Kreditkort eller kontanter på Phu Quoc och i Saigon?

2 dec. 2013 22:03
Visningar: 3210
Hur bör man göra? Ska jag växla det allra mesta i Sverige till VND och/eller dollar? Är ju lite ovant att gå omkring med kontanter och speciellt då VND eftersom det blir så mycket pengar att dra runt på.
Av Hille2
2 dec. 2013 22:09
Ta ut i ATM i Vietnam brukar vara ekonomiskt fördelaktigast. Dessutom är det inte alla som tar emot kort. Dollar behövs inte.
Växla inte på flygplatsen när du har landat! Sämsta kursen och dessutom gör de allt för att lura dig när du är trött efter flygningen och har svårt att hålla koll på alla nya sedlar.
Av Hille2
3 dec. 2013 06:55
Ja, det finns en bank på Phu Quoc. Men varför vill ni växla? Om man inte har ett kort att ta ut pengar på så kan jag förstå det, men inte annars. Eller om man har pengar som man vill bli av med utan att blanda in skattemyndigheterna.

Att växla går alltid, överallt. Finns det ingen bank så kan man växla på hotell, restauranger och affärer. Om du har med dig dollar, vill säga. Men varför växla två gånger när det går att ta ut i ATM? Räkna med att växelkursen absolut inte blir till din fördel, särskilt inte i Vietnam. Inte ens om du växlar på en bank.
3 dec. 2013 19:13
Tack snälla för svar. Jag läste någonstans att på Phu Quoc kunde man bara betala kontant, men då tackar jag för tipset att ta ut pengar via ATM. Hotellet på Phu Quoc vill ha kontant betalning vid ankomst och jag vill bara vara säker på att jag inte står utan pengar under vistelsen där. Måste bara fråga om det finns ATM på Phu Quoc också?
Av Hille2
3 dec. 2013 19:27
Ja, flera stycken :)
Har hotellet har angett sitt pris i dollar eller Dong? Har de angett det i dollar så kan du lika gärna växla till den betalningen i förväg. Annars kommer de att ge dig en dålig kurs när du kommer med Dong. Inte alltid och inte lika vanligt på PQ men de flesta tar chansen att tjäna en hacka på växlingen när de vet att man inte har den ena valutan.
3 dec. 2013 21:37
Vilken tur:) . Tack igen för alla tips. Hotellet vill ha bet i dollar, så det tar jag med, men då slipper jag växla dog i förväg iaf.
Av My53
4 dec. 2013 19:12
Missa inte marknaden som ligger på andra sidan floden från strandområdet räknat. Man går över en hängbro-aktig sak o där på andra sidan är ett myller av frukt,mat o grejmarknad. Ta er runt på ön också( hyr moppe) . Det är fantastiskt att se omgivningarna. Det är en härlig ö. My
4 dec. 2013 22:13
Tack My, låter helfint! Ok ang moppe! Vi ska bo på Mai House resort och åker med mina två tonåringar, 19 o 13. Vi har varit i Malaysia två ggr förut (Perhentian), men nu första ggn i Vietnam. Ser verkligen fram emot detta!