna upprepa vad jag också sagt i mitt första inlägg. Jag tror inte att meningarna här går särskilt mycket isär. Och personligen avstår jag inte alls från att resa i länder med hög kriminalitet, dock undviker jag att röra mig i vissa kvarter. Det är ju också vad trådstartaren rekommenderar.

Ha en skön vistelse på Tobago. Jag har själv Trinidad och Tobago på min långa önskelista över länder som jag vill vandra i.

Peace and love
Mirjam
Av Guess
5 jan. 2010 10:03
"Mirjamir säger:

Citerat från mirjamir:
Men vad man ska komma ihåg är, att det är den egna befolkningen som relativt sett drabbas mest, inte minst marginaliserade grupper. Välbeställda invånare väljer vilka områden de besöker. Gör turisten likadant, blir vistelsen mindre riskfylld - i Brasilien och på andra platser.
Jag har själv Trinidad och Tobago på min långa önskelista över länder som jag vill vandra i.

”Peace and love!” Mirjam,

är väl litet väl fjantigt "

Robbowan,
jag vill tyvärr upprepa vad jag också tidigare sagt.
Personligen avstår jag inte alls från att resa i länder med påstådd ”hög kriminalitet” dock undviker jag att röra mig i vissa kvarter.
Ha en skön vistelse på Tobago. Återkom så vi får höra vad Du själv tyckte. Inte sv. Ambassadens med deras statistik och varningar.

ha dé bra
Guess

Av Guess
5 jan. 2010 12:56
Brasilien igen

Till alla. Åk dit, sitt inte hemma å tro och tyckt som en DEL gör, som bara kastar skit.

Och dessutom vet dom ”bäst” , fast dom inte ens varit där.

Eller vad säger Du Hkn.?

Hör i södra Sverige snöar det och är litat kallt, men längtar inte tillbaks Tunisien. och ett annat land.
5 jan. 2010 23:47
Guess: I bet... Det var ju ett av de lustiga inläggen jag läste på en annan sajt: "Årets första mord..." och såläserman i artikeln att det hände i en ökänd knarkkvart.

Mirja: Kommer bli gött... Jag tror aldrig jag läst en varning men så är det som sagt sunt förnuft det handlar om.
Av Satguru
6 jan. 2010 01:03
Det är klart att det i Brasilien finns både relativt säkra och relativt osäkra ställen. Rio är klart en relativt farlig stad, men ack så fantastisk på andra sätt. Jag har aldrig känt av så mycket hot någon annanstans i världen, men jag skulle åka tillbaka i morgon. Verkligen enastående vackert. Såg förresten att rikt folk flyger helikopter i Sao Paulo för att undvika att bli kidnappade. Brasilien är extremt. Och vilken häftig huvudstad!
Av Theelf
6 jan. 2010 01:23
Hälsning från Ouarzazate i Atlasbergen:

Åk till Brasilien! Har varit i B c:a 15 ggr - det är inte farligare än något annat ställe jag har varit på.

1) De flesta våldsamheter äger rum i favelorna mellan knarkkommandona och militärpolisen. Berör alltså inte turister.

2) Kidnappningar sker enbart av rika brasilianare och är planerade. Berör inte turister det heller.

Har under de senaste åren tagit med mig c:a 80 personer på resor till B. Ingen har råkat ut för något tråkigt överhuvudtaget. Men visst finns det gatuvåld och rånare. Tricket är att aldrig bli ensam eller för långt ifrån andra människor. Gäller dag som natt.

Peace & Love!

The Elf
Av Satguru
6 jan. 2010 01:44
Citerat från theelf:
Men visst finns det gatuvåld och rånare. Tricket är att aldrig bli ensam eller för långt ifrån andra människor. Gäller dag som natt.
Hoppas du njuter bergen! Vill dit jag också. :)

Det du skriver ovan tycker jag är mycket talande.
6 jan. 2010 11:09 (redigerad)
Citerat från robbowan:
Mirja: Jag tror aldrig jag läst en varning men så är det som sagt sunt förnuft det handlar om.
Haha, skulle tro det!
6 jan. 2010 11:10
Frågan har tydligen diskuterats förr här i RG. Apropå Theelfs kunniga inlägg, i diskussionen ”Tips” hittade jag dessa råd som en annan uppenbarligen också kompetent Brasilien-resenär förmedlade. Vad som sägs under punkt 2 tål ändå att tänkas på. Det manar till lite utöver "normal försiktighet och gott humör":

* Om du är i närheten av ett gäng gatubarn så får du hålla i dina grejer. De kan komma flera stycken samtidigt och rycka i allt du har för att sedan lägga benen på ryggen.

* Var du än är – även i ”säkra områden” – se till att du vet vad du har framför dig och bakom dig. Se till att aldrig bli ensam.

* Runt Rios busstation som inte ligger i stans bästa område, rör sig mycket folk. Håll i prylarna eller rättare sagt, ha inte så mycket grejor med dig. Det gäller överallt.

* OM något tråkigt skulle hända – bara räck över grejorna och bråka inte.
Av Satguru
6 jan. 2010 19:46
Citerat från mirjamir:
Frågan har tydligen diskuterats förr här i RG. Apropå Theelfs kunniga inlägg, i diskussionen ”Tips” hittade jag dessa råd som en annan uppenbarligen också kompetent Brasilien-resenär förmedlade. Vad som sägs under punkt 2 tål ändå att tänkas på. Det manar till lite utöver "normal försiktighet och gott humör":

* Om du är i närheten av ett gäng gatubarn så får du hålla i dina grejer. De kan komma flera stycken samtidigt och rycka i allt du har för att sedan lägga benen på ryggen.

* Var du än är – även i ”säkra områden” – se till att du vet vad du har framför dig och bakom dig. Se till att aldrig bli ensam.

* Runt Rios busstation som inte ligger i stans bästa område, rör sig mycket folk. Håll i prylarna eller rättare sagt, ha inte så mycket grejor med dig. Det gäller överallt.

* OM något tråkigt skulle hända – bara räck över grejorna och bråka inte.
Av Satguru
6 jan. 2010 19:52
Jag fick slå mig fri från ett gäng gatubarn som lyckades slita sönder byxfickan. Det gick bra utan att skada någon.

Vid ett senare tillfälle blev jag och min flickvän attackerade på samma gång. Vi var då 10-20 meter ifrån varandra på dagen i parken mellan (stränderna) Ipanema och Copacabana. Min flickvän slog sig fri och jag sprang genom vattenpölar för att komma undan. Mycket effektivt i båda fallen. Jag skulle ha svårt att lämna ifrån mig allt.
7 jan. 2010 17:37
Hejsan.
Själv tillbringade jag sammanlagt mellan 3 och 4 månader i Brasilien, i den nord-östra delen av landet. Framför allt i João Pessoa men reste också runt lite till bl a Campina Grande, Recife, Jacumá, Pipa och Natal. Eftersom jag reste själv blev jag oftast mer eller mindre tvungen att göra saker på egen hand. Ibland blev jag varnad för att det kunde vara farligt, framför allt på kvällar i städerna. Det löste sig utan problem, men det kändes ofta rätt nervöst att ta sig fram själv. När jag lärt känna lite folk märkte jag att de utvecklat sina egna metoder för att minimera riskerna. Ofta struntar de till exempel helt enkelt i rödljusen om de kör bil sent på kvällen och bara kör vidare, pga att det händer att bilister blir rånade när de tvingas stanna vid någon enslig korsning.
Visst tror jag att risken att råka ut för något generellt är högre i Brasilien än i Sverige. Men jag tror det handlar mycket om var man befinner sig och när man gör det, och att vara uppmärksam. En idé kan vara att fråga lokalbefolkningen om riskerna. Som Urmas säger så finns det oftast ingen anledning till oro, tycker jag, om man låter bli favelas (och gränsfall), skumma kvarter under sena nätter med alltför många caipirinhas under tröjan, samt att flasha med plånboken eller dyra ägodelar. Rio vet jag inget om, men rekommenderar verkligen delstaten Paraíba.
11 jan. 2010 04:52
Jag bor själv i Brasilien, norr om Natal, och njuter livet här!
Jag bor själv i en liten fiskarort vart det är för det mesta fattiga människor.
Jag har aldrig blivit rånad, fast jag hade et innbrott i mitt hyrhus tre år sen. Jag lagade den gången et jäkligt bråk och hela orten alarmerades at nu hade gringon blivit rånad för 1000 RS.
Nästa mårrån så låg pengarna på min terass :)
Sen dess har jag inte haft problem.

Men; det är helt klart at i Brasil så är det stor skilnad mellan "rika" gringos och fattiga brassar. Dom här människorna har inte begrepp om pengar, dom fattar inte va saker kostar för dom har aldri haft nånnting.
Därför ska man ha respekt för den här kulturolikheten mellan våran två kulturer.
Det är ju därför att med ökad turism så öker även kriminaliteten. Det kan vel alla fatta. Det är det samma över hela världen.
Men kom ihåg att i Brasil är det även fler rika människor änn va vi har i sverige och skandinavien. Men dom lever inte tilsammans med dom fattiga. Dom sociala gränserna är stora.
Man ska inte visa, eller prata om sin rikdom, fast i våran ögon är det ju inte rikdom, men det är det som är hela problemet om ni fattar. Det handlar om att vi köper saker som dom aldrig kan dröma om.
Därför; ha respekt och inte visa fram allting!

Lev och gör som en lokal brasse.
fast det är det samma vart i världen man är.
Av Zappe50
15 jan. 2010 21:24
Hej igen "gott folk" !

Vill bara tillägga att jag nu har bott i Brasilien i mer än 3 år och än har inget hänt ! Inte ens en tillstymmelse till något !
Dessutom var jag i Rio för ett år sedan och vandrade runt i staden helt själv. En dag gick jag ca. 1,5 mil utan att jag ens såg något farligt.
Kanske ser jag för fattig ut ? Dessutom var min fru och jag ute på kvällarna och besökte restauranger både i Botafugo, Copacabana och Ipanema utan att något hände !
Under fyra dagar såg jag 4 ( FYRA !) gatubarn och aldrig råkade vi heller ut för någon tiggare ! Allt kändes faktiskt helt otroligt tryggt.

Jag har nu också börjat med att "jobba" som guide och kör runt turister i det inre av Paraiba och Rio Grande do Norte.
Det finns så otroligt mycket att se utanför "turiststråken". Inte heller under dessa turer har det ens varit minsta tillstymmelse till något !

Välkommen hit och bilda er egen uppfattning, vet jag !

Ha det.
Urmas
Av Satguru
16 jan. 2010 00:53
Det är ju så det är. Olika människor får olika upplevelser av samma ställe. Kalla det skapelse eller slump eller karma. :)
Av Dovberg
12 okt. 2010 11:11
Med tanke på att Brasiliens ekonomi kommer rasa som in i helv.... så skulle jag inte tro att det är bra att åka dit! Jag var där i sommras och blev rånad 2 gånger på en halvtimme, på Copacabana i Rio. Jag och farsan kom till hotelrummet med ingenting! Ett gott tecken på att Brasilien och Rio är full av kriminalitet och djävulskap!
Av Ynwi
12 okt. 2010 11:54
Rio är en mycket vacker stad. Jag har gått omkring mycket och beundrat den. Tyvärr har jag också blivit rånad två gånger mitt på dagen, en gång i Ipanema (två män slet av mig ryggsäcken) och en gång i Copacabana (en man med kniv ville ha "money").
Jag återvänder nog någon gång ändå ...
Av Zappe50
12 okt. 2010 13:06
Ok. Så då var vi där igen !

Jag har tidigare skrivit om kriminaliteten och då speciellt Rio ! Men att göra som signaturen "Dovberg" gör i sitt inlägg kan jag bara inte acceptera !
Han skriver så här:

Med tanke på att Brasiliens ekonomi kommer rasa som in i helv.... så skulle jag inte tro att det är bra att åka dit! Jag var där i sommras och blev rånad 2 gånger på en halvtimme, på Copacabana i Rio. Jag och farsan kom till hotelrummet med ingenting! Ett gott tecken på att Brasilien och Rio är full av kriminalitet och djävulskap!

Först och främst så vet han inget om Brasiliens ekonomi, och detta har för övrigt ingenting med denna diskussion att göra ! Starta gärna en ny om ekonomin så skall du få svar på tal från en som vet "lite" mer än du om detta !

För det andra, så förstår jag frustrationen över att bli av med pengar och tillhörigheter !
Detta hände i Rio, och det speglar på INGA SÄTT förhållandena i detta enorma land ! Kom gärna hit upp till nordöst och besök João Pessoa eller mitt underbara Barra do Cunhau'. Först då har ni "rätt" att klanka ner på BRASILIEN. Det finns faktiskt ställen i detta megastora land där det är tryggt att leva !
Jag borde väl veta om någon ? Jag har nu bott här i fyra år och aldrig blivit rånad och inte ens hotad !

Innan ni har mer "kött på benen" så tycker jag ni skall behålla er frustration för er själva, men klaga gärna på Rio, för där händer det en hel del. Strunta att åka dit och håll er i stället i det så OTROLIGT TRYGGA Thailand där ingen blir våldtagen eller mördad eller rånad !

Ha det så gott och som jag sa. Välkommen till mitt "trygga Brasilien" (nordöstra delen)

M.V.H.
Urmas
Av Mpc
12 okt. 2010 18:12
Innan ni har mer "kött på benen" så tycker jag ni skall behålla er frustration för er själva, men klaga gärna på Rio, för där händer det en hel del. Strunta att åka dit och håll er i stället i det så OTROLIGT TRYGGA Thailand där ingen blir våldtagen eller mördad eller rånad ! ??

nu tog du i Zappe50 mer endu behövde
Av Zappe50
12 okt. 2010 19:30
Kanske det MPC ?
Men jag blir bara så trött på att det tycks vara accepterat att spy galla över mitt nya hemland, men att det är oacceptabelt att göra det samma över andra "turistländer" undantaget då Bulgarien, som har fått massor med skit. Obefogat eller inte. Skit händer överallt om du har otur. Alltså ÄVEN i Thailand, eller hur ?

Urmas
Av Mpc
12 okt. 2010 20:00
jag håller med dig man ska aldrig slänga skit för det lukta bra illa Rånad det kan man bli var som hällts i värden räcker att bara gå ut i Helsingborg för att bli slag misshandlad och rånade.
Av Tubbe
12 okt. 2010 23:44
Kolla lite snabbt igenom tråden och undrar om det går att svara nej på följande..........

Dålig ekonomi och hög brottslighet hör ihop
Har man blivit rånad 2 gånger samma dag, så har man rätt att bli besviken.
Ligger Rio i Brasilen
Bör man bry sig om vad Svenska ambassaden har för rekomendationer om Brasilien.

don´t lose your face som de säger i LOS

/ R
Av Zappe50
13 okt. 2010 02:25
Visst Tubbe !

Jag svarar mer än gärna på dina frågor !

1. Dålig ekonomi och brottslighet hör ihop ? Ja !
Men nu är det så här att Brasiliens ekonomi inte är dålig. Finanskrisens verkningar syntes det inget av här. Det byggdes som aldrig förr och ekonomin blev bara bättre och bättre !
Hur kan detta komma sig ? Den inre marknaden är så stor, så att kommersen blomstrade ändå. Och Brasilien räknas numera till en av dom fem framtida stormakterna tillsammans med bl.a. Kina. Landet saknar utlandsskuld. Fast det är klart att med 191 millioner innevånare, så finns det en hel del fattiga också, och det är väl dessa som står för brottsligheten, så som i alla andra länder, eller vad tror du ?

2. Det är klart att man har rätt att bli besviken ! Jag skulle vara det samma. Men att smutskasta HELA landet för den skull, är inte juste ! Inte fan blir väl hela Sverige smutskastat för att någon blir rånad i gamla stan, eller ?

3. Rio de Janeiro ligger i sydöstra Brasilien och var tidigare huvudstad. Innevånarantalet är ca. 13 millioner med förstäder. Ungefär samma som i hela Skandinavien. Tacka fan för att det drar till sig "slödder". Dessutom drar det ju till sig turister ! Utomordentliga tillfällen till extra pengar för rånarna. Självklart !

4. Självklart bör man lyssna till Svenska Ambassadens rekommendationer ! Fattas bara annat !
Men man måste ju också tänka lite själv. Som jag sa, så är landet ENORMT stort. Vad som gäller i en del av landet gäller inte i en annan del.
Precis på samma sätt är det ju i LILLA Sverige. Vad som gäller i Skanör och Falsterbo gäller ju inte heller i Kiruna ! Inte ens vädret ! Samma är det här. "Min" del av landet är helt kolugnt. Här har vi inte ens el-stängsel runt husen ! Och ingen låser om sig på nätterna heller !
Natal är ju närmaste storstad, med lika många innevånare som Stockholm (800.000) och där händer det ju självklart en del. Men det gör det väl i Stockholm också, eller ?

5. And Tubbe ! I really don't feel that I am loosing my face, cause I know exactly what I am talking about, since I have lived here for 4 years, and that gives me quite a big advantage ahead of the tourists that have been here visiting for just a few weeks ! So, please don't patronise me !

Yours sincerely
Urmas
Av Tubbe
13 okt. 2010 16:20
Hej

Har inte för avsikt att starta en diskussion med dig, utan gjorde bara en liten sammanfattning i ”tråden” men spontant tycker jag att det är fel att jämför med andra länder och städer.
Brasilien får stå för sina dåliga sidor, de kan inte förringas bara för att någon blivit rånad i Stockholm, eller våldtagen i Thailand. Att det finns tråkigheter världen över är inget nytt.

Det är säkert ett trevligt resemål, men i nuläget tycker jag att det är osäkert att åka ditt.

/ R
Av Theelf
14 okt. 2010 08:36
Kommentar: Jag har rest till Brasilien i drygt 20 års tid. Om vi talar om Rio de Janeiro så upplever jag staden som lugnare än någonsin nu. Första gången jag var där blev jag rånad av ett gäng småkillar som sprang förbi mig och tog allt de kunde. Sedan dess har jag inte haft några bekymmer. Under de senaste åren har jag i egenskap av färdledare haft ansvaret för 5 resesällskap då vi bl.a. har varit i Rio. Ingen av resenärerna har upplevt några problem överhuvudtaget.

Visst finns det problem med säkerheten i vissa delar av Rio de Janeiro. Även om Brasiliens ekonomi just nu går på högvarv, så ligger landet fortfarande mkt högt i det s.k. Gini indexet (föhållandet inkomstfördelning fattiga-rika). Detta skapar oundvikligen problem bl.a. i form av våld. Det mesta våldet i Brasilien som vi i Sverige får ta del av handlar dock om knarkuppgörelser och mellan tungt beväpnade gäng och Policia Militar.

Det går dock att undvika det våld som några av medlemmarna på RG har upplevt genom att ha vissa förhållningsregler. Om någon är på väg till Rio eller sitter och funderar på om de skall åka dit, delar jag gärna med mig av dessa. De har fungerat utmärkt för mig, min familj och de resenärer jag har haft ansvar för.

Rio de Janeiro och Brasilien är för bra för att missas!

Tycker

TheElf
Av Tj
14 okt. 2010 11:00
Vi var i Brasilien i April/Maj...både i Rio och Barra mm mm .
Enda gången jag kände mig hotad var av myrorna utanför kåken!!! : )
ev de äckliga grodorna!! :)

Rånad blev jag bara av en nötförsäljare i Rio (det var en dyr jävel)
Av Mpc
14 okt. 2010 19:24
Man väljer ut sin offer Man går inte på berg ut på småsten ..sånna som ser vilsna ut och det är inta bra i Brasilien utan i hälla värden
Av Erkan
15 okt. 2010 15:22
rest runt mkt i sydamerika och brasilien, hade aldrig några problem.

men går man omkring med sin pengapåse på magen och näsan i kartboken så är det ju som någon sa oven "man väljer sina offer".

var lite streetsmart och njut av en underbar världsdel och härliga människor!
17 okt. 2010 22:31
När jag var där såg jag en man som blev upphämtad med helikopter som legat död i säkert en vecka på havet
sen var det skått låsning vid stranden vid ett uteställe som heter Help en snubbe bara drog framm en kulspruta och började skuta som en galning
sen blev jag bestulen på en mp3 spelare på hotelrummet och någon tog min plånbok och trampade ner i sanden han ville ha den
sen blev jag atakerad av 12 st små barn som hadde stenar i handen
sen gick jag igenom en tunnel mellan ipanema och copacabana och blev atakerad av en man där inne med kniv men jag brottades med han och kom undan
sen såg jag en person bli överkörd av en bil ingen brydde sig ..

lite råd är att inte gå ensam och inte ha dyra hallsband med mera på sig och inte ta billder med en kamera på natten med blixt

annars var resan väldigt spännande och kul förutom lite saker som hände ..
17 okt. 2010 23:55
Citerat från latinpower:
HEj, tänkte ge Er min åsikt!
Vart man än RESER så finns det faktiskt KRIMINALITET i mer eller mindre skala.
När jag reser så letar jag faktiskt inte efter områden för att bli rånad, utan bra ställen för att njuta av livet. Jag går ej heller med kamaran runt halsen eller visar runt att jag har pengar.
Jag har dragit det tidigare men kopplar till detta inlägg.

Tobago varnades det starkt för innan vi åkte dit.

Statistiken visade att antalet mord låg på 10-15/år under några års tid. Utslaget på Tobagos ca 50,000 invånare hamnar man ganska högt upp på listan över mord per capita.

Vad Statistiken inte visar är att de flesta morden är narkotikarelaterade (alltså till dem som är inblandade i verksamheten).

I Sverige kanske det blev större "hallabaloo" eftersom brott drabbats svenskar och slagits upp.

Bland de "civila" mordoffer som fanns i statistiken senaste åren hittas dessutom några amerikanska tjejer som åkte på spring break (läs ganjaresa) och bodde och umgicks med folk i narkotikabranschen.

All statistik går att använda hur man vill.

Personligen så kan jag bara svara för att vi hade en fantastisk semester. Vi gick vart vi ville, åkte vart vi ville, vägde in lokalbefolkningens varningar om vad man inte borde gå/åka utan att ha guide. Ett av de trevligaste ställena var en bar som en massa brittiska ex-pats varnat för med rolig, generös och vänlig personal (kanske var man besvikna för att den tidigare engelske ägaren packat ihop och baren nu blivit mer lokalbetonad) och jag kan lätt säga att jag inte kände mig osäkrare än någon annanstans jag varit.

Nästa steg är att skaka av mig mina fobier angående Mara Salvatrucha och Mara 18 och våga åka med till damens hemland.
Av Theelf
18 okt. 2010 12:03
Citerat från daniel007:
När jag var där såg jag en man som blev upphämtad med helikopter som legat död i säkert en vecka på havet
sen var det skått låsning vid stranden vid ett uteställe som heter Help en snubbe bara drog framm en kulspruta och började skuta som en galning
sen blev jag bestulen på en mp3 spelare på hotelrummet och någon tog min plånbok och trampade ner i sanden han ville ha den
sen blev jag atakerad av 12 st små barn som hadde stenar i handen
sen gick jag igenom en tunnel mellan ipanema och copacabana och blev atakerad av en man där inne med kniv men jag brottades med han och kom undan
sen såg jag en person bli överkörd av en bil ingen brydde sig ..

lite råd är att inte gå ensam och inte ha dyra hallsband med mera på sig och inte ta billder med en kamera på natten med blixt

annars var resan väldigt spännande och kul förutom lite saker som hände ..
Wow - och allt på ett enda besök i Rio? Du verkar onekligen ha en naturlig fallenhet för att dra till dig olycka och elände. Lite som "Olyckan" i Trazan & Banarne". Själv har jag på c:a 20 besök inte ens varit med om bråkdelen av det du nämner.
26 dec. 2010 16:59
Jag var där i 2 månader så klart det kan hända saker...
jag utforskade allt och är ganska vild och äventyrlig av mig och åkte runt ca 20 mil från Rio med för att se slummen med mera
men jag antar att om man bara ligger på stranden i Copacabana fram till kl 3 på dagen och sen sitter och dricker kaffe på hotellet och somnar vid kl nio på kvällen så händer det inget och man ser inget puss på dig =)
Av Zappe50
17 juni 2011 21:18
Med en dåres envishet upprepar jag bara vad jag sagt så många gånger förut !
Rio kan vara farligt om man har otur, liksom många andra storstäder !
Jag lider naturligtvis med den olycklige som råkade ut för rånet, men för den skull kan man inte säga att Brasilien är farligt i största allmänhet.
Mitt underbara nordöstra Brasilien är fortfarande mycket lugnare än många andra turistmål.

Sensmoral:
Det "kanske" inte var så smart att dra ner till stranden i tidiga morgontimman helt ensam ?
Vore nog inte så smart i Thailand heller ?

Urmas
Av Annl
18 juni 2011 11:51
Snacka om kriminalitet...

I Göteborg är det ju skottlossning var och varannan dag...
Av Ynwi
18 juni 2011 21:17
På alla mina resor runt om i världen (och de har varit många) har jag bara blivit rånad (utsatt för råntillbud) i Rio de Janeiro (två gånger). Några skott i Göteborg ändrar inte på det ...
Av Elena39
19 juni 2011 00:07
Ja, herregud ska man skratta eller gråta över dessa personer som öser ur sig negativa saker om brasilien?? skrattet kommer först till mej när jag läser detta, jag har varit 4 ggr i brasilien, minst 1 månad varje gång, och det har aldrig hänt mej nånting, sunt förnuft är ju aldrig fel var i världen man än är, men att sitta och peka ut brasilien som nåt enstaka land i världen, som är så fullt av kriminalitet är fullständigt löjeväckande...jag bor i göteborg, och känner mej mer otrygg där pga fåtalet poliser som patrullerar omkring, nej jag känner mej mer säker i rio, och jag är en kvinna, jag får väl säga att racka ner på brasilien som är gjort i inläggen är bara ett försök att svartmåla ett land, fullt av varma människor, och även mycket hjälpsamma människor, ni män som har skrivit inläggen kan väl inte vara såna harar att ni inte vågar åka till den stora vackra kontintenten brasilien, känns nästan som ni försöker att få folk att ej åka dit? förutfattade meningar i livet tar en ingenstans, åk utan fördomar, och förutfattade meningar och upptäck länder runt om i världen som är fantatiska, med magiskt vacker natur, underbara människor, lyssna ej på negativa människor, utan bilda er en egen uppfattning. Så åk gärna till paradiset Brasilien, där det finns de mest underbara, varma, godhjärtade människor, och en natur som är storslaget vacker, tropiska juicer som smakar som nektar från himlen,samba, fotboll, ett av världens 7 underverk(jesusstatyn) jag lovar ni ångrar er aldrig.
20 juni 2011 13:37
Hej alla Brasilienälskare, jag är en av dem!

Det finns så mycket att skriva om de resor vi gör världen runt. Man kommer att gilla vissa saker mer än andra, vilket beror på ens eget omdöme och det läge som råder just då och där. Jag har besökt olika delar av Brasilien under de senaste 10 åren och hara bara gott att säga om människorna som bor där. Enligt mig är de mer omtänksamma och vänliga än på många andra platser i världen. Man kan råka ut för många obehagligheter i Rio, likväl som i andra städer i Brasilien men gäller inte detta i hela världen? Brasilien har några av världens största städer och skall väl jämföras med sina andra motsvarigheter i världen? Jag har många historier ifrån Rio där jag har blivit otroligt väl behandlad. Blir detta då en sanning för alla andra? Nej, fundera på vad ni vill uppleva. Åk dit och skapa er en egen uppfattning och utforska de resmål ni är intreserade av. Brasilien har charmat mig och det kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta. Jag kommer att åka dit igen, faktiskt redan i Augusti. Jag hoppas att ni alla hittar er favoritplats på jorden, jag har hittat min!

Hälsningar Rickard
20 juni 2011 14:24
http://travel.state.gov/travel/cis_pa_tw/cis/cis_1072.html#crime

Personligen skulle jag inte åka jorden runt för att besöka en sådan stad, sen får alla som älskar stället säga vad de vill. Det finns så mycket annat på Jorden att se med mindre risker och mindre bekymmer så då väljer i alla fall jag hellre de platserna.

Alla som bortser från officiella fakta och förringar risker är riktigt fel ute, vissa kan vandra genom korseld och springa ner för en bergssida utan att råka illa ut, att säja till andra att det inte är farligt för att de klarade det är inte vettigt.