Krävs vaccinering mot Gula Febern?

Av Marie_s
12 apr. 2007 09:40
Visningar: 2432
Jag ska resa till Zanizibar och Kenya i sommar. Försöker nu reda ut om det krävs vaccination mot Gula Febern. Jag har fått information om att kravet nu har slopats i Kenya och Zanzibar men att det kan bli problem på hemvägen vid flyplansbyte i Dubai och London. Är det någon som har erfarenheter kring detta?
Av Mariat
12 apr. 2007 12:18
Under min resa genom Afrika så behövde jag endast visa mitt gula kort i Zimbabwe.... men jag vet faktiskt inte hur de officiella kraven är, och om de kollar eller ej kan ju variera från dag till dag. 2005 behövde jag i alla fall inte visa kortet i Kenya eller Tanzania, och inte heller på Zanzibars lilla imigration-kontor...
Kolla med ambasaderna, är ju tråkigt om du skulle få problem...
Av Ab
12 apr. 2007 13:13
Det finns inget botemedel för sjukdomen, därför är vaccinering viktigt. Man kan dock behandla symptomen, till exempel genom blodtransfusion.
Om man skall resa till tropiska områden i Afrika eller Sydamerika bör man vaccinera sig, även om landet inte formellt skulle kräva detta – de krav många länder har om vaccination före inresa tar mera fasta på att skydda landet, inte resenären som sådan.

Läs mer på http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/gula-febern/