Köpenhamn med 15-årig dotter

5 feb. 2016 21:04
Visningar: 988
Hej!
Jag tänkte åka till Köpenhamn på sportlovet med min 15-åriga dotter. Några tips?
Av Emolis
6 feb. 2016 09:18
Det finns massor att se och göra i Köpenhamn så det beror förstås på vad du och din dotter är intresserad av. Shopping finns i massor på shoppinggatan Ströget och att ta en promenad/fika runt mysiga Nyhavn är aldrig fel. Det finns nöjesparker som Tivoli eller Bakken (ligger en bit utanför, men är min favorit) och även Blå Planet (Nordeuropas största akvarium med läcker design) är värt ett besök. En promenad i Christiana är en annan annorlunda upplevelse. Glyptoteket kan vara värt ett besök om ni är konstintresserade och Tycho Brahes Planetarium är alltid en trevlig upplevelse.
6 feb. 2016 14:51
Citerat från Emolis:
Det finns massor att se och göra i Köpenhamn så det beror förstås på vad du och din dotter är intresserad av. Shopping finns i massor på shoppinggatan Ströget och att ta en promenad/fika runt mysiga Nyhavn är aldrig fel. Det finns nöjesparker som Tivoli eller Bakken (ligger en bit utanför, men är min favorit) och även Blå Planet (Nordeuropas största akvarium med läcker design) är värt ett besök. En promenad i Christiana är en annan annorlunda upplevelse. Glyptoteket kan vara värt ett besök om ni är konstintresserade och Tycho Brahes Planetarium är alltid en trevlig upplevelse.
Såväl Tivoli som Bakken är stängda för säsongen och öppnar framåt april igen.

Håller med om at det blir lättare att tipsa om man har en hint om vad som intresserar resesälsskapet
Av Ischaaa
6 feb. 2016 15:05
Ströget, Nyhavn, Torvhallarna (?), båttur på floden, Christiania - finns massor att göra :D
7 feb. 2016 12:53
Hej! Vi har varit en del i Köpenhamn, så Den Blå Planet är avklarat. Ströget är ju trevligt, och gatorna runt omkring, men kanske nån har andra tips på shoppingställen? Shopping är ett stort intresse hos dottern! Glyptoteket tänkte vi oss också. Även om man inte är så konstintresserad så är byggnaden värd ett besök! Båttur hade varit trevligt, men kanske för kallt i februari? Torvhallarna för lunch? Var ligger Planetariet?
8 feb. 2016 11:51
Citerat från Katarinap:
Hej! Vi har varit en del i Köpenhamn, så Den Blå Planet är avklarat. Ströget är ju trevligt, och gatorna runt omkring, men kanske nån har andra tips på shoppingställen? Shopping är ett stort intresse hos dottern! Glyptoteket tänkte vi oss också. Även om man inte är så konstintresserad så är byggnaden värd ett besök! Båttur hade varit trevligt, men kanske för kallt i februari? Torvhallarna för lunch? Var ligger Planetariet?
Planetariet ligger centralt mellan Hovedbanegården och sjöarna.

Torvehallarna för lunch är trevligt. Tapasbaren har massor av gott men det finns flera andra roliga ställen. Nansensgade bredvid är också full av små matställen.

Frederiksberg C tycker jag är ett bra shoppingställe och Frederiksberg i allmänhet är roligt att gå omkring I som område. Delar av Gammel Kongevej på väg ditut har lite shopping och roliga caféer.

Østerbrogade är en annan gata med lite mer udda butiker och mysfaktor och även gatorna runt omkring.

Vad gillar ni att äta? Nyhavn är ju lite av en turistfälla men I närheten ligger det här med fantastiskt luncherbjudande på dim sum:

http://diamondrice.dk/

Och det här med annorlunda italienskt:

http://www.visitcopenhagen.com/copenhagen/trattoria-fiat-gdk835672

Eller så kan man (kvällstid) äta sydamerikanskt på vad som korats världens vackraste restauranginredning:

http://llamarestaurant.dk/
8 feb. 2016 19:40
Låter jättebra! Tack för många olika tips, ska bli spännande att prova!
13 feb. 2016 15:41
Hej!
Street food har jag läst om tidigare, låter verkligen jättetrevligt! Men det får tydligen bli en annan gång, för när jag gick in på deras hemsida så såg jag att efter vecka 7 har de stängt måndag-onsdag. Kanske har skolorna i Danmark lov vecka 7, så det är därför de har utökade öppettider vecka 7? Men vi ska absolut testa det en annan gång, så tack för tipset!
mvh Katarina
15 feb. 2016 11:46
Citerat från Katarinap:
Hej!
Street food har jag läst om tidigare, låter verkligen jättetrevligt! Men det får tydligen bli en annan gång, för när jag gick in på deras hemsida så såg jag att efter vecka 7 har de stängt måndag-onsdag. Kanske har skolorna i Danmark lov vecka 7, så det är därför de har utökade öppettider vecka 7? Men vi ska absolut testa det en annan gång, så tack för tipset!
mvh Katarina
Ja det beror säkert på skollovet nu. Annars får man där inte missa varken crispy duck eller colombianska kokos-limedrinken. :D Jag har det så bra att jag kan ta båten dit på lunchen.