Koh phangan, Phuket eller Krabi?

20 jan. 2014 15:57
Visningar: 1604
Hej! Jag startade en tråd här för ett tag sedan, men då hade vi inte bestämt oss för vilket land vi skulle åka till. Nu lutar det dock mot Thailand men då dyker ju ännu fler frågor upp!

Runt julen 2014 tänkte vi åka på en två veckor lång semester till Thailand. Vi som ska åka är min familj och min pojkväns familj. Jag är 19, han är 20, våra föräldrar är alla fyra runt 50 och våra småbröder är 11,16 och 16 år gamla. Vi letar efter ett ställe med mycket sol, bad, fina stränder och bra(!) snorkling. Men samtidigt vill vi ju kunna ägna oss åt andra aktiviteter också, som att gå runt på marknader och i butiker, och vi vill även ha ett rätt stort utbud av mat för att maten ska kunna passa alla (jag är till exempel vegetarian).

Vi har kollat på Koh Phangan, Phuket och Krabi, men vi har ingen aning om vad som skulle passa oss och vad folk har för olika erfarenheter av dessa ställen. Så jag frågar er, vad tycker ni?
20 jan. 2014 16:04
Jag är också vegetarian och Thailand är ett drömresmål för såna som oss, så det spelar ingen roll vart du åker, det finns tofu överallt och massa vegetariska rätter! Phuket är inte kul. Fula överfulla stränder mm. Krabi är finare och Koh Pangang tror jag kan vara regnigt då (kolla upp) men det låter som det bästa alternativet för er. Annars kan ni ju ta en båt från Krabi till fina öar med vita stränder och vackra korallrev. Vill ni ha mer livligt är kanske Phi Phi något för er.
21 jan. 2014 19:08
Haha vad bra!

Men det verkar inte regna så mycket i koh phangan under dec-jan så vi funderar på att flyga till Bangkok, stanna någon natt, flyga till koh samui och sen vara några nätter där och några nätter på koh phangan. Men flygen som går Bangkok-samui går ju inte hem igen?! Ska man åka koh samui-Bangkok kostar det flera tusen och tar lång tid pga mellanlandning i Singapore. Hur ska vi lösa det? Kan man ta sig till Bangkok på andra sätt?
Av Hille2
21 jan. 2014 19:23
Förstår inte riktigt vad du menar, hur kom Singapore in i bilden? Det går utmärkt att åka tåg eller buss till Bangkok när ni ska tillbaks dit. Men det går ju inte fortare än flyget.
Tänk också på att det inte är säkert att monsunen har lämnat Koh Phangan i december så det kan regna ganska rejält.
21 jan. 2014 19:32
Citerat från Hille2:
Förstår inte riktigt vad du menar, hur kom Singapore in i bilden? Det går utmärkt att åka tåg eller buss till Bangkok när ni ska tillbaks dit. Men det går ju inte fortare än flyget.
Tänk också på att det inte är säkert att monsunen har lämnat Koh Phangan i december så det kan regna ganska rejält.
Jag vet inte, men vi hittade inga direktflyg från koh samui. Men okej då kanske vi struntar i de öarna och åker till Phuket eller Krabi istället.
Av 0scar
21 jan. 2014 21:13
Bangkok Air flyger Bangkok-Koh Samui, med relativt tät trafik. Men troligen har dom inte släppt några biljetter såhär långt i förväg..
Av Hille2
21 jan. 2014 21:42
Citerat från 0scar:
Bangkok Air flyger Bangkok-Koh Samui, med relativt tät trafik. Men troligen har dom inte släppt några biljetter såhär långt i förväg..
Så är det. Biljetterna kostar ungefär en 1000-lapp.
Av Marilcj
22 jan. 2014 04:37
Citerat från Feliciac:
Haha vad bra!

Men det verkar inte regna så mycket i koh phangan under dec-jan så vi funderar på att flyga till Bangkok, stanna någon natt, flyga till koh samui och sen vara några nätter där och några nätter på koh phangan. Men flygen som går Bangkok-samui går ju inte hem igen?! Ska man åka koh samui-Bangkok kostar det flera tusen och tar lång tid pga mellanlandning i Singapore. Hur ska vi lösa det? Kan man ta sig till Bangkok på andra sätt?
Flygbiljetterna för inrikestrafiken släpps inte än så du kan va lugn ni flyger tur o retur direkt utan hamna i annat land el att det kostar skjortan, bara vänta tills de släpps.
Alternativ annars är att fr Koh Phangan ta sig via Koh Tao som är grannön in till fastlandet o chumphon varifrån VIPbussarna till BKK går o resan tar ca 8-9 tim o kostar bara nån hundralapp och bussarna har bekväma stolar o bra med plats.
Annars finns ju alltid tåget oxå.
22 jan. 2014 08:14
Hej! Jag kom precis hem från Phuket och det var ju härligt med värmen och jag hade verkligen kul men jag skulle ändå inte rekommendera Phuket för att det är enligt mig alldeles för turistigt, jag har inte varit på Krabi eller Koh Phangan, men jag har hört bra saker om båda ställena :)
22 jan. 2014 10:45
Hej och tack för alla svar!
Vår rutt lär se ut såhär
Flyg till Kuala Lumpur för att stanna där några nätter, typ torsdag-söndag.
Sedan kommer vi att flyga till Krabi och sedan ta båt till Koh Lanta.
Där kommer vi sedan stanna ända tills dagen innan vi ska åka hem för då flyger vi tillbaka till Kuala Lumpur. När vi är i Koh Lanta funderar vi på om vi ska boka något enklare boende på en annan ö för typ en natt eller två så vi får lite variation också. Vad tror ni om det? :)