Kontanter på Kenya/Zanzibarresa

5 okt. 2015 13:42
Visningar: 337
Jag och min fru ska åka på klassisk kombinerad safari/sol-badresa i november. Både safariorganisatören och hotell vill ha betalt i USD som vi ju måste skaffa här i Sverige innan vi åker. Men det känns inte så skoj att åka runt med några tusen dollar i fickan. Tips på hur man löser detta?
5 okt. 2015 15:20
Det finns gott om banken i Kenya där man kan ta ut pengar och få dem i dollar. Nackdel är att det kan ta tid för ofta måste man sitta i kö och sen är det en massa papper som ska fyllas i. Och man måste givetvis ha passet med sig. Jag vill minnas att jag gjorde ett sådant uttag på Zanzibar hos Standard Bank på Zanzibar.

Va de egentligen gör är att de drar pengar ifrån ditt VISA/MasterCard och ger dig dollar istället för kenyanska shilling.

Enklast kan ju vara att skaffa dollar för safarin och lite extracash, sen när ni är påväg till hotellet kan ni ju alltid ta ut pengar på vägen i sådana fall.

Jag antar att ni flyger till Zanzibar? Det brukar ju finnas växlingskontor på flygplatserna så där är det ju enkelt. Dessutom brukar de acceptera kort.