Kos - Rhodos 2011

26 maj 2011 23:14
Visningar: 2315
Sticker till Kos tillsammans med en kompis för en månads öluff i tolvöarna nu den 16 Juni. Har för avsikt att besöka med ett antal öar, såsom Kos, Rhodos, Symi, Tilos etc, även om vi tänkt begränsa oss till omkring 4-5 öar under vistelsen.

Min fråga är angående budgeten: hur mycket kan en sådan resa kosta?

Har inga höga krav på boende, låg standard men inte den allra värsta fungerar fint, kan leva relativt billigt men inte alltför pobert. Utelunch, eventuellt egenlagad mat (om den möjligheten överhuvudtaget finns på vandrarhemmen/de enklare hotellen) emellanåt, några utekvällar per vecka, strandliv och enklare nöjen. Har räknat med omkring 12 - 13'000 sek totalt (flyget redan betalt), och då har jag beräknat boende kostnaden till omkring 100 kronor per natt och person vid bokande av dubbelrum.

Är detta en sund uppskattning i dagens prisläge, eller har jag varit alltför optimistisk?

Tacksam för alla svar!
Av Lasse42
27 maj 2011 08:43
Jag frågade hos färjebolaget vad en resa Kos-Rhodos skulle kosta när vi var där sista veckan i mars. Jag vill minnas att det var 36 Euro/person ToR. Kan vara dyrare under säsong, Avresan från Kos var 7.00.
Vi betalade då 27 Euro/natt för ett enkelt dubbelrum med kokvrå ganska centralt men utan havsutsikt i Kos.
Möjligt att Du kan pruta lite på det priset då det fanns många påstridiga rumsuthyrare på plats.
27 maj 2011 15:25
Okej, låter ju iallafall helt överkomligt. Är ju fortfarande delvis lågsäsong när jag är där också, så priserna borde förhoppningsvis vara ungefär desamma. Hur såg ert rum ut, i förhållande till det normala? Och då var det utan frukost? Behöver som sagt inte mycket, ett tak över huvudet och möjligen en dusch, i alla fall några gånger under vistelsen. kokplatta kan ju vara ett plus, men då bara för att komma lite billagare undan jämfört med utemat. Även om jag förstått att det går att klara sig relativt billigt där också, gyros lär inte gå på en förmögenhet?
Av Lasse42
27 maj 2011 20:50
Hotelet hette Bristol och var väl lite slitet, men det fanns en liten balkong med plats för två stolar och ett litet "kök" med kokplatta och ett kylskåp, givetvis dusch och toalett. Personal och städning var helt OK, men det var lite lyhört. Vi letar alltid hotel på Booking.com eller hostels.com, men det är möjligt att hitta billigare privata alternativ bland uthyrare som säkert dyker upp vid flygbussen eller hamnen. Mat kostar väl ungefär som här, möjligen lite billigare. Äta ute eller köpa mat i affären är väl upp till er själva..
Läs på lite om boendena hemifrån och ev beställ också så vet ni lite mer när ni kommer fram.
Ön Kos hade inte så mkt att visa upp så om man inte vill bada och festa så räcker nog stt par dar på ön.
Trevlig resa
Av Homeros
29 maj 2011 16:40
Ön Kos har en underbar huvudstad med stora fina torg, mysiga små gränder och härliga stränder!! Massa massa tavernor med god mat..Högavis med hotell och har bott där flera gånger för runt 20-25 Euro för ett dubbelrum.

Ön Kos har vidare stränder längst hela öns kust och väldigt fina sådana i bland annat Tigaki, Marmari och framför allt på södra delarna vid Paradise beach, magic beach m.fl.

Ön Kos har många mysiga små byar uppåt bergen som Zia och Pyli m.fl. Asklepion som sägs vara världens först medicinska skola och även sjukhus är en ganska imponerande syn.

Även inne i stan finns ståtliga byggnader såsom Johanniterborgen och Loggia-mosken med sin vackra minaret.

Hamnpromenaden är supermysig med alla dess uteserveringar, barer och matställen.

Kan hålla på i all evighet och en kille i din ålder hade nog stortrivts på Kos..Bra drag på stränderna och en massa härliga människor.

Ska själv ner för 10:e gången till Kos och även jag luffa runt lite. En av de bästa upplevelser man kan ha!!

Ha det så jäkla skönt!!
29 maj 2011 18:20
Tack så mycket,väldigt omfattande och minst lika inspirerande svar!

Har du bokat in nåt boende alls innan, eller kär du luff hela resan? När ska du dit?

Kommer helt säkert ha det otroligt bra, ser fram emot det!
Av Homeros
30 maj 2011 09:22
Åker den 11:e Juni och stannar en månad..Boende ordnar jag alltid på plats..Går alltid att deala lite med uthyrarna så man får ett bra pris..Finns så många som hyr ur..
31 maj 2011 12:39
Vill bara tipsa om 'min' favo-ö Leros. Den ligger inte långt från Kos. Du har redan planerat in en del öar, men varför inte 'slänga in' en runda Kos-Kalymnos-Leros t ex. Kolla gärna på min sida för tips och länkar och mina resealbum för filmer, bilder och reseberättelser.
Av Hathor
1 juni 2011 08:43
Glöm inte att besöka kalymnos en vacker ö,ta bussen eller ta en taxi från staden Potea över bergen till den lilla platsen Myrties,ni kommer att bli förtrollade...
likaså är Pserimos en pärla,ligger mellan kos o kalymnos..
lycka till