Krabi-Koh Lanta

Av Ancano
8 sep. 2015 21:42
Visningar: 357
Hej!
Vad är enklast och bästa vägen att ta sig från Krabi flygplats till Long beach, Koh Lanta?
Vi landar 9.20 och är två personer. Bör man förboka?
Med vänlig hälsning Carina (ancano)
Av High5
9 sep. 2015 00:42
Enklast men också dyrast är nog taxi. Billigast lär vara att åka public.

Med taxi tar det 2-4h beroende på hur länge man får vänta i färjeköerna. Public är mer hit or miss och tar längre tid - punktlighet bör man glömma eftersom chauffören nästan alltid hämtar upp och släpper av folk lite här och var = en del detours om man har otur. Har vart med om att chauffören inte dyker upp förrän upp till 2,5h efter avsatt tid, nån gång har han till och med kört vilse. Men oftast flyter det rätt så bra och då är det roligare än taxi tycker jag. Minivanen man åker i är inte sällan knökad och det kan bli riktigt go stämning om man är öppen för nya kontakter.

Public måste man förboka om man vill vara säker på att få plats och de går bara vissa tider, tror sista går från Krabi runt 16 el 17. Taxi lär knappast vara svårt att få tag i (men var noga med taximetern isf annars lär ni bli blåsta). Vet inte hur man bokar från Sverige dock, kolla där ni ska bo om de kan fixa?
Av Sierra
9 sep. 2015 08:42
Tag en taxi utanför terminalen.
Det tar ca 2 tim till Lanta (inkl de två bilfärjorna) och det kostar ca 2500 THB.
Av Ancano
16 sep. 2015 16:30
Tack för tipsen! Bör man förboka taxi? Åker gärna med fler i minibuss, bara trevligt det!
Av Sierra
16 sep. 2015 16:37
Du behöver inte förboka och kolla runt när ni landat om det är fler som skall till Lanta....vilket det med säkerhet är.
17 sep. 2015 14:52
Hej, ännu en liknande fråga:
Vi landar kl 06,10 på Krabi flygplats. Planen är att ta oss till Phiphi för att stanna ca två nätter och sedan ta båten därifrån till Koh Lanta. Det brukar ju ta 30-60 min att kliva av planet och få sitt bagage och fylla i papper. Sedan är tanken att ta en taxi till Krabi hamn där båten går. Jag undrar ifall de går ofta på morgonen till Phiphi? Vad kan det kosta att ta taxi ifrån flygplatsen i Krabi ner till hamnen som jag gissar på tar knappt 30 min. Vad kostar färjan över? Är det bara att ta en taxi till hamnen och sedan där köpa en enkelbiljett över till phiphi? (3 februari 2016)
Av Sierra
17 sep. 2015 16:26
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, ännu en liknande fråga:
Vi landar kl 06,10 på Krabi flygplats. Planen är att ta oss till Phiphi för att stanna ca två nätter och sedan ta båten därifrån till Koh Lanta. Det brukar ju ta 30-60 min att kliva av planet och få sitt bagage och fylla i papper. Sedan är tanken att ta en taxi till Krabi hamn där båten går. Jag undrar ifall de går ofta på morgonen till Phiphi? Vad kan det kosta att ta taxi ifrån flygplatsen i Krabi ner till hamnen som jag gissar på tar knappt 30 min. Vad kostar färjan över? Är det bara att ta en taxi till hamnen och sedan där köpa en enkelbiljett över till phiphi? (3 februari 2016)
Taxi till Klong Jilad Pier i Krabi Town kostar ca 500 THB och färjan kostar ca 400 THB.
Första färjan avgår 09:00 och ankommer Phi Phi 10:30.
Boka här för rabatt: http://www.phuketferry.com/
17 sep. 2015 16:33
Tack för snabbt och bra svar. Inte så farligt dyrt då. Ca 100 SEK var då vi är två personer från flyget till Phiphi.
Jag har inte varit på Phiphi sedan feb 2013. Har det byggts ut mycket sen dess med nya hotell osv? Har inte med denna tråd att göra men frågar ändå
Av Sierra
17 sep. 2015 18:28
Citerat från Backpackerabbe:
Jag har inte varit på Phiphi sedan feb 2013. Har det byggts ut mycket sen dess med nya hotell osv? Har inte med denna tråd att göra men frågar ändå
Jag har inte varit där sedan 2007 så jag har ingen aning egentligen men som på övriga typiska turistställen byggs det antagligen hela tiden.