Kom gärna med era "bäst of" Sri Lanka

17 nov. 2015 14:31
Visningar: 1417
Hej på er där ute,

Första gången jag skriver här. Och jag hoppas ni kan komma med lite smått och gott.

Vi är ett yngre par (nåja 28 o 29 år) som tänkt att ta en 3 veckors trip till Sri Lanka och kombinera det med några dagar på Maldiverna.

Vi gillar att se och uppleva saker och ting och är inte bara därför att lapa sol under dessa 3 veckor.

Därför vill jag nu be er reseguiden-skribenter att komma med era absolut bästa tips, som just DU tycker att vi inte bör missa. Både på Maldiverna och Sri Lanka.

Det kan vara allt från boende, stränder, vandringsleder, tempel, restauranger, aktiviteter osv. You name it.

När det gäller Maldiverna uppskattas det om ni kan ge några bra tips på öar och boenden för ca 1500-2000kr natten.

Som sagt, feel free to recommend:)
Av Gevalia
17 nov. 2015 14:51
Mitt bästa Sri Lankatips efter två besök där: Läs alla inlägg på detta forum. Vi är flera som svarat på frågor och en gång själva haft funderingar.
Tripadvisor är ett bra komplement.
Av My53
17 nov. 2015 15:10
Ska själv iväg vid årskiftet och har fått mycket tips både här och på tripadvisor travelforum sri lanka. My
24 nov. 2015 09:51
Hej pa er!
(Jag ber om usrakt att texten ser konstig ut, jobbar med en lanedator som saknar svenskt tangentbord)
Jag och manga andra har skrivit ex antal inlagg redan har pa reseguiden som ni enkelt kan hitta . Daremot foreslar jag att ni kontaktar mig pa min mail (Logga in för att se e-postadress) fo att fa ytterligare info.

Jag bor i Colombo sedan nagra manader tillbaka och har varit bosatt har fran och till de senaste 3 aren och kan det mesta om landet och var man ska aka respektiva inte aka, vad man ska tanka pa osv.
Jag har kontakter over hela landet och kan hjalpa er med det mesta :)
Jag var dessutom precis pa maldiverna i 8 dagar ( lite research resa och semester) och har valdigt mycket bra tips hur man pa basta satt upplever Maldiverna utan att spendera en formogenhet :)
Hor av er om ni vill veta mer.
18 dec. 2015 14:25
Driver eller egen chaufför
Ska ge er ett riktigt gott råd inför resan.
Vi har precis avslutat vår första veckan. Vi utgick från Negombo, åkte till candy även kallad tempelstaden. Dagen efter drog vi till Adams peak något ni kan se som ett rätt jobbigt pass men ändå riktigt intressant. På väg dit åkte vi forsränning. Riktigt kul. Ni får uppleva riktigt fin natur och landskap. Nu imorgon ska vi göra den kända resan med tåg. Där man sitter i ett tåg som har panorama fönster. Kommer bli häftigt. Övermorgon safari innan vi blir avsläppta på sydkusten.
Nu till mitt goda råd. Ta en egen chaufför. Han vi haft har varit otroligt trevlig, kan bra engelska. Ni kan helt själva göra upp resan, hur ni vill åka och var. Vi betalade 250 dollar för en sex dagars med egen chaufför, bil, ingår bensin, hotell med frukost. Alla aktiviteter kostar dock extra pengar såklart. 1 krona är 15 rupies. Tex forsränning kostar 4000 rupie. Alla småaktiviteter kostar typ 1000 rupie som danser, se elefanter, tågresan osv osv. Kontakta Christian Manju för att bilda er resa. Hotellen är väldigt bra med ofta AC och wifi. (Logga in för att se e-postadress) är hans mail och numret är +0094769245852.
Han kan även hjälpa er med inköp av saker till billigt pris om ni behöver väska, kläder och allt samt där. Dricksa gärna honom för det. Köp gärna nytt kort i Sri Lanka med surf. Han vet vad som är bäst för just er resa så ni har täckning överallt osv.

Har ni frågor får ni gärna fråga mig. En fantastisk resa iaf.
Av Airam68
12 jan. 2016 10:52
Många har egen bil med chaufför, ett prisvärt alternativ om man vill resa runt och se mycket. Men, man kan resa runt själv med buss och tåg. Tar ju tid, kan vara trångt och svettigt, men man får en helt annan upplevelse, kommer nära människorna och kulturen. Med tanke på den ohållbara trafiksituationen på Sri Lanka så är det lite oroande att alla ska resa runt i bil... Så mitt tips är, ta det lite lugnare. Man hinner inte se allt! Välj utt några platser och välj stt stanna upp ibland nån natt extra för att bara vara och upptäcka. Kom hem i natt efter tre härliga veckor med familjen. Våra tre härligaste upplevelser var stranden/naturen i Tangelle, safari i Yala och tågresan i 3:e klass mellan Ella och Kandy!
Maria
15 jan. 2016 14:40
Stort tack för många bra och givande svar! Det uppskattas verkligen:)
Vår resa börjar så smått ta sin form och med 3 veckor kvar till avresa är förväntningarna höga!

Jag har dock en kort liten fråga.

När det gäller egen chaufför. Hur funkar det? Följer chauffören med en hela tiden om jag bokar upp honom/henne under ett par dagar?
Och sen ber man chauffören köra en dit man önskar?
Bokar man detta enklast via ett hotell man bor på eller?

Kanske en banal fråga, men jag tänkte att jag passar ändå på att fråga.
Av My53
21 jan. 2016 18:13
Vi blandade resesätt. Taxi från flygplatsen till Kandy(för vi ville enkelt komma dir efter mkt lång flygresa). Hyrde bil m.chaufför för en tvådagars resa Kandy-Pollonaruwa-Sigriya-Dambulla-Kandy och det hjälpte hotellet oss med. Sedan tåg Kandy-Ella och buss Ella- Udawalara(för safari) buss Udawalara till Tangalle. Buss Tangalle- Merissa och slutligen tåget kuststräckan upp till Colombo. Jättekul att resa på olika sätt! Höglandet med Ella var en av höjdpunkterna. På Maldiverna bodde vi på bebodd ö (intressant och fin snorkling) som kostade under 700 för ett dubbelrum per natt med Ac o frukost.
Av Cillai
29 jan. 2016 09:40
Hur tar man sig bäst från flygplatsen ned till Hikkaduwa? Hört någon säga att taxi blir vansinnigt dyrt. Går det bussar från flyget el ska man åka till colombo först?
Av My53
29 jan. 2016 16:02
Priset på taxi kan du gå in o kolla på nätet. tror det kostar drygt 600 kr. Buss och tåg är jättebilligt och tågresan längs kusten kul att se. My
26 aug. 2017 13:53
Citerat från Slobbster:
Stort tack för många bra och givande svar! Det uppskattas verkligen:)
Vår resa börjar så smått ta sin form och med 3 veckor kvar till avresa är förväntningarna höga!

Jag har dock en kort liten fråga.

När det gäller egen chaufför. Hur funkar det? Följer chauffören med en hela tiden om jag bokar upp honom/henne under ett par dagar?
Och sen ber man chauffören köra en dit man önskar?
Bokar man detta enklast via ett hotell man bor på eller?

Kanske en banal fråga, men jag tänkte att jag passar ändå på att fråga.
Hej, jag har exakt samma fråga som du, och tänkte att du kanske har svar på den nu...? Har man tillgång till sin chaufför 24/7, eller "bara" mellan de sträckor man bokar?
26 aug. 2017 15:28
Citerat från Tjiddevippen:
Citerat från Slobbster:
Stort tack för många bra och givande svar! Det uppskattas verkligen:)
Vår resa börjar så smått ta sin form och med 3 veckor kvar till avresa är förväntningarna höga!

Jag har dock en kort liten fråga.

När det gäller egen chaufför. Hur funkar det? Följer chauffören med en hela tiden om jag bokar upp honom/henne under ett par dagar?
Och sen ber man chauffören köra en dit man önskar?
Bokar man detta enklast via ett hotell man bor på eller?

Kanske en banal fråga, men jag tänkte att jag passar ändå på att fråga.
Hej, jag har exakt samma fråga som du, och tänkte att du kanske har svar på den nu...? Har man tillgång till sin chaufför 24/7, eller "bara" mellan de sträckor man bokar?
Man har tillgång till sin chaufför 24/7. Alltså typ, den stackarn måste ju få sova också... :-)
Av Hawaii
26 aug. 2017 16:46
När man har egen bil med chaufför har man ju också möjlighet att förhandla exakt hur, var och när man ska köra hit och dit så det finns ju Inga "regler".