Kostnad för att bila i Californien ca 2 veckor

5 apr. 2006 14:36
Visningar: 9438
Hej.
I sommar ska jag och min flickvän åka till San Francisco/Californien/Nevada under 3 veckor. 2 av dessa veckorna tänkte vi spendera med att bila runt i Californien/Nevada. Nu är jag bara lite nyfiken på vad dagskostnad på detta skulle kunna tänkas bli. Tänker mest för boende/mat/dryck då. Finns det gott om motell och sånt att sova på? Vad kostar det?

Tänkte bara så man inte tar vatten över huvudet här.

mvh
/K
5 apr. 2006 16:01
Hej hej. Bilade från Los Angeles till Las Vegas för några år sedan och om man håller sig till de stora motorvägarna så ska det inte vara några problem med motell m.m. Skulle tippa på att kostnad för boende blir ca 50 dollar per person per natt, men det finns säkert billigare alternativ. När man räknar på måltider i USA brukar jag säga att om man vill äta lite finare så får man räkna med >20 dollar + dricks per måltid och om man vill ha slabbig snabbmat 10 dollar per måltid.

Hoppas du får en underbar resa och glöm inte att berätta hur du haft det, planerar själv en bilresa i USA.

Mischa
Av Sune
8 apr. 2006 05:15
Hyrde bil där för en månad sedan för 2000 kr för tio dagar, inklusive alla extra avgifter som jag betalade i förväg.
Dessa låga priser är dock svåra att hitta på plats. Annonserade priser bli ofta dubbelt så höga när man lagt till alla extra försökringar som de övertalar en att ta. Kolla upp om ditt VISA-kort har självrisk-eliminering gratis, om man betalar bilen med kortet. För billiga (dock rena och fräscha) motel med kabel-TV och pool, se www.motel6.com men det finns massor av andra motel om man vill köra om omkring och leta. McDonalds har ett större utbud på frukostar (utan hamburgare) än i Sverige. Deras Big Breakfast kostar 4 dollar. Andra restauranger är alltid minst dubbelt så dyra som McDonalds, för alla måltider.

Tänk på att i USA är utbudet stort när det gäller allting, motell, bilar, mat, kläder. Det går att leva billigt, om man vill. Överallt kan man också hitta "booklets" med rabattkuponger till en massa motell. Och rabatterna är stora. Tag med så lite kläder som möjligt, men fyll väskan när ni är där. Då sparar man in en stor del av resekostnaden. Märkesvaror reas ofta ut till mycket låga priser.
10 apr. 2006 12:14
Citerat från sune:
Hyrde bil där för en månad sedan för 2000 kr för tio dagar, inklusive alla extra avgifter som jag betalade i förväg.
Dessa låga priser är dock svåra att hitta på plats. Annonserade priser bli ofta dubbelt så höga när man lagt till alla extra försökringar som de övertalar en att ta.
Har bokat in hyrbil hos några som heter "Thrifty car rentals".
Har fått ett bokningsnummer och ett "kvitto" på min mail, men ingen betalning ännu - det tar man på plats. Antagligen på grund av att de ska kränga på en alla de där försäkringarna..
"Estimated Grand Total (SEK) 2.758,89 ", för en "Compact 4-door (Unlimited miles)".
Detta pris är beräknat för 2 veckor.
Men du säger att det kan bli det dubbla när det väl kommer till kritan?
Det är ju bra att veta.

Kanske vore det smartare att boka med någon där man betalar i förväg via nätet, inkluderat med de vanligaste försäkringarna.. Känns som det minimierar risken att bli "blåst"..

tack för svaret!
Av Emelie
13 apr. 2006 16:26
Jag bilade för två år sedan mellan SanFrancisco, LasVegas, LosAngeles, SanDiego mm.
Priserna är ganska lika med Sveriges. Restaurang och matbutikerna något billigare, men annars är det ungefär som vår prisklass på olika saker. Motell finns det verkligen gott om, både i städer och längs vägkanter i "ödemarken" med priser från 20 dollar/natten uppåt.
Hoppas ni får 3 trevliga veckor... :)
18 apr. 2006 16:22
Citerat från emelie:
Jag bilade för två år sedan mellan SanFrancisco, LasVegas, LosAngeles, SanDiego mm.
Priserna är ganska lika med Sveriges. Restaurang och matbutikerna något billigare, men annars är det ungefär som vår prisklass på olika saker. Motell finns det verkligen gott om, både i städer och längs vägkanter i "ödemarken" med priser från 20 dollar/natten uppåt.
Hoppas ni får 3 trevliga veckor... :)
Tackar!
& Tack för infon :)
Av Jankai
18 apr. 2006 17:10
Du kan kolla priser på hyrbilar på Resguiden.
Gjorde en sökning på 10 dagar just nu och hamnade på 2.315.

Lite fler tips hur man bokar flyg, hyrbil och hotel billigt kan du hitta på min privata blog www.resbilligt.blogspot.com.

Trevlig resa
Av Pan
19 apr. 2006 10:37
Hej, ett tips om hyggligt motellboende är Motel6 (ingår i Accor-kedjan).
/ pa