Köra bil till Stonehenge

Av Emolis
4 feb. 2014 19:05
Visningar: 1143
Vi åker till London i vår och planerar även göra en dagsutflykt till Stonehenge. Är det någon som har erfarenhet av att köra från London till Stonehenge? Hur är vägarna (för en ovan vänstertrafik-bilist)? Hu lång tid bör man räkna att det tar att köra dit? Andra sevärdheter längs vägen?
Vi tänkte även köra till Warner Bros och titta på The making of Harry Potter. Är det någon som varit där och kan ge lite tips?
Av Asok
7 feb. 2014 22:17
Ca 2 timmar kan du räkna med om det inte är för mycket köer på M3 (vilket det kan vara ibland).
Det enda som jag retar mig på när jag kör i England är att vägskyltarna ofta döljs av buskar etc så de är lätta att missa. Dock är detta rondellernas land så enkelt att snurra runt lite om man är osäker :-)

Ta gärna en avstickare ner till Salisbury. Har inte varit där själv men katedralen där är mäktig!

Det går direkttåg från Euston (man åker på sitt Oyster card) till Watford Junction o med Harry Potter-bussen därifrån så känns onödigt att ta bilen dit om ni nu skall bo inne i London?

Ta gott om tid på er för det är mycket att se o göra på museet. Vi var där i ca 4,5 timme men kunde def. spenderat mer tid men kände att det var lagom för oss. Vi kommer säkert att åka dit nån mer gång.
Av Birgere
7 feb. 2014 22:51
Räkna även med att bli stående kanske 30min just utanför Stonhenge, lite rörig trafik.
7 feb. 2014 22:54
Instämmer i att Salisbury är underbart men förtjänar en övernattning. I övrigt rekommenderar jag att ni eftersom ni har bil passar på att se Avebury också. Stencirklar kring en hel by och där får man gå nära stenarna till skillnad från Stonehenge (de hör till samma världsarv). Massor av stenar och stenvägar och så kan ni passa på att se Silbury Hill också och fascineras av vad man kunde åstadkomma med bara några hjorthorn.
Av Emolis
8 feb. 2014 21:20
Tack för alla svar! Ni verkar ha koll på London så ni kanske kan hjälpa mig när det gäller val av Oyster Card eller Travel Card. Vi ska bo i Croydon och som jag har förstått det går där ett direkttåg från East Croydon station in till Victoria station, men jag har inte riktigt förstått om vi kan använda ett Travel Card på den sträckan. Vet ni om det gäller överallt? När det gäller Warner Bros, blir det lättare att åka tåg/tunnelbana även o vi bor i Croydon eller är det bättre att köra bil dit?
Av Asok
9 feb. 2014 11:56
Tåg samt t-bana samt tåg mellan East Croydon o Watford Junction tar inte mer än lite över en timme så jag skulle def. satsa på den vägen istället för bil eftersom ni bor söder om London o Watford ligger nordväst om o det är mycket trafik o köer runt omkring där. Ni kan antingen åka in till Victoria Station o vidare upp till Euston o tåget därifrån eller ta tåget mot Faringdon o hoppa av på London Bridge o vidare till Euston den vägen. Oyster Card verkar funka på dessa tågen också ja. kolla in tfl.gov.uk där får ni all info ni behöver ang. transportmöjligheter m.m.

Eftersom jag åker ofta till London har jag ett Oyster Card som jag kan ladda på som jag vill. Travel Card styrs ju efter zoner o ni lär behöver åka över 5 zoner.