Kriminalitet i Pattaya

Av Denni22
22 maj 2016 20:44
Visningar: 1789
Hej, det är så här att jag har en kompis som kommer från Pattaya. Vi har många gånger viljan att åka till Pattaya, när jag frågar kompisen om erfarenheter. Säger han att jag inte borde åka dit, för att det finns kriminella gäng som kör motorcyklar beväpnade gäng alltså. Jag vet att det stämmer. Fast hur har andra upplevt Pattaya som turistort? Är det någonting man ska tänka på, ut över det vanliga? Som att inte vara ute sent och sådant. Hur upplever ni Pattaya överlag som turistort?
Av Hawaii
22 maj 2016 23:28
Hmmm...hur kan man svara på detta på ett diplomatiskt sätt...? Som turistort måste Pattaya vara en av de mest deprimerande platserna i Thailand, och det har inget (direkt) med kriminaliteten att göra. Vidspredd prostitution och äldre västerländska män med unga thailändskor i stort sett överallt. Definitivt inget att rekommendera som en "turistort". Jag har haft det tveksamma "nöjet" att besöka Pattaya ett par gånger i samband med besök på Nong Nooch Tropical Botanical Garden, en världsberömd botanisk trädgård som ligger ett par svenska mil från Pattaya. Annars hade jag aldrig åkt dit. Vid mitt senaste besök (sep 2012) träffade jag också Pattayas borgmästare, Itthiphol Kunplome, som menade att Pattaya inte hade några speciella problem. Om man kollar hans namn via Google är det dock inte direkt förvånande att han förnekar problemen... Rent allmänt - det finns massor av fantastiska platser i Thailand att besöka. Pattaya kan knappast betraktas vara i den gruppen.
23 maj 2016 07:33
Har varit där 3 ggr med familjen sedan hösten 2014, i sommar kommer vi åter besöka Pattaya och bo på HardRock igen. Har hittills inte sett några kriminella och beväpnade gäng på motorcykel.

Du kan enkelt undvika de flesta av Pattayas negativa sidor. Fördelen med Pattaya är det det mesta är mkt billigare där än på andra turistorter i Thailand, samt att det tar bara en dryg timme från Bangkok med taxi. Dessutom är utbudet av aktiviteter större än på andra orter.
Av Bibby
23 maj 2016 17:46
Varit där en del och känner inte igen mig i någon av de två översta beskrivningarna, däremot från M Olsson, känns som mycket fördomar och "så måste det vara för det har jag läst i Expressen". Beror väl på hur man uppträder, vilken attityd man har och vart man befinner sig, söker man sig till vissa områden så finns det givetvis skit där, oavsett land och stad.

Känner mig mer säker där än I Göteborg.

Är det nånstans du kan vara ute sent och känna dig säker så är det där.

Var på ett kalas förra året med västprydda MC-åkare och det var inga problem, det var många grupperingar, allt från HA till lokala MC-klubbar, bara man uppträder lämpligt (och har rätt kompisar kanske) så är det inga bekymmer.

Angående grabbgäng så förstår jag inte dem, de åker jorden runt för att festa med svenskar, då kan man väl lika gärna stanna hemma tycker jag.
Av Tittin
24 maj 2016 07:41
Nej jag förstår inte heller varför man väljer Pattaya av alla ställen som finns i Thailand......utanför finns kho larn en fin ö som tyvärr är invaderad av kineser.....som även pattaya är....av alla ställen jag varit på i thailand o de är många så gillar ja i alla fall Pattaya minst....
24 maj 2016 09:12
Citerat från Tittin:
Nej jag förstår inte heller varför man väljer Pattaya av alla ställen som finns i Thailand......utanför finns kho larn en fin ö som tyvärr är invaderad av kineser.....som även pattaya är....av alla ställen jag varit på i thailand o de är många så gillar ja i alla fall Pattaya minst....
Allt beror som sagt vad man vill få ut av sin resa. Solen, värmen, maten osv är lika oavsett destination i Thailand. Vill man sedan ha den allra finaste stränderna och lugn och ro ska man kanske inte besöka Pattaya, men utbudet av restauranger, aktiviteter osc är betydligt större i Pattaya än ngn annan turistort.
24 maj 2016 16:40
Reste runt i Thailand förra året och var bl.a i Jomtein strax utanför Pattaya. skitiga stränder men bra hålligång, gumman handlade kläder som hon vore besatt. Walking street var en upplevelse men någon kriminalitet upplevde vi inte men det var gått om prostituerade. Ångrar inte att vi åkte dit men det ska nog mycket till för ett nytt besök.....